Tizenegy személyt tartóztattak le az újvidéki tragédia kapcsán
Az újvidéki vasútállomás előtetője 2024. november 1-jén omlott össze, 15 ember vesztette életét
Hetekkel ezelőtt beszámoltuk egy veszélyes gyalogátkelőhelyről, ahol egy évvel ezelőtt a csodával határos módon úszott meg egy tizenegy éves kislány egy súlyos balesetet.
Egy hónap híján egy év telt el azóta, hogy a XVIII. kerületben elsodort egy 11 éves kislányt az 50-es villamos. A baleset a Pestszentlőrinci Német Nemzetiségi Iskola előtti, a szülők szerint
„hajmeresztően veszélyes” gyalogátkelőhelyen
történt. A baleset körülményeiről és arról, miért veszélyes a zebra, a Mandiner is beszámolt.
Ahogy arról is, hogy a balesetet követően az iskola igazgatója, Nagy Adrienn nem hagyta annyiban a történteket: kezdeményezésére a gyalogátkelő biztonságossá tételéhez összeült egy stáb: az igazgatónő mellett Jánosik István – a XVIII. kerületi Rendőrkapitányság vezetője –, Sági Zoltán – a kerület közbiztonsági tanácsadója –, valamint Petrovai László alpolgármester, akik javaslatokat nyújtottak be a BKK illetékeseinek. Ebben egyrészt kérték, hogy a Béke tér felől érkező villamosok megállóját helyezzék át a gyalogátkelő elé – vagyis ne keresztezze lefékezhetetlen sebességgel a zebrát – másrészt azt is javasolták, hogy a villamos közelítse meg eleve lassabban a megállót. Indítványozták továbbá, hogy lássák el a jelzőlámpát hangjelzéssel, és állítsák be a lámpák működését úgy, hogy az iskolába érkezés-távozás időszakaiban a gyalogosok közlekedését segítse.
Előző cikkünk megjelenése előtt megkerestük Petrovai László alpolgármestert és Szaniszló Sándor polgármestert is. Szerettük volna megtudni, pontosan kihez, a BKK mely részlegéhez fordultak a balesetet követően, és kaptak-e választ javaslataikra, ha igen, mi volt ez. Arra is kíváncsiak voltunk, az 50-es villamos vonalának megújítása során miért nem újították fel ezt a szakaszt; és azt is megkérdeztük, mit tesznek azért, hogy a zebra biztonságosabb legyen. A fentieken kívül arra is választ kértünk, hogy miért nem szerepel ez a gyalogátkelőhely azon a listán, amit fényjelzéssel látnának el a kerületben. Választ tőlük azóta sem kaptunk.
A gyalogátkelő biztonságosabbá tétele kapcsán október 20-án a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Kommunikációs Osztályához is intéztünk kérdéseket. Ők november 11-én válaszoltak: megköszönték az érdeklődést és rögzítették, hogy a „Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút is egyaránt elkötelezett a balesetmentes közlekedés, és ennek feltételeinek megteremtése mellett. A 2021. novemberi sajnálatos esemény kapcsán
szakembereink természetesen tüzetesen megvizsgálták a helyszínt,
hogy milyen feltételekkel lehet még biztonságosabbá tenni az átkelőt”. Megerősítették továbbá, hogy azéérintett szakasz a főváros hatáskörébe tartozik. Azt is megtudtuk a BKK-tól, hogy az igazgatónő és a kerületvezetés a BKK Mobilitásfejlesztési Igazgatóságát kereste meg, valamint a Budapest Közút is megkapta a levelet.
Fotók: Mátrai Dávid/MandinerArra a kérdésünkre, hogy miért nem történt előrelépés egy év alatt az átkelő ügyében, azt válaszolták, hogy a Budapest Közúttal együtt megvizsgálták az átkelőt, hogyan lehetne még biztonságosabban átkelni a helyszínen, és arra jutottak, hogy hangjelzőkkel is segítik a gyalogosan közlekedők átkelését. Mint írták, „az említett hangjelzők telepítését a Budapesti Közút az esetet követően elindította, és 2022-ben meg is rendelte a kivitelezőtől 36 másik csomópont hangjelzőkkel való felszerelésével együtt. Így a korábbi ígéretünknek megfelelően
még az idén elkészülnek a gyalogos hangjelzők.
A konkrét helyszínen ez egy-két héten belül várható”. Levelükben felhívták továbbá a figyelmet az edukáció fontosságára is. Az iskola egyébként erre is hangsúlyt fektetett, a balesetet követően több előadást is meghallgathattak a diákok a biztonságos közlekedésről. A szülők hiányolják viszont, hogy a lámpák életszerűre hangolására még ígéret sincs és – bár nem jár anyagi ráfordítással – egy év alatt nem bírtak azokat átállítani.