Karácsony megkezdte a riogatást: az étkeztetés leállításával fenyeget (VIDEÓ)
Komoly szankciókat helyezett kilátásba a főpolgármester, amennyiben a főváros teljesíti kötelezettségét.
A Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója szerint hibás döntés a villamosbarát lámpaprogram felszámolása.
„Utasok százezreit érinti hátrányosan, ezért súlyos közlekedéspolitikai aránytévesztés a főpolgármester mai intézkedése a nagykörúti villamosok lassítására a BKK által még 2012-ben bevezetett villamosbarát lámpaprogram felszámolásával” – írta Facebook-oldalán Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója.
A 4-es és 6-os villamosok Európa egyik legsűrűbben közlekedő villamosvonalai, melyet 330-350 ezerszer használják a gyalogosok egy átlagos munkanapon.
„Úgy módosítják a nagykörúti lámpaprogramot, hogy az autós forgalomnak kedvezzen a villamos haladási idejének rovására. Ettől a főpolgármester 30 százalékos autós kapacitásnövekedést vár. Lehet, hogy az autósoknak kedvező lámpaprogram nem csak átmeneti intézkedés lesz” – áll a 444 beszámolójában.
A villamosbarát lámpaprogram felszámolása Vitézy Dávid szerint hibás döntés
„Épp a legzöldebb közlekedési módot, a villamosközlekedést választó utasokat, naponta százezreket hoz hátrányosabb helyzetbe, ezért mind közlekedéspolitikai, mind klímavédelmi szempontból aránytévesztés” – véli Vitézy Dávid.
2012-ben uniós támogatással alakították át a Nagykörút forgalmi rendjét a BKK révén, hogy a villamosok gyorsabbak és megbízhatóbbak legyenek. Ezáltal nőtt a szállító kapacitásuk, és a 10 éve töretlen program minden elvárt eredményt teljesített.
Karácsony Gergely a körúti közlekedés átszervezése ellen folyamatosan tiltakozó autósok érdekére hivatkozva kívánja bevezetni a régi, 90 másodperces ciklust. Ebben a járatkövetés másfél és 3 perc közé növekszik, ezáltal a jóval ritkábban közlekedő villamos is hamarabb túlzsúfolódik, így még jobban lemarad az előzőtől és a járatkövetés hézagossá válik.
A villamosokra hangolt lámpák a 2012 óta életben lévő rendszer szerint olyan zöldhullámot biztosítottak, ami a tömegközlekedésnek kedvezett és figyelembe vette a villamosok által átlagosan megállóban töltött időt is. Az autókra hangolt lámpákat azonban ezt megelőzően mindenütt lekésték a villamosok és az utascsere után is még kb. fél percig álltak a megállóban indokolatlanul.
„Az új rendszerben ez a jelenség lényegében megszűnt. Ráadásul a villamosbarát lámpaprogram révén két perccel rövidült a menetidő a 4-6-oson, és 7 százalékkal nagyobb kapacitást tudtak biztosítani a nagykörúti villamosjáratoknak” – emlékeztetett Vitézy Dávid.
„A kerékpárutak hatásához képest jelentéktelen a villamosok előnyben részesítésének hatása, hisz a Körúton jellemzően nem autóznak végig az emberek, a lámpaprogram hatása csak rövid szakaszokon érinti őket. A jellemző autós utak (pl. Margit hídtól a Nyugatiig, Petőfi hídtól az Üllői útig, stb.) jellemzően 1 perc menetidő-veszteséget szenvedtek el – ehhez képest a háromszor annyi embert szállító nagykörúti villamosok gyorsabb, egyenletesebb, kevésbé zsúfolt közlekedése lényegesen nagyobb társadalmi haszonnal járt” – érvel Vitézy Dávid.
Fotó: Vitézy Dávid, Facebook