Hidegzuhany az autósokra: jelentős változások jönnek a fővárosi parkolásban – mutatjuk hol lesz drágulás!
Több baloldali vezetésű kerületben is emelkednek a parkolási díjak.
Budapest zölddé és élhetővé tétele csak egy jól hangzó politikai termék – mondja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke a főpolgármester eddigi közlekedés-politikai tevékenységért értékelve. Dorner szerint az autósok felé tett gesztusok eredménytelenek voltak, ám a tömegközlekedők érdekeit „beáldozta” velük.
Milyennek látja a budapesti közlekedés helyzetét azóta, hogy a főváros vezetése augusztus végén kiiktatta a villamosbarát lámpaprogramot, amelytől az autóáteresztő-képesség 30 százalékos javulását várták?
A közösségi közlekedés kapott egy nagy pofont, a villamosok zsúfoltabbá váltak, torlódnak, késnek. Az autósoknak meg valahogy nem lett jobb. Semmi értelme nem volt ennek a nagykörúti közlekedésilámpa-piszkálásnak, de hát ezt előre lehetett tudni. De a legfontosabb a kijózanodás, ma már talán a többség számára is világos, hogy legfeljebb a szép szavak várhatóak el a város vezetésétől, a gyakorlat teljesen más.
Csakhogy beköszöntött a tanítási szezon.
A Blaha Lujza tér mellékutcáiból lehetetlen a kijutás, amikor a körúton minden be van fagyva. Annak ellenére, hogy bizonyos környékbeli utcákat, amelyekből eddig kiszorították az átmenő forgalmat, szintén megnyitották az autósok előtt. A beszorult forgalmat próbálják ezzel elvezetni a helyben lakók kárára, de így csak még több autóst vonzanak be a belső kerületek forgalmába. Az előállt problémát itt belül már érdemben nem lehet kezelni, ehhez a Nagykörúttól jóval messzebb kellene beavatkozni a forgalomba, de ezt a munkát egyszerűen nem végezték el.
A torlódást a város közepén már csak az fogja remélhetően enyhíteni, ha végre megköt a beton a Blaha Lujza téri aluljáró födémén.
Tehet róla valaki, hogy előbb semmiképp sem javul a helyzet?
Ez egyértelműen a főváros sara. A Blaha felújítása két részből áll. Az aluljáró födémszigetelését a pandémia alatt, amikor a forgalom gyakorlatilag nulla volt, simán el lehetett volna végezni, a tervek megvoltak. A téren folyó egyéb munkák a közlekedést már csak kicsit zavarják. Ha a pandémia alatt megcsináltatják az aluljáró szigetelési munkáit, ma nincs ez a cirkusz. Olcsóbb is lett volna, ha előbb fognak bele.
Karácsony Gergely főpolgármester szeptember végén, a tér átadása után tényleg helyreállítja a lámpaprogramot? Hiszen eredetileg – még ha utóbb helyesbített is – meglebegtette, esetleg így hagynak mindent, az autósoknak kedvezve a villamosokkal szemben.
Biztosat valóban nem tudhatunk. Mindenesetre amikor a főpolgármester a bizottsági ülésen felolvasta a kivetítőről a villamosbarát lámpaprogram kiiktatását, pont azt kommunikálta, hogy ez egy végleges intézkedés. Ezt később, csak másnap korrigálta a saját kabinetfőnöke, azt hangoztatva, hogy ez mindig is ideiglenesre lett tervezve. Valaki nem mondott igazat, vagy menet közben változtattak, vagy a főpolgármester felkészületlen volt. Mindenképpen kínos az eset.
Karácsony Gergely kerékpárral érkezik hivatalának átadás-átvételére 2019. október 17-én (MTI/Kovács Tamás)Úgy is tűnhet: a főpolgármester meglepő közlekedés-politikai „színeváltozást” produkált. De tényleg, nem azt szuggerálta eddig, hogy táguljanak az autósok a belső kerületekből?
Eddig valóban a „zöld, élhető, fenntartható város” szlogen volt a bevett. Árulkodó, hogy ezt a lokális forgalom-technikai beavatkozást fontosnak tartotta ő maga bejelenteni. Üzenete: lám, mi szeretjük az autósokat is, illetve mi csinálunk valamit.
amikor a közösségi közlekedés helyett az autózást preferálja belvárosi környezetben. Amikor népszerűséget gondolnak szerezni, a politikusok hajlamosak sutba dobni az elveket. Sajnos az van, hogy Budapest zölddé és élhetővé tétele csak egy jól hangzó „politikai termék” a politika számára. Ha haragos egy 14 százalékos autós réteg, akkor akár a 74 százalékos döntő többség, a közösségi közlekedők érdekei is beáldozhatók. Be is áldozták. Innentől bármit is mondanak, hiteltelen.
Amit a „réven, azt a vámon” alapon nem éppen a közösségi közlekedést erősítenék Karácsonyék azzal, hogy a 14 éven aluliaknak ingyenessé tették a tanév idejére az utazást?
Ez, ha lehet, még inkább a kampányról szól, úgyhogy megint csak nem szakmai, hanem politológiai szempontból lehet magyarázni. A főpolgármester stábja most váltatta be vele azt a 2019-es kampányígéretét, amit két éven keresztül nem csinált meg. Nem véletlenül, mert sosem volt rá pénz. Most úgy érezték, be kellett ezt is dobniuk a kampányba, akkor is, ha továbbra sincs rá fedezet. Meg akkor is, ha semmi zöld hozadéka nincsen, és több bérletet sem fognak eladni. Az ingyenesség népszerű dolog, szavazatot lehet érte remélni cserébe. Aki autóval hordta a gyermekét, ezután is azzal fogja. Nem fog kiszállni az autóból és magának bérletet venni azért, mert az a gyermeknek már ingyen van.
Legfeljebb több ingyen utas lesz majd a járatokon – azok a gyerekek, akik már egyedül közlekedtek –, de legalább innentől még adatunk se lesz róluk. Annyira kapkodtak, hogy a gyalázatos színvonalú, hatástanulmánynak ok nélkül nevezett előterjesztés, melynek színvonalával megalázták a Közgyűlést, nem számolta bele a veszteségbe az állami kompenzáció elvesztését! Az állam ugyanis nem a diákok száma, hanem az eladott bérletek után ad kompenzációt – 3580 foritntot –, s ha nem adnak el bérletet, akkor nem fog adni semmit. Megdöbbentő volt látni, hogy még a jogi helyzettel sincsenek tisztában.
A VEKE felvállaltan a közösségi közlekedés fejlesztésének az elkötelezettje. Hogyan látja a főpolgármester-miniszterelnökjelölt összességében mégiscsak radikálisan autósellenesnek tűnő tevékenységét?
Én nem nevezném autósellenesnek. A tények adottak, túl sok az autó. Egyetértünk például azzal is, hogy csökkenteni kell az átmenő forgalmat a belső kerületekben. Ő is megszavazta a Budapesti Mobilitási Tervet még 2019 májusában, amely ilyen intézkedésekkel van tele, nem véletlenül. A problémánk nem az elvi szinten van, hanem a gyakorlati intézkedésekben, a leállított tervezési munkákban. Szakmai munka alig van, csak a politika és a kampányolás látszik. A kormánypárt megnyilvánulásai pedig olajat öntenek a tűzre. Szerintem rosszul teszik, amikor hajlamosak csak az autósokat favorizálni, talán mert úgy mérik, közöttük több a potenciális szavazójuk. Az is látszik, hogy a kerékpárosokra lőnek, mert őket meg alapvetően ellenzékinek tekintik. A város mostani vezetése ugyanezt csinálja, csak fordítva. És mindegyikük levegőnek nézi a közösségi közlekedés használóit, pedig messze ők vannak a legtöbben. Egy politológus ezt érthetetlen politikai hibának nevezné. Az átgondolatlan kerékpársáv, a gyerekek ingyenes utazása vagy az ingyen parkolás bevezetése tehát egy tőről fakad, mindegyik sima populista szavazatszerzési akció. Csak a várossal nem törődik senki.
A közlekedéspolitika ne lehetne semmilyen mértékben pártpolitika egy demokráciában?
A pártok permanens kampánya, a kormány és a város közötti folyamatos háború törvényszerűen vezet az állapotok lezülléséhez. Elveszi a figyelmet a munkától, amit így nem végeznek el. Azt például, hogy a Rákóczi útra vagy a Nagykörútra csak annyi autó juthasson be, amennyi ott el is fér, mert pusztán abból, hogy több az autó mint a hely, dugók keletkeznek. Csakhogy bele se fogtak az idevágó koncepciózus szakmai munkába. Nevezetesen: már bőven a Nagykörúton kívül kellene fokozatosan megfogni, szűkíteni a befelé menő kapacitást, eloszlatni a forgalmat. Ehelyett
Most kezdenek neki a közösségi közlekedés újbóli népszerűsítésének, miközben a pandémia alatt hallgattak. A sajtó szinte mozgó fertőzési gócpontként beszélt a járatokról, rettenetesen lerontották a hírét, a kormány pedig erre még rátett egy lapáttal és mindenkit arra kért, menjen autóval. Ez így együtt már sok volt, és meg is tette a hatását.
Ön is azt mondta: a 2019-es ellenzéki összefogás helyhatósági választási győzelme után az új, baloldali városvezetés a pártok hosszas pozícióharcai miatt sokat késlekedett a felújítási beruházások elkezdésével, amelyek aztán egyszerre indultak meg. Nem ez az idén tavasztól kifejlődött, változatlanul súlyos, rendkívüli forgalombénulások fő oka még mindig?
Részben igen. Négy észak-déli nagy útvonal van a pesti oldalon. A pesti alsórakpart le van zárva, a megkésett Lánchíd-felújítás felvonulási területeként. A Kiskörúton a metrópótló buszok érdekében az egyik sáv el van véve, de még a korábbi ciklusban elkezdődött 3-as metró felújítása miatt. A Nagykörút, láttuk, tényleg a Blaha-aluljáró késve indult felújítása miatt van beállva. A Hungária gyűrű pedig nagy pofont kapott az állami beruházásban hibásan felújított M0-s híd ismételt lezárásától, ami rányomta a forgalmat a városra. Itt tehát nem a főváros a hunyó.
Szeptembertől az M0-s ismét járható.
Ez igaz, és az is, hogy kétségtelenül jótékony hatást gyakorolt a város déli részein a közlekedésre. De alapvetően azon a helyzeten nem változtat, hogy
A városvezetés ezt helyesen hangoztatja, de az égvilágon semmilyen intézkedést nem tett a helyzet kezelésére, még most sem.
Visszakanyarodva a főpolgármester autósoknak tett gesztusaira, egy friss felmérés állítása szerint, melyet a Népszava felkérésére a Publicus Intézet készített, a fideszesek fele helyesli Karácsony dugófelszámolási programját. Mit szól ehhez?
A Népszava kérdése úgy hangzott: „Egyetért azzal, hogy a bejelentett intézkedések segítik az autósokat?” Ugye, hogy mennyire mást jelent? Azon túl, hogy a korrekt válasz erre az, hogy nem nagyon, ezt átkölteni a jelzett formában manipuláció és hírhamisítás. Sajnos a válaszolók egy része simán pártszimpátia alapján foglal állást, még akkor is, ha fogalma sincs, miről is van szó. Ez így csak hergelésre jó. Holott az elején már tisztáztuk: az intézkedések hatása már látszik, a villamosok késnek és torlódnak, az autósok meg továbbra is ülnek a dugóban. Valójában tehát mindenkinek rossz, de aki torzító szemüvegen át nézi a világot, annak úgysem a valóság számít. A politika pedig – és ez sajnos ma már világjelenség – nemhogy felnyitná az emberek szemét, csak egyre torzabb szemüveget erőltet rájuk. Úgy könnyebb őket befolyásolni.
Fotók: Ficsor Márton