Politico: Orbán Viktor elüldözi a külföldi szupermarketeket Magyarországról!

2022. november 14. 17:18

Az angol nyelvű lap szerint a Spar, a Lidl, az Aldi, az Auchan, a Penny és a Tesco van a magyar miniszterelnök célkeresztjében.

2022. november 14. 17:18
null

A Politico hosszas cikkben elemezte a külföldi tulajdonú szupermarketek magyarországi helyzetét, és arra jutott, hogy a magyar miniszterelnök elüldözi őket innen. Mint írták, „a kormány a magas árakat ürügyként használja arra, hogy magasabb adókkal és árplafonokkal vegye célba a külföldi kiskereskedőket, például a Spar és a Lidl áruházláncokat. A szupermarket-óriások fittyet hánynak arra, hogy a magyar kormány a külföldi kiskereskedőket ki akarja taszítani az országból, de nem világos, mit tehetnek ellene.”

Ilyen üldöző tettnek tartja a lap a szerdán bevezetett újabb ársapkákat, mivel szerintük a szupermarket-óriások már így is küzdenek az elmúlt évben bevezetett intézkedések sorozata miatt. „Először 2021 decemberében, a Közép- és Kelet-Európát különösen súlyosan sújtó, szárnyaló élelmiszerár-infláció közepette a kormány sietve keresztülvitt egy törvényt, amely a 100 milliárd forint (250 millió euró) feletti árbevétellel rendelkező szupermarketeket arra kötelezte, hogy a szavatossági idő előtt 48 órával adják át az élelmiszereket egy állami jótékonysági szervezetnek.”

– mondta az egyik érintett kereskedő képviselője, aki névtelensége megőrzése mellett beszélt, és kifejezte aggodalmát, amelyet mások is osztanak az ágazatban. „Egyszerűen lehetetlen fenntartható módon nyereségesen működni ilyen, a magyar kormány által előírt körülmények között”.

A törvény „szembemegy az EU belső piacának alapelveivel” – mondta a képviselő, aki felszólította az Európai Bizottságot, hogy lépjen közbe. A POLITICO felvette a kapcsolatot az érintett külföldi kiskereskedőkkel, akik mindannyian elutasították, hogy jegyzőkönyvben nyilatkozzanak.

Nyitókép: Mandiner Archív

Összesen 249 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
polárüveg
2022. november 15. 19:12
Miért lett egy időben dobogós helyezett az egy főre eső vagy egy négyzetkilométerre eső szupermarketek, hipermarketek összterület tekintetében? Amikor a külföldi üzletlánc fél százalékon kapott a hazájában hitelt, akkor a magyar beszállítókat 90-180-360 nap után fizette ki, pedig a magyar vállalkozók kétszámjegyű kamatú hitelt vehettek csak fel. A 3 napos lejáratú tej esetén a 180 nap utáni fizetés azt jelenti, hogy a gazdag multi a szegény magyar beszállító pénzét 60-szor forgatta meg! A különböző marketing hozzájárulás, polcpénz, stb. miatt a magyar beszállítóktól az áru 30 %-ának megfelelő sarcot követeltek. Ez egy termelő vállalkozást garantáltan tönkrevág 3-5 év alatt, amelyre rengeteg példát találhatunk. Németországban a fagyasztott hús szavatossági ideje félév, nálunk 1 év. Nem kell kidobni az árut, vagy kutyatápnak eladni, hanem át lehet szállítani Magyarországra. A magyar termelők szépen eltűntek a polcokról, amelyet elsősorban vegyi termékeknél nagyon szembetűnő. A harmadannyiba, feleannyiba kerülő jó minőségű magyar termék helyett a multi márkák maradtak. A 2000-es évek elején a trieszti hipermarket árai átlagosan a fele volt a magyarországiaknak. A Coccolino nálunk éppen ötszörös áron volt kitéve. A nyugaton alkalmazott hazai termékvédelmet érdekes módon a magyarországi leánycégeik nem akarják ismerni. Pl. Ausztriában igazolni kell, ha nem talált a tartományában árut, utána igazolni, hogy nem talált az országban hazai árut, ezután kiteheti a külföldi hasonló terméket, de csak ugyanarra a polcra és ugyanolyan áron, mint a hazait. Azon is el kell gondolkodni, hogy miért lehet forintra azonos ára a különböző tulajdonú külföldi üzletláncokban ugyanannak az árunak, sőt, néha árutípusnak, ha nem azonos a csomagolás. Az eltérő beltartalmú, de a nyugatival megegyező csomagolású termékek terjesztői épp ők. A mostani infláció gerjesztésében az árak alakulását figyelve szerepet játszanak. Az ilyen nagy cégek előre rögzített árakon szerzik be a készleteiket. Tehát az áremelés nem minden terméknél indokolt. Arról az érintett szakma hallgat, hogy amely országban a kiskereskedelem külföldi kézben van, az az ország nem szuverén. Áruhiánnyal, áremeléssel, hamisított vagy rossz minőségű áru terjesztésével kicsinálható kormány és ország. A külföldi üzletláncok működésében nem minden rossz, de az a minimum, hogy nem nevezhetők a magyar nép, a magyar vállalkozók barátainak. A magyar termelők rejtett tönkretételével a magyar termelővagyon külföldi felvásárlásának akciójában vesznek részt. A túlárazásokkal, rossz minőségű élelmiszerekkel pedig a magyar lakosságot, elsősorban a nyugdíjasokat, kis jövedelműeket teszik anyagilag és egészségileg tönkre, szintén hosszú távú anyagi érdekek mentén.
Sün Balázs
2022. november 15. 14:58
A mai Lidl vásárlásom 10%-át sem tették ki az ársapkás termékek! A többi 90%-on pedig nyugodtan megtermelik a hasznukat! A Politico valótlanságokat állít, a kormány pl. partnerségi megállapodást kötött a Lidl áruház lánccal, és nagyon komoly támogatást is adott a hálózat fejlesztéséhez.
pepita
2022. november 15. 14:29
Igazad van az áruban.!! Én viszont beszéltem az előző bejegyzésemben és te arra válaszoltál.
Vallasz Vilmos
2022. november 15. 10:02
Mióta az Aldiban nemzethy a tejszín nagy zsírcsomót vásárolunk tejszín helyett. Előtte ez sose fordult elő. Szóval Aldi és a többiek a fő forgalmazói nemzethy termékeknek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!