Az idősek halálára alapozott a Momentum és a Tisza Párt (VIDEÓ)
Minden jel szerint több baloldali párt is az idős kormánypárti szavazók fogyatkozására építi a stratégiáját.
Ismét jelentkezik a LikeFight a Mandineren! A közösségi médiát mint közéleti harcteret elemző sorozatunkban ezúttal a január 28. és február 3. közötti időszakot elemezzük.
Béres Sándor írása
***
Hónapok óta töretlenül vezet a Fidesz, sőt, előnyüket még növelni is tudták a kormánypárti politikusok. Az elmúlt héthez képest növekvő interakciószámokat tapasztalhatunk a jobboldali politikusoknál, viszont stagnálást és visszaesést láthatunk a baloldalon.
Márki-Zay Péter hiába hirdetett el kétszer annyit (13 milliót), mint egy héttel ezelőtt, az interakciószámai 11 ezerrel visszaestek. A botrányos kijelentésekkel tűzdelt kampány és a társadalmi csoportokat megsértő megszólalások minden mérhető jel szerint lefelé tartó spirálba lökték Márki-Zay Péter közösségi médiás eredményeit, Márki-Zay pedig magával rántotta a teljes baloldali blokkot is, amely jelentősnek mondható, 68 ezer interakciós zuhanást könyvelhetett el egyetlen hét alatt. Ezzel szemben a jobboldali TOP10 szereplői viszont 80 ezer interakciós növekedésnek örülhetnek és egyre aktívabb követőtábort tudhattak maguk mögött.
A hivatalos oldalakat vizsgálva, ismét látványos előnnyel zárta a hetet a Fidesz, és mindezt egy forint hirdetési költés nélkül érte el. Ha figyelembe vesszük azt, hogy Márki-Zay Péter hiába duplázta hirdetési keretét, az interakciószámai így is visszaestek, akkor ismét megdőlni látszik a sokszor hallott baloldali érvelés, amely szerint a magasabb hirdetési költségvetésben keresendő a jobboldal Facebook-sikereinek oka. A hirdetések fontos szerepet játszanak ugyan, de a lájkok és megosztások arra a tartalomra érkeznek, amelyekkel az emberek egyetértenek, és hiába hirdet többet Márki-Zay vagy az Ezalényeg, ha nem jó a tartalom, abból nem lesz lájk.
A véleményvezérek és mémoldalak versenyében elképesztő, 200 ezer interakciót is meghaladó növekedést produkált a jobboldali blokk egy hét alatt, így ismét a kétharmados interakcióoszlás közelében járnak a jobboldali online bozótharcosok. Márki-Zay Péter vesszőfutása folyamatos témaellátást biztosít a nemzeti oldal számára, így a baloldal megmondóemberei és oldalai csak kullognak az események után.
Jobboldali győzelemmel zárult a politikusok versenye, ráadásul az előnyüket is növelték az elmúlt héthez képest. Orbán Viktor szinte darabra pontosan ugyanannyi interakciót gyűjtött, mint egy héttel korábban és toronymagasan kiemelkedett a politikusok mezőnyéből. Ahogy mondani szokták: a miniszterelnök nem tud hibázni, legyen szó a kormányzati döntések kommunikációjáról vagy egy egyszerű süteményvásárlásról, Orbán Viktor interakciószámait senki sem tudja megközelíteni. Érdekesség és a baloldal számára sok reménnyel nem kecsegtető tény, hogy a miniszterelnök kifejezetten kevés bejegyzéssel van jelen a közösségi médiában, mégis uralja a mezőnyt. A kampányhajrában mindez óriási növekedési potenciált jelenthet Orbán Viktor számára, így az igazán kiugró eredményeket még csak később láthatjuk tőle.
Az elmúlt hét külpolitikai nagyüzeme kifejezetten jót tett Szijjártó Péternek, aki második helyen zárt a jobboldalon. A munkabírásáról elhíresült miniszter 205 ezer interakciójával még a baloldal miniszterelnök-jelöltjét is lehagyta. Dobogós helyezést ért el Zsigmond Barna Pál és visszatért a TOP10-be Kocsis Máté. A korábban könnyedebb témákban utazó kormányszóvivő, Szentkirályi Alexandra egyre nagyobb hangsúlyt fektet a kormányzati intézkedések kommunikációjára és az eredmények bemutatására, ezzel ismét bekerült a 10-es listába.
Gyurcsány Ferenc kikerült, Dobrev Klára bekerült a baloldali TOP10-be, de ezt leszámítva szinte csak marginális helycserék szintjén figyelhető meg változás elemzésünk baloldali oszlopában: iránytalan témaválasztás és lefelé tartó eredményesség jellemezte a baloldal közösségi médiás jelenlétét az elmúlt héten. Ahogy a bevezetőkben is említettük, egyetlen hét leforgása alatt 68 ezer interakciós zuhanást szenvedett el a baloldali blokk, amelyen Márki-Zay Péter 13 millió forintot közelítő költekezése valószínűleg csak tompítani tudott.
A hivatalos oldalakat egészében vizsgálva látható, hogy a kormányzati oldal és a Fidesz Facebook-oldala ezúttal is dominálta a meglehetősen egyhangú versenyt. A baloldalon a hét egyetlen nyertese DK volt, akik 25 ezer interakcióval növelték teljesítményüket. A jobboldalon a KDNP oldalán némi passzivitás jelentkezett, hiszen korábban a legtöbb baloldali pártot is maguk mögé utasították, de az utóbbi hetekben visszaesett az önálló tartalomgyártás.
A jobboldali győzelem mértéke jól mutatja a különböző táborok lelkesültsége közötti ordító különbséget. Amíg a jobboldalon 47 ezer interakció alatt bekerülni sem lehetett a legjobb tíz közé, addig a baloldalon egy ilyen eredménnyel rögtön az élbolyban találhatta magát az adott megmondóember vagy mémoldal. További beszédes számadat, hogy Deák Dániel 215 ezer interakciója több mint a baloldali blokk utolsó hét helyezettjének összesített teljesítménye.
Érdemes azt is megfigyelni, hogy a megafonos véleményvezérek interakciói nagyrészt a Márki-Zay Péterrel foglalkozó bejegyzéseikből és videóikból származnak, így a baloldal miniszterelnök-jelöltje folyamatosan szembesülni kényszerül a kijelentéseinek és ballépéseinek tarthatatlanságával, miközben a baloldali véleményközeg egyáltalán nem védi meg őt, gyakorlatilag semmilyen mozgósítást nem végeznek az érdekében. Nem sok jót jelent a baloldal számára, hogy egyre dominánsabbá válnak velük kapcsolatban a humoros hangvételű bejegyzések, amelyek terjedése túlmutat a szekértáborokon. Érdemes felidézni, hogy a miniszterelnöki ambíciókat dédelgető Márki-Zay az elmúlt héten már Deák Dánielt és Bohár Dánielt is vitára hívta ki, ez számtalan vicces mémnek lett alapanyaga.