Budáról Pestre ingázó kisvállalkozó olvasónk, aki eszközei szállítása miatt nem tud busszal, villamossal utazni, dühítő autós-tapasztalataival keresett meg minket.
Nem működő menekülőútvonalak
Úgy fejezte ki magát, hogy „Budán a hajszálerek is eltömítődtek”. Akár a II., akár a XII. vagy az I. kerületben próbál menekülő-útvonalakat keresni a befagyott nagy közlekedési útvonalak, csomópontok helyett – például Szilágyi Erzsébet fasor, Széll Kálmán tér, Margit- és Krisztina körút –, sokszor ott is ellehetetlenül a közlekedés. Szerinte erre már nem magyarázat a régi probléma, vagyis az agglomerációs autósok fővárosba özönlése, illetve az, hogy Budapest Budakeszi felőli határán nem fogadják őket P+R parkolók. Úgy látja, a június óta felújítás alatt álló Lánchíd kiesésével mindenki a Margit-, illetve az Erzsébet-híd felé törekszik, és ezt sokszor csak kerülőutakon teheti, ám éppen sokak azonos stratégiája következtében ott sincs már megfelelő áteresztőképesség. Olvasónk például hiába kerülne a budai hegyeken keresztül, elakad például a Gábor Áron és a Bimbó utcában, illetve a Pasaréti úton.
Ha már II. kerületi kérdőjelek: úgy tudjuk, hogy – éppen a jelen káoszos időkben – a tömegközlekedés is nehezül a helyiek számára. A BKK ugyanis meg akar szüntetni az 56-os villamos felújítandó vonalán két régi megállót – Nyúl utca, Nagyajtai utca –, méghozzá úgy, hogy a helyi közösségekkel nem egyeztettek. Az indok a villamos menetidejének gyorsítása, miközben például a Nagyajtai utca közvetlen közelében található az egyik legfelkapottabb református egyházközség, a Pasaréti Református Gyülekezet temploma és gyülekezeti háza. Ráadásul ez ad otthont ad a Baár-Madas Református Gimnázium és Általános Iskola istentiszteleteinek is.
Jelenleg úgy tűnik, hogy a főváros sem a közösségi közlekedésnek, sem az autósoknak nem akar igazán kedvezni, egyedül a dugókat kívánja elősegíteni.
De hogy is van ez valójában?
A nagy dugósztori
Ki gondolta volna, hogy a budapesti forgalombénulások már 2020 tavaszán, a járvány alatt megjelennek? Pedig így esett, főleg a kerékpársávok átgondolatlan fölfestései nyomán a Nagykörút Teréz-, Erzsébet- és józsefvárosi szakaszán, ami által kulcsfontosságú helyeken egy sávra szűkült az autós közlekedés. De a pandémia harmadik hulláma után kinyitott városban, idén nyáron még elviselhetetlenebbé vált a dugóhelyzet. Nagy kiterjedésű dugók ettől kezdve szinte bárhol a városban megjelennek, a Belváros fő útvonalai gyakorta egyetlen óriási egyhelyben pöfögés színtereivé váltak. Ennek oka az volt, hogy jó néhány nagyszabású közlekedésfejlesztési intézkedés egy időben indult be, illetve kezdte éreztetni „jótékony hatását”.