Milyen alternatívái vannak az átfogó szexuális nevelésnek?
Az úgynevezett absztinenciaprogramok kiváló alternatívát nyújtanak. Az elsődleges különbség a két megközelítés között a világnézet. Ezek a programok azt állítják, hogy nagyon fontos a környezet, a családi és közösségi háttér, a kortárscsoportok. Gondolkodásuk szerint a fiatalok nem feltétlenül fogják „mindenképpen csinálni”. A környezet kihatással lesz a promiszkuitásra, a betegségek terjedésére, a nem kívánt várandósságok számára. Azt mondják, lehetséges és fontos az önmegtartóztatásra nevelés, a tizenévesek számára pedig az a legjobb, ha tartózkodnak a szexuális élettől – lehetőleg a házasságig. A pszichére, a társadalmi viszonyokra is az gyakorolja a legjobb hatást, ha a fiatal rendezett módon, házasságban éli meg a szexualitást. De ha addig nem is vár, akkor kezdjen szexuális életet élni, amikor képes önálló életvezetésre, azaz már önellátó, önfenntartó. Független kutatások összhangban állítják, hogy az absztinenciaprogramok rendkívül magas hatékonysággal működnek: 71 százalékban mutattak fel legalább egy évig tartó pozitív hatást (csökkentek a betegségek, az abortuszok), ezt az ÁSZN-programok 16 százalékban képesek felmutatni. Más mérések szerint kisebb a különbség, de még ott is harminc százalékponttal előznek az absztinenciaprogramok.
Tanulmányában magyar alternatívát is említ, sőt, hitet tesz mellette, noha az tudományos vizsgálatokkal még nem nyert alátámasztást. Miért látja mégis szükségesnek?
A boldogabb családokért – családi életre nevelés programja 2013 óta a NAT–hoz illeszkedő kerettanterv. Az első osztálytól a középiskola végéig ad komplex, holisztikus nevelési módszertant, az emberi személyiség, az iskolai és családi élet teljességéhez biztosít nevelési programot különböző tantárgyak keretében, ami így könnyen illeszthető be a klasszikus tantárgyi óratervekbe. Tanításmódszertana interaktív, a gyerekek, pedagógusok és szülők körében is rendkívül népszerű. A Váci Egyházmegye iskoláinak többségében alkalmazzák, méghozzá nagy sikerrel, a szalézi rend iskoláiban pedig most kezdtük el a bevezetését, egyelőre pozitív visszajelzéseket kapunk a pedagógusainktól.
Ez az a megközelítés, ami a legmegnyugtatóbban tudja rendezni a szexuális nevelés kérdését, kontextusba és értékkörbe helyezve azt.
Családokra épülő nemzetállamokban gondolkozik és nem csak szexualitásában láttatja az egyént. Építő jellegű program, ami mögött mára komoly, több mint 20 éves tapasztalat áll. Szükség volna a program sikerességének egzakt mérésére, hogy tágabb nyilvánosságot biztosíthassunk neki.
Fotók: Földházi Árpád, Mandiner