Ilyet még nem látott a világ: foggal-körömmel ragaszkodik Budapesten a baloldali vezetés ehhez a besült ötlethez

Egy „végtelenül cinikus” magyarázattal állt elő Karácsony Gergely.

A vállalat likviditásmenedzsmentje jelenleg 900 millió forint pluszt mutat.
A városvezetés az eddig át nem utalt kormányzati támogatás miatt a cég azonnali csődjéről beszél. Ezt azonban például az is cáfolja, hogy a BKV több mint egymilliárd forint bérkompenzációt ad a dolgozóinak december elején – olvasható a Világgazdaság cikkében.
A lap azt írja: bérkompenzációt hagyott jóvá a BKV igazgatósága a cég munkavállalói számára. Az erre vonatkozó, a VG által megismert tájékoztatás úgy szól, hogy ezt a dolgozók a novemberi fizetések decemberi átutalásával kapják meg. A társaság átlagos statisztikai létszáma 10 ezer fő körül alakul, a lap becslése szerint
2021-ben a főváros nem emelt béreket
A portál szerint erre kétség kívül több szempontból is rászolgáltak a BKV-s dolgozók. Egyrészt már második éve állnak helyt a Covid-járvány frontvonalában, másrészt a főváros, mint tulajdonos
A szakszervezeteknek azt azonban sikerült elérniük, hogy amennyiben a BKV menedzsmentje jól gazdálkodik, a maradványösszegeket többletjuttatásokra lehessen fordítani. Ez a helyzet következett be most – főképp annak köszönhetően, hogy az idénre előirányzott bértömegen a betöltetlen pozíciók, illetve a betegállományban töltött napok is spóroltak –, és ezért határozott a tömegközlekedési cég vezetése az év végi bérkompenzációról. Ennek alapvetően három eleme lesz, a legmarkánsabb, hogy
Ez összességében átlagosan bruttó 120 ezer forintot jelent fejenként, ami az egyéni munkaórák száma alapján felfelé és lefelé is eltérhet. Ezen felül 16 700 forint értékű ajándékutalványt osztanak ki az arra jogosultaknak, végül pedig az idén júniushoz hasonlóan fizetnek Budapest Pótlékot.
A BKV azt is leszögezte, hogy elkötelezett abban, hogy minden rendelkezésre álló bértartalékot kifizessen a dolgozóknak az idén elmaradt bérfejlesztés ellensúlyozására. Mindez tehát számottevő év végi juttatás, ugyanakkor igaz, hogy a teljes évre vetítve kevesebb mint 2 százalék béremelést takar.
Veszélyben a BKV működőképessége?
Az elfogadott bérkompenzáció mindenesetre egyfajta
A lap arra hívja fel a figyelmet, hogy meglehetősen furcsa pénzügyi csőd az, amibe – még ha megérdemelt is – extrapénzek kifizetése is belefér. Pedig Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes az elmúlt hetekben többször is erről beszélt a Népszavának arra hivatkozva, hogy a kormány még nem folyósította a budapesti tömegközlekedés 2021-es állami támogatását, 12 milliárd forintot.
900 millió forint plusz
Legutóbb kedden úgy fogalmazott, hogy a BKV november 25-ig, tehát csütörtökig „húzhatja ki a fővárostól kapott támogatásból és az eddig befolyt jegyárbevételből, de azután kiürül a közlekedési kassza”. Még ugyanaznap az ATV-nek azzal pontosított, hogy mégsem áll majd le a BKV, hiszen az év végégig folyószámlahitelből finanszírozható a cég.
Ahogy arról a VG szeptember közepén elsőként beszámolt, a 12 milliárd forintos állami támogatás ki nem utalása mögött az agglomerációs tömegközlekedés finanszírozásának vitája húzódik meg.
A főváros évi mintegy hat milliárd forinttal járul hozzá Budapest vonzáskörzetének személyszállítási közszolgáltatásaihoz, ami viszont a szaktárca, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szerint
Az önkormányzat a nyár közepére ígérte az elővárosi költségek megosztását részletező megállapodás-tervezet megküldését, de ennek nem tett eleget. Az ITM tehát ennek a rendezéshez köti a fővárosi helyi közösségi közlekedés idei működésére fordítható költségvetési támogatás utalását. A városvezetés szerint a két ügy nem áll összefüggésben, és „forintra fillérre” betartja az agglomerációs közlekedés támogatására vonatkozó megállapodást.
Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László