A pedagógusok alacsony bérezése nem az elmúlt tizenkét év sztorija. Az egész történet a rendszerváltással kezdődött, a tanárok társadalmi megbecsülésének süllyedése okozta, és lassú folyamatként jutott odáig, ahol most vagyunk. Mindeddig kevés nyomás helyeződött a mindenkori kormányra, hogy érdemben emeljék a pedagógusok bérét, a probléma pedig egyre halmozódott és súlyosbodott. El kell ismerni, hogy az elmúlt évtizedben több emelési hullám is történt – az idő viszont egész egyszerűen eljárt ezek fölött.
Meggyőződésem, hogy szemléletváltásra van szükség nemcsak a kormányzatban, hanem a társadalomban is. Minél hamarabb váltunk paradigmát a tanárok kapcsán, annál fényesebb jövő elé nézhetünk. Ezért gondolom, hogy a tanárokért most kell, most érdemes fellépni, és nem majd egyszer, amikor a válság véget ér a távoli jövőben.
3. Mások is keveset keresnek a humánszektorban
Ez igaz, ebbe nem írtam zárójelet. Amikor ezt hallottam, nehezen is tudtam volna vitába szállni vele. Személy szerint egyáltalán nem ellenezném, ha más bölcsészfoglalkozások űzőinek is emelkednének a jövedelmei, a szellemi tevékenységet ugyanis meg kell becsülni egy országban. Azt a gondolatot viszont, hogy „ha egynek rossz, legyen mindenkinek az” kifejezetten avíttnak és erkölcsileg megbotránkoztatónak tartom. Valahol a szocializmus követte ezt a vesztes-vesztes logikát. Arra pedig kevés esélyt látok, hogy ha ez a mostani társadalmi kiállás nem történik meg, bármely más szektorban reményt lehetne fűzni a béremelésekhez a jövőben.
Nem mehetünk el amellett sem, hogy a pedagógusok helyzete kiemelkedik a mai társadalmi kérdések sorából, több okból kifolyólag. Egyrészt túl régóta tart, másfelől a tanárok a humán területen dolgozók igen tekintélyes százalékát adják. A legfontosabb érvnek pedig a társadalmi időszerűséget tartom.