Igazából tudtam, hogy váltanom kellene országot
Ehelyett ott rohadtam szinte minden magyar tévécsatornánál.
Nagy vita bontakozott ki azután, hogy kiderült: Terézvárosban megkurtítják a sebességkorlátokat. A legújabb döntések értelmében azokon az utakon, ahol eddig a KRESZ szerint ötvennel lehetett menni, mostantól csak harminccal szabad. A VI. kerületi modell után több fővárosi kerület is jelezte, ők is hasonló döntésen gondolkodnak.
Soproni Tamás polgármester közösségi oldalán jelezte, megváltoznak a közlekedési szabályok a VI. kerületben. Terézvárosban azokon az utakon és utcákon, ahol nem halad tömegközlekedési jármű, a korábbi 50 km/óra helyett 30 km/óra lesz a megengedett legnagyobb sebesség.
A döntés nem okozott osztatlan sikert, az autósok a főváros 2019 októberi hatalomátvétele óta rendre panaszkodnak, amiért a baloldali főváros és kerületek sorozatosan őket szankcionálják. A terézvárosi korlátozás is ebbe tartozik, ugyanis a szakértők szerint ezzel csak állandósítják a dugókat az amúgy is zsúfolt kerületben.
Hamarosan Terézváros minden utcájában, ahol nem jár BKK-járat, 30-as sebességkorlátozást vezetünk be, amit fizikai korlátokkal is biztosítani fogunk. Graz jó példával járt elöl!”
– közölte.
A momentumos Soproni Tamás szerint az osztrák városban bevezetett hasonló sebességkorlátozás miatt átlagosan három decibellel lett csendesebb a település, a nitrogén-oxid-koncentráció pedig negyedével esett vissza, a gyalogos és biciklis közlekedés pedig vonzóbb alternatívává vált.
Soproni a Mandinernek elmondta, régóta tervezték már ezt a lépést, a grazi cikket csak azért fűzte Facebook-posztjához, hogy nyomatékosítsa, máshol már sikeres volt ez a projekt. Úgy fogalmazott, nem ördögtől való az alsóbb sebességhatár, hiszen a lakó-pihenőövezetekben sem lehet ötvennel haladni.
A lépéstől azt remélik, hogy jelentősen csökken majd a zajszennyezés a belső-terézvárosi utcákban, mint a Bajza utca vagy a Szinyei Merse Pál utca. A VI. kerület polgármestere portálunknak megerősítette, hogy több, kiemelt kereszteződésben fekvőrendőröket fognak kihelyezni, arra azonban még nem írták ki a tendert, hogy ki is fogja azokat odatelepíteni.
hiszen autós érdekvképviseleti csoportként egyértelmű, kinek az oldalára álltak volna. Azonban a fővárosi vezetéssel kapcsolatban állnak, akik messzemenőkig támogatták a terézvárosi tervet, hiszen a főpolgármester programjának egyik pontja az autós forgalom lassítása bizonyos területeken. Soproni Tamás konkrét időpontot nem tudott mondani, mikortól vezetik be az új sebességhatárokat, de bízik benne, hogy ősztől már érvényben lesznek.
A környezetvédelmi szempontokat a polgármester nem mással indokolta, minthogy több, akár autógyártók által készített tanulmányban is szerepel, hogy a gépjárművek károsanyag-kibocsátása nagyjából 30 km/óránál a legkisebb. „Ennél a tempónál nem nagyon változik a sebesség és a gyorsítás az, ami a leginkább környezetszennyező” – jelentette ki.
Megkerestük az egyik legnagyobb magyar autós csoportot is. Csősz Krisztián, a Budapesti Autósok Közössége oldal főszerkesztője portálunknak úgy fogalmazott, hogy a döntés rendkívül megosztó téma. Környezetvédelmi és zajszennyezési okokból aligha számítana ez az intézkedés, már ha valóban betartanák a KRESZ által elvárt sebességkorlátozást az autósok – szögezte le.
A szakember szerint sok autós nem tartja be a sebességkorlátokat, ráadásul akit nem zavart az ötvenes limit, azt a harmincas se fogja meghatni. Csősz Krisztián úgy látja, eleve relatív gyorshajtást követett az el, aki a szűk terézvárosi utcákon többel ment harmincnál. Sajnos a hely adottságai miatt nem tudhatta, hogy a parkoló autók takarásából mikor szalad ki egy kisgyermek például. Egyszerűen nem biztonságos ott 50-60-nal menni – közölte, majd azzal folytatta, hogy a gyakorlatban a józan észt preferáló autósok eddig is legfeljebb 30-40-nel haladtak ezeken az utcákon, így nem gondolja, hogy nekik ez fel fog tűnni.
A zaj- és környezetszennyezési kérdésre pedig úgy reagált, hogy a hangos, rossz műszaki állapotú robogók és autók okoznak leginkább bosszúságot, a szűk utcáknál.
Ugyancsak nem volt elragadtatva Soproni Tamás döntésétől Mészáros Ferenc, a Magyar Autóklub elnökségi tagja. A közlekedési szakértő a Mandinernek elmondta, kínjukban már nem tudnak mit csinálni a főváros döntéseivel.
– állapította meg.
Mészáros Ferenc a Mandinernek kijelentette, voltak már Karácsony Gergely főpolgármesternél, akinek adtak egy dokumentumot azzal kapcsolatban, hogyan lehetne jobbá tenni a közlekedést a fővárosban, azonban érdemi javulás nem történt, sőt. „Budapest vezetésétől egy teljes, átfogó tervet nem láttam még, de még csak nem is hallottam róla. Ezt kellene gyorsan megcsinálni! Nagyon sok szakember van, aki ehhez ráadásul még ért is, nem értem, hogy az összevissza kapkodás hova vezethet” – fogalmazott, majd hozzátette, tervezés nélkül semmi nem megy, Budapest vezetése pedig csak gondolkodás nélkül hozza meg ezeket a szigorításokat.
De
A Magyar Nemzet cikke szerint ráadásul Kanász-Nagy Máté, az LMP társelnöke továbbfejlesztette a dugódíj ötletét is: okoseszközök segítségével olyan intelligens dugódíjat szorgalmaz Budapesten, ami követi a kocsi mozgását.
Az ügyben természetesen megkerestük a Fővárosi Önkormányzatot, azonban két nap is kevés volt arra, hogy megválaszolják azt az egyszerű kérdést, budapesti szinten hogy állnak most a kérdésben, tervezik-e az általános sebességcsökkentést. Felhívtuk Gajai-Kovács Annát, Karácsony Gergely sajtósát is, aki bár szabadságon van, megígérte, hogy szól a kollégáinak, reagáljanak a megkeresésünkre. Azóta is reagálnak.
A BKK ugyanakkor a Népszavával közölte, készítenek egy Budapest egészére érvényes forgalomcsillapítási koncepciót, amelyhez egyelőre a kerületektől gyűjtik be a javaslatokat. Ráadásul nem csak Terézvárosban, hanem a XIII., a VII. és a VIII. kerületben is hasonló terveket szőnek a helyi illetékesek.
Kiemelt kép: MTI/Mónus Márton