Az álhírek terjesztésével a vesztünkbe rohanunk: ijesztő gyakorlat terjed a közösségi oldalakon
Négyből három hírt anélkül osztanak meg a felhasználók, hogy elolvasnák. Íme, az álhírek terjedésének pszichológiája.
A szálak Bajnaitól, a brit munkáspárt szakértőjén keresztül a Nyílt Társadalom Alapítványig nyúlnak – derül ki a Transzparens Újságírásért Alapítvány elemzéséből.
A Transzparens Újságírásért Alapítvány közölt a weboldalán egy tényfeltáró elemzést arról, hogy hogyan befolyásolnák külföldről a magyar választásokat a médián keresztül. A cikk szerint az alapítvány egy hálózat felderítése során talált rá a gyanús költésekre. Kifejtették, hogy van egy cég,
Ahogy írták, „a szálak pedig Bajnai Gordonon túl, a brit munkáspárt ‘szakértőjén’ keresztül, a Nyílt Társadalom Alapítványig nyúlnak vissza”.
A napokban feltűnt egy „ellenzéki-Megafonnak” csúfolt Erősítő nevű platform. Az oldal lényege, hogy összegyűjtik az ellenzéki tartalmakat, javarészt cikkeket, amikre aztán támogatásokat kalapoznak, hogy azokból hirdethessék meg őket. „Az Erősítő honlapján változtatás nélkül közölnek le cikkeket különböző hírportálokról. Ezeket a cikkeket választhatja ki a felhasználó szimpátia szerint, és a cikkre adhat támogatást. A honlapon szinte kivétel nélkül kormánykritikus sajtótermékektől jelenítenek meg cikkeket. Például: 444, Telex, HVG, Magyar Narancs, 168 óra, Magyar Hang, Azonnali, stb.”
Az oldalnak szerény 6000 követője van, mégis elvileg 47 millió 800 ezer forint támogatást gyűjtöttek össze a felhasználóktól, hiszen a Facebook nyilvános adatai szerint az elmúlt 30 napban az Erősítő ennyit költött hirdetésre. „Ha feltételezzük, hogy minden egyes 6000 db Facebook követő azonos arányú támogatást adott az Erősítőn megjelent cikkekre,
Igen nagy a valószínűsége, hogy nem ebből jött össze a 47 millió 800 ezer forint” – írta a Transzparens Újságírásért Alapítvány.
„A Erősítő honlapját vizsgálva azt láthatjuk, hogy az oldal üzemeltetője egy Amplify APP nevű cég, aminek a székhelye mégcsak nem is Magyarországon található. A cég a Balti-tenger partjára, az észtországi Tallinba van bejegyezve. Cég képviselőjeként Dessewffy Tibor van megadva” – írták. Kifejtették, hogy Dessewffy azonban nem csak az Erősítő mögött áll, hanem tulajdonrésszel rendelkezik a DatAdat Professional Kft.-ben, Szigetvári Viktor, egykori Együtt elnökkel, valamint egy Bajnai érdekeltségébe tartozó céggel együtt.
Az Átlátszó 2020 elején írta meg, hogy a 2019-es önkormányzati választáson az „EzaLényeg nevű, híroldalnak álcázott ellenzéki propagandakiadvány” több tízmillió forintot költött „célcsoportokra szegmentált, gondosan célzott ellenzéki üzeneteket”. Ahogy az Átlátszó írja, az „EzaLényeg-hadművelet legfontosabb részfeladata, a facebookos hirdetések célcsoportjainak kialakítása és a hirdetések célzása egy a széles nyilvánosságban egyelőre teljesen ismeretlen vállalkozás, a Datadat cégcsoport munkája volt.” Az Átlátszó cikke a már fentebb említett Dessewffy Tiborról megemlíti hogy „a Gyurcsány-Bajnai korszak emblematikus agytrösztje” volt.
A cikk szerint az Ez Van című 2000 követővel rendelkező Facebook-oldalt hirdető ezvan.tv tulajdonosa az Oraculum 2020 Kft., amely az EzaLényeg.hu kiadója is. Az alapítvány szerint az Oraculum 2020 Kft. tulajdonosa Páva Zoltán, a volt MSZP-s komlói polgármester és országgyűlési képviselő, idősebb Páva Zoltán fia.
Az alapítvány szerint az Erősítőt üzemeltető Amplify APP nevű cég összefüggésbe hozható a Szigetvári Viktor és Bajnai Gordon által is érdekelt DatAdat Kft-vel. Kifejtették, hogy Szigetvári érdekeltségébe tartozik még egy Datapraxis OÜ nevű cég is. Ez a cég is szintén Tallinban van bejegyezve, ugyanarra a címre mint a DatAdat OÜ. Az alapítvány szerint „a Datapraxis alapítója és vezérigazgatója Paul Hilder. Hilder 2011-ben indult a brit Munkáspárt főtitkári posztjáért. Társalapítója volt a 2000-ben létrejött openDemocracy szervezetnek,
Az Erősítő 47 millió forintot költött hirdetésekre, az Ez Van nevű Facebook oldal pedig – az ugyanazon kiadó alá tartozó Ezalényeg.hu-val valamint a Röviden nevű Facebook-oldallal együtt – 61 millió forintot költött.
„Az Erősítő, a Röviden, az Ezalényeg.hu és az Ez Van 117 millió forintot költött az elmúlt 30 napban Facebook hirdetésekre.
Felmerül a kérdés, hogy önmagában az Oraculum 2020 Kft.-nek honnan volt forrása 61 millió forintot elköltenie 30 nap alatt.
Naponta kicsivel több mint 2 millió forint. A politikai kampányidőszakban történő kiadásokról szigorúan el kell számoljanak a politikai szervezetek. Mi van akkor, ha a politikai tartalmat nem a politikusok, hanem újságírók készítik? Ráadásul az adott portálok fizetnek azért, hogy ezek a tartalmak minél több emberhez eljussanak? Hiszen ez történik.” – összegzett a Transzparens Újságírásért Alapítvány.
Beindult Gyurcsány köre: milliókkal hirdetik az ellenzéki média cikkeit a Facebookon
A Telex, a HVG, a 444, a 24.hu, a Magyar Hang és a Válasz Online anyagait is propagálja Dessewffy Tibor észtországi cége. A választások közeledtével bővül a volt miniszterelnök befolyásolási portfóliója, a háttérben feltűnik Ficsor Ádám, Szigetvári Viktor és Bajnai Gordon is. Bővebben...
Nyitókép: Transzparens Újságírásért Alapítvány