„Utasok százezreit érinti hátrányosan, ezért súlyos közlekedéspolitikai aránytévesztés a főpolgármester mai intézkedése a nagykörúti villamosok lassítására a BKK által még 2012-ben bevezetett villamosbarát lámpaprogram felszámolásával” – írta Facebook-oldalán Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója.
Vitézy Dávid emlékeztetett arra, hogy a Nagykörúton a legtöbb ember villamossal jár: háromszor annyian, mint autóval és legalább 15-ször annyian, mint biciklivel.
A 4-es és 6-os villamosok Európa egyik legsűrűbben közlekedő villamosvonalai, melyet 330-350 ezerszer használják a gyalogosok egy átlagos munkanapon.
„Úgy módosítják a nagykörúti lámpaprogramot, hogy az autós forgalomnak kedvezzen a villamos haladási idejének rovására. Ettől a főpolgármester 30 százalékos autós kapacitásnövekedést vár. Lehet, hogy az autósoknak kedvező lámpaprogram nem csak átmeneti intézkedés lesz” – áll a 444 beszámolójában.
A villamosbarát lámpaprogram felszámolása Vitézy Dávid szerint hibás döntés
„Épp a legzöldebb közlekedési módot, a villamosközlekedést választó utasokat, naponta százezreket hoz hátrányosabb helyzetbe, ezért mind közlekedéspolitikai, mind klímavédelmi szempontból aránytévesztés” – véli Vitézy Dávid.
2012-ben uniós támogatással alakították át a Nagykörút forgalmi rendjét a BKK révén, hogy a villamosok gyorsabbak és megbízhatóbbak legyenek. Ezáltal nőtt a szállító kapacitásuk, és a 10 éve töretlen program minden elvárt eredményt teljesített.
A 10 éve életben lévő rendszer lényege, hogy a 120 másodpercenként járó villamosok a 60 másodperces lámpaciklusokban tudtak egyenletesen közlekedni.
Karácsony Gergely a körúti közlekedés átszervezése ellen folyamatosan tiltakozó autósok érdekére hivatkozva kívánja bevezetni a régi, 90 másodperces ciklust. Ebben a járatkövetés másfél és 3 perc közé növekszik, ezáltal a jóval ritkábban közlekedő villamos is hamarabb túlzsúfolódik, így még jobban lemarad az előzőtől és a járatkövetés hézagossá válik.
A legtöbb utast szállító 4-6-os villamosok egyenletes követése, megbízhatósága sérül.
A villamosokra hangolt lámpák a 2012 óta életben lévő rendszer szerint olyan zöldhullámot biztosítottak, ami a tömegközlekedésnek kedvezett és figyelembe vette a villamosok által átlagosan megállóban töltött időt is. Az autókra hangolt lámpákat azonban ezt megelőzően mindenütt lekésték a villamosok és az utascsere után is még kb. fél percig álltak a megállóban indokolatlanul.