LikeFight: Márki-Zay kétségbeesetten hirdet, de a hivatalos kampány első hetét is elképesztő előnnyel nyerte a Fidesz

2022. február 20. 09:42

Ismét itt a LikeFight! A közösségi médiát mint közéleti harcteret elemző sorozatunkban ezúttal a február 11-17. közötti időszakot vizsgáljuk.

2022. február 20. 09:42
null

Béres Sándor írása

***

A LikeFight adatait és elemzését a Nézőpont Intézet szolgáltatja.

A kampánystart kulcsidőszak a politikában, amikor egyre komolyabb csatazajban kell megküzdeni a választópolgárok figyelméért, így napról napra egyre fontosabb a közösségi média jelenlét minősége, tudatossága és szervezettsége. Az általunk vizsgált négy legfontosabb közösségi médiás hadszíntér mindegyikén (politikusok, hivatalos oldalak, választókerületek, véleményvezérek) a kampány első hetében a baloldal csúfos kudarcot szenvedett.

A pártok versenyében Fidesz-tarolást hozott a kampányrajt.

A jobboldal az előző heti 248 ezerről 398 ezerre növelte a megtermelt interakciók számát, miközben az egyesült baloldal 177 ezerről csak 278 ezerig tudott növekedni.

Politikusok

A politikusok versenyében mindkét oldalon magasabb interakciószámokat láthatunk az egy héttel korábbiakhoz képest, de a jobboldal sokkal jobban teljesített – számszerűsítve 380 ezer interakcióval erősödött, miközben a baloldal által elért növekedés csak 122 ezer interakció volt.

Versenyükben Orbán Viktor tiszteletet parancsoló győzelmével vette kezdetét a kampány: a miniszterelnök 183 ezer interakcióval erősített egyetlen hét alatt,

amivel a bődületes, 500 ezres álomhatárt is átlépte. Összehasonlításként érdemes megjegyezni, hogy a miniszterelnök egyedül gyűjtött össze annyi interakciót, mint a baloldali 10-es lista utolsó hét politikusa együttvéve, amelybe a Gyurcsány házaspár és Karácsony Gergely eredménye is beletartozik.

A jobboldali TOP10-be több fideszes egyéni jelölt is befért a héten, így országosan is értelmezhető, komoly eredményt ért el Lázár János, Potápi Árpád János, Aradszki András és Németh Zsolt is.

A baloldal miniszterelnök-jelöltje kétségbeesetten hirdet

Mint az a LikeFight előző heti elemzéséből is kiderült, Márki-Zay Péter kétségbeesett hirdetési kampányba kezdett, amely a politikai marketing szerint nem egy átgondolt stratégia. A hódmezővásárhelyi polgármester lemaradása a nagy költés ellenére is óriási. A baloldal listavezetője gyakorlatilag ugyanott áll, mint egy héttel korábban, hiszen mindössze 3 ezer interakcióval teljesítette túl múlt heti saját számait. Tehát

Márki-Zay 20 millió forintot megközelítő költése sem elegendő arra, hogy felfelé tudja húzni a baloldali listát,

a bevetett források ellenére még a baloldal háziversenyében sem tudna eredményeket felmutatni. Jól látható az is, hogy a régi baloldal szereplői uralják a 10-es listát, így Gyurcsányék, Ujhelyi István, Mesterházy Attila, Karácsony Gergely alig marad el a 10 milliókkal megtámogatott Márki-Zay Péter mögött.

Hivatalos oldalak

A Fidesz begyújtotta a rakétákat és 380 ezer interakciót termelt egyetlen hét alatt. Ez a szám annak fényében is érdekes, hogy bár a személyeknek és karaktereknek van a legnagyobb szerepe a választási harcokban. A Fidesz pártként is alaposan támogatja a jobboldali tábor mozgósítását a választási kampányban. A Facebook interakciószámaiból úgy tűnhet, mintha ezt a frontot a többi párt (beleértve a KDNP-t is) elengedte volna.

Választókerületek

A LikeFight csapata ezen a héten is kielemezte az egyéni jelöltek versenyeit is, megvizsgáltuk mind a 106 választókerületet, és megnéztük, melyik jelölt szerzett több Facebook lájkot, kommentet és megosztást.

A kampány első hetében a Fidesz-KDNP jelöltjei a 106-ból 72 választókerületben több interakciót szereztek baloldali ellenfeleiknél.

Különösen aggasztó lehet a baloldal számára az a tény, hogy még Budapesten is 5 választókerületet elhozott a jobboldal.

Az egyéni jelöltek tekintetében a fideszes jelöltek 72:34 arányú győzelmi aránya minket is meglepett, ugyanis a jobboldal jóval kevesebb országosan ismert politikust sorakoztat fel ezen a fronton (tehát kevesebb jelöltje tud országos lájkokat szerezni). Az is látható, hogy a baloldal még azzal a helyzeti előnyével sem tudott élni, hogy számos jelöltjük mögött évek óta bejáratott, országos médiumban rendszeresen szemlézett, esetenként százezres követőtáborral és komoly szerkesztői gárdával rendelkező Facebook-oldal található meg.

Érdemes kiemelni néhányat a budapesti agglomeráció jelöltjeiből, így például Menczer Tamást, aki zömében helyi tartalmakkal aratott győzelmet az országosan aktív Szél Bernadett felett, de az is szembeötlő, hogy Vitályos Eszter is jelentős előnyre tett szert a Momentum erős emberével, Buzinkay Györggyel szemben a szentendrei székhelyű választókerületben.

Érdekesség, hogy Bács-Kiskun, Hajdú-Bihar, Nógrád és Zala megye minden választókerületét egységesen megnyerte a jobboldal,

ráadásul Baranya, Békés, Borsod, Csongrád-Csanád, Győr-Moson-Sopron, Fejér, Heves, Jász-Nagykun-Szolnok, Komárom-Esztergom, Somogy, Tolna, Veszprém és Vas megye mindössze egy vagy esetleg két választókerület miatt nem borulhatott teljesen narancssárgába.

Véleményvezérek

Ismét eltelt egy hét, amely a jobboldali véleményvezérek és mémoldalak győzelmével zárult. A két tömb között immár félmillió interakciót is meghaladó űr tátong, így 70:30 arányú vereséggel nézhet szembe a baloldal. Talán ennek a frontnak az arányaiból rajzolódik ki leginkább, hogy a jobboldali stratégák célravezető taktikával futottak neki a 2022-es választásoknak.

A jobboldali győzelem mértékét jól érzékelteti, hogy a „Megafon Danik”, tehát Deák Dániel és Bohár Dániel közel annyi interakciót termeltek meg, mint a baloldal 10-es csapata együttvéve. A jobboldali blokk mindezek mellett kifejezetten egészséges szerkezetben vonultatja fel a szereplőket, hiszen a megafonos véleményvezérek mellett szembesítésre szakosodott mémoldalak és népfelkelők is megjelennek a listájukban.

Összegzés

A hivatalos kampány első hetét elképesztő előnnyel nyerte a Fidesz. Márki-Zay Péter hiába hirdetett el egy vagyont, meg sem közelítette Orbán Viktor számait. De a választókerületek kétharmadában is a Fidesz jelöltjei vezetnek az interakció-versenyben.

A Megafon jelenség egészen abszurd viselkedést váltott ki Márki-Zay Péterből, aki már nem csak vitázni, de sakkozni és sudokuzni is kihívta már Bohár Dánielt. A baloldal miniszterelnök-jelöltje hivatalos közösségi média csatornáin pedig arra pazarolja erőforrásait, hogy a Megafonos véleményvezérekről tegyen közzé támadó videókat.

Közben

a baloldal nemcsak elveszítette ezt a hetet, de még csökkenő interakciószámot is produkált a múlt héthez képest, szervezettségre utaló nyomokat pedig egyedül a Gyurcsány-párthoz közel álló szereplőknél láthatunk,

(Gond-olkodó, Juszt László), utánuk már csak balliberális szabadcsapatok és néhány partizán jelenik meg a listán.

Összesen 60 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Félix74
2022. február 20. 17:21
Csicska Mandi majd április 3-án ! Be vagytok szarva az tisztán látszik!
terembura
2022. február 20. 16:07
Azért álljunk már meg egy pillanatra, legalábbis akinek van igénye és képessége egy neki tetsző clickbait cím mögé is benézni, és legalább nagy vonalakban megpróbálni értelmezni. Ugyanis bár a címben lájkbajnokságot írnak, a szövegből kiderül (és az abszolút számokból is látszik), hogy valójában az "interakciók" számát hasonlítják össze. Tehát ha pl. Orbán FB-oldalán megjelenik egy poszt - valós példáról beszélek - aminek az első kommentelője elküldi a picsába, majd ez a kommentelő kap 1200 lájkot (ami tényleg konkrétan lájk) és szinte nulla negatív értékelést, akkor ez a fenti diadaljelentésben 1200 interakció a fideszes oldalon, hurrá!! És bár ez kirívó eset - általában pár tucat vagy legfeljebb pár száz interakció érkezik egy-egy kommentre - de Orbán FB-oldalán a posztok alatti összes komment mérlege is elég meghökkentő: tartalmában saccra legaláb 80% ellenzéki, khm, álláspontú (változó stílusban és vehemenciával előadva), ráadásul az ellenzéki kommentek fogadtatása még a "tuti témáknál" is (például gyurcsányozás) összességében is sokkal pozitívabb - ismétlem, Orbán saját FB-oldalán - és szinte csak lájkokat kapnak, míg a fideszes kommentek fogadtatása jóindulattal is vegyes (általában rengeteg a röhögős szmájli - aminek az értelmezése nem egyértelmű - aztán jön néhány tényleges lájk és néhány egyéb emoji) Két tipikus példa: "Az én egyetlen porcikám sem kívánja az Orbán irányította országot! Húzzatok már el! Elég volt belőletek néphülyítők..." - ez kapott 201 "interakcióból" 194 lájkot, 3 szívecskét, két röhögős és két sírós szmájlit "Ferenc visszatér, mert nagyon nagyon sok pénze van!Meg a háttérben is nagyon nagyon sok pénze van a szponzorainak" - ez meg kapott 39 interakcióból 31 röhögőst, 4 lájkot és négy egyebet És ez akkor összesen "240 interakció a fideszes oldalon", hát köszi... Mindenestre a legóvatosabb fogalmazással is, ha ez valaki szerint megér egy ekkora diadaljelentést, lelke rajta.
states
2022. február 20. 14:59
Hajrá Fidesz, agyonverjük a komcsikat.
Lajoss
2022. február 20. 14:39
Április 3-án lesz a nagy összeomlásotok! Hajrá,MZP! :)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!