Az álhírek terjesztésével a vesztünkbe rohanunk: ijesztő gyakorlat terjed a közösségi oldalakon
Négyből három hírt anélkül osztanak meg a felhasználók, hogy elolvasnák. Íme, az álhírek terjedésének pszichológiája.
A probléma ott van, hogy a kiválasztott és hivatkozott szakértőt teljesen félreértelmezi.
„A szerb libertariánus közgazdász véleményéből pár nap alatt tényállítás lett, ráadásul amíg a tévés nyilatkozat a HVG címlapjára ért, többször módosult is. Ebben a folyamatban az RTL Klub frissen indult híroldalának oroszlánrésze volt, ők voltak ugyanis azok, akik álnéven jegyzett cikkben hivatkozták Mihailo Gajic, szerb közgazdászt. A szakember megkeresésünkre azt nyilatkozta, hogy nem keresték meg a magyar sajtó képviselői a véleményével kapcsolatban. Kampány vagy véletlen egybeesések? Nem tudjuk. Egy biztos: álhír.
A tegnapi nap folyamán írtunk arról, hogy az RTL hírportálja álnéven írt kormánykritikus cikket tett közzé az árstoppal kapcsolatban. A Kocsányos Pálma néven író újságíró arról értekezett, hogy nem működik a Szerbiában bevezetett árplafon, amelyhez hasonló intézkedést vezetett be a magyar kormány is. Azzal önmagában nem is volna probléma, hogy egy újságíró utánanéz, hogy egy adott kormányzati döntéshez hasonló döntésnek milyen hatása volt külföldön, a probléma ott van, hogy a kiválasztott és hivatkozott szakértőt teljesen félreértelmezi. Később pedig nem a szakértői vélemény, hanem a félreértelmezés terjed tovább.
Egy olvasónk figyelemfelhívása után számunkra akkor lett gyanús a történet, amikor azt láttuk, hogy Kocsányos Pálma néven publikált cikket az RTL. Megkerestük a portált, akik megerősítették, Kocsányos Pálma valóban álnév, ilyen nevű újságíró tehát nem létezik.
Az álnevet használó szerző cikkében »több közgazdászra« hivatkozik, akik arra hívják fel a figyelmet, hogy az árbefagyasztás miatti bevételkiesést a termelők más termékek árának megnövelésével kompenzálhatják. A több közgazdász az valójában egy közgazdász: Mihailo Gajic. A szerző az espresso cikkére hivatkozik, amely sajtótermék körülbelül olyan, mint itthon a Blikk. Egy gazdasági témában való hivatkozást már önmagában ez a tény is gyengíti, azonban Mihailo eleve nem is az espressonak adott interjút, a portál csupán szemlézte egy tv-interjúját, amit a TV Prvanak adott.”
Nyitókép: