Lebukott Vitézy Dávid: Szentkirályi Alexandra hamar kiszúrta (VIDEÓ)
„Örülök Dávid, hogy a fővárosi munkádhoz az oldalamat és videóimat használod, sokadjára” – írta a Fidesz-KDNP fővárosi képviselőcsoportjának vezetője.
Ismét LikeFight a Mandineren! A közösségi médiát mint közéleti harcteret elemző sorozatunkban ezúttal a február 4-10. közötti időszakot elemezzük.
Béres Sándor írása
***
Véget ért az utolsó kampánymentes hét, a miniszterelnök szombati évértékelőjével egy napon hivatalosan is elkezdődött az országgyűlési választás 50 napos hajrája. Elemzésünkből kiderül, hogyan állnak fel a csapatok a rajtvonalra.
Márki-Zay Péter heti Facebook-költése meghaladta a 20 millió forintos álomhatárt, de interakciószámaival mégsem tudta megközelíteni az ezúttal is jelentős előnnyel vezető Orbán Viktort. Úgy tűnik, Márki-Zay hiába költ egyre többet (különösebb stratégia nélkül, látszólag minden bejegyzést hirdetve), nem tud egy súlycsoportba kerülni a miniszterelnökkel.
Fontos sikert ért el azonban a Fidesznek Menczer Tamás a budapesti agglomerációban, a baloldalon pedig visszatért a TOP10-be a Gyurcsány házaspár. A Fidesz elképesztő tempót diktált, a véleményvezérek frontján is alulmaradt a baloldal. Mutatjuk a részleteket!
Megkérdőjelezhetetlen győzelemmel zárta az elmúlt hetet Orbán Viktor és a jobboldal. Az előző héthez viszonyítva nagyot javított és négy helyet lépett előre Kocsis Máté, Zsigmond Barna Pál pedig dobogós helyezést ért el. A politikus esete jól illusztrálja, hogy a lájkversenyben a szorgalom, és a posztok magas száma milyen fontos fontos szerepet játszik.
A jobboldalon leginkább figyelemreméltó fejlemény viszont az, hogy megérkezett a TOP10-be Menczer Tamás is, akinek teljesítménye már csak azért is megsüvegelendő, mert Facebook-oldalán jelentős többségben a helyi vonatkozású tartalmak találhatóak (azaz nem országos táborból szedte össze a lájkokat). Menczer közösségi oldala egyébként a Fidesz erősödését is jelzi az agglomeráció egészében, mivel hasonlóan növekedésnek indultak a Fidesz további Pest megyei jelöltjei is.
Mindez intő jel lehet azok számára, akik a magas interakciószámokra, és a lájkokra célként, nem pedig eszközként tekintenek: korábban ezt a jelenséget neveztük el Jakab Péter-csapdának, hiszen a névadó bár mindig jól szerepel a Facebookon, választást még nem tudott nyerni.
A baloldali TOP10-ben bár már milliókat hirdetett el Márki-Zay Péter, csupán hajszálnyival tudta növelni egy héttel korábbi interakciószámait. Viszont újra teljes létszámban van jelen a Gyurcsány házaspár és nagy menetelésen van túl a 3. helyen záró Ujhelyi István is. Bár a Márki-Zay Pétert követő kilenc baloldali politikus a múlt héten még 739 ezer interakciót szerzett, ezen a héten viszont csak 686 ezret.
Jól látható tehát, hogy a bevetett források javították egy kicsit Márki-Zay számait, de a választópolgárokat rendszeresen sértegető, a rezsicsökkentést és a migráció elleni fellépést támadó listavezető továbbra sem ért el áttörést a közösségi oldalon. Úgy is fogalmazhatunk, hogy Márki-Zay interakciószámait a pénz húzza felfelé, ő pedig a baloldalt lefelé. Nem meglepő tehát, hogy a budapesti agglomerációban is erősíteni tudott a Fidesz.
A pártok versenyében is tovább folytatódott a Fidesz dominanciája, gyakorlatilag egymaga közelítette meg a 60 százalékos interakció arányt a pártok versenyében. A komoly százalékos eredmény 243 ezer fideszes interakciót jelentett, ami kifejezetten erős bejelentkezés a kampánynyitányra. A baloldali pártok a politikusaikhoz hasonlóan lefelé tartanak, a múlt heti elemzésünkhöz képest közel 25 százaléknyi interakciót veszítettek el, ez komoly hátrálást jelent.
Összesítve is elmondható, hogy nem ez volt a véleményvezérek legizgalmasabb hete, hiszen a megszokottnál kicsit alacsonyabb interakciószámokat láthatunk mindkét oldalon. Mindez persze nem veszélyeztette a jobboldal vezető szerepét, ráadásul a Számok – a baloldali álhírek ellenszere oldal még egy jelentős erősödést is maga mögött tudhat.
A baloldal teljesítménye viszont kifejezetten ijesztő lehet az érintettek számára: a gyenge múlt hét után, most újabb, immár 50 ezer interakciót is meghaladó zuhanást könyvelhettek a baloldali front szereplői. Vagyis a „csak felfelé” szlogen helyett eddig inkább a csak lefelé megállapításra erősít rá a baloldal szereplése a közösségi médiában.