Ez a fejlesztés már bőven közbeszerzési eljárási szakaszban lehetne, legalábbis bizonyos szakaszai”
– reagált a Mandinernek Ughy Attila volt fideszes XVIII. kerületi polgármester arra a felvetésre, miszerint hol tartana ma annak a mintegy 23 kilométer hosszúságú, „Dél-pesti zöldfolyosó és kerékpárút” című projektnek a megvalósítása, amelyből még tavaly hátrált ki a Karácsony Gergely vezette Fővárosi Önkormányzat. Annak ellenére, hogy Budapest első embere a választási kampányában előszeretettel hangoztatta, mi több, szorgalmazta további parkok, kerékpárutak létesítését.
Közismert: Budapest mint konzorciumvezető még 2016-ban nyert el vissza nem térítendő európai uniós (EU) forrást a dél-pesti kerékpárosbarát fejlesztésekre. Csakhogy – Ughy Attila elmondása szerint – a baloldali városvezető már tavaly március-április környékén, a veszélyhelyzet bevezetését követően jelezte, nem támogatja az egyik legnagyobb volumenű fővárosi park- és kerékpárút-létesítési kezdeményezést. A Fővárosi Közgyűlés fideszes tagja hozzátette: nem történt egyeztetés sem a jelenlegi, sem a volt polgármesterek, sem pedig a terv előkészítői között.
A Fővárosi Közgyűlés pro forma 2020. június 24-én fogadta el az elállási nyilatkozatot. A döntés rendkívül hátrányosan érintette volna Csepel, Soroksár és Pestszentlőrinc-Pestszentimre lakosságát, hiszen egy életminőséget alapjaiban javító, a fenntartható közlekedés fejlesztését célzó beruházás úszott volna el, ha a kormány nem dob mentőövet a jobboldali, baloldali és független polgármesterek által is támogatott projektnek.
Schneller Domonkos, a Miniszterelnökség Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért helyettes államtitkára tavasszal jelentette be, az EU-s források tervezése során sikerült a beruházás megvalósításához szükséges pénzt betervezni. Ez azt jelenti, hogy a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz forrásaiból 14 milliárd forintot szán a kormány egy olyan beruházásra, amely a Csepelt a XVIII. kerülettel összekötő kerékpárúton kívül futópályát, kültéri fitnesz-parkot, gyermekjátszóteret, valamint egy több mint tíz kilométer hosszú vonalas, azaz keskeny, de hosszú, zöld parkot hozna létre az évtizedek óta használaton kívüli „nagy Burma” iparvágány helyén. A projekt tartalmazza a régóta várt gyalogos-kerékpáros hidat Csepel és a Molnár-sziget között, így téve teljessé a közvetlen kapcsolatot Csepel és Soroksár között. Schneller tudatta azt is, a kormány az uniós programozás tervezésénél kiemelten figyelembe vette a kerületek álláspontját.
A fejlesztés felkarolásáról egyébiránt mind a három önkormányzat képviselő testülete is elfogadott egy szándéknyilatkozatot, jelezve a Fővárosi Önkormányzatnak: hiba volt visszalépni ettől a kezdeményezéstől, amelyhez mindösszesen 200 millió forintot kellett volna biztosítania Karácsony Gergelyéknek. Ughy Attila ennek kapcsán úgy vélte, a fideszes, független és baloldali vezetésű önkormányzatnak is elemi érdeke, hogy támogassa a projektet, hiszen
mind a három városrész tett már bele saját erőforrást a tervezésbe, illetve azok előkészítésébe.
A dél-pesti kerékpárút nyomvonaláról a jobboldali politikus egyébként azt mondta, a fejlesztés olyan irányban haladna, amelyen normál gépjárműforgalom csupán kis részben van. „Az M5-ös autópályát egy olyan helyen szelné át egy szervízalagúton keresztül a kerékpárút-fejlesztés, amivel sokkal közelebb kerülne egymáshoz a soroksári és a XVIII. kerületi városközpont – magyarázta a volt polgármester. – Magyarán azok a kapcsolatok, amelyek megvoltak a sztráda megépítése előtt, ezek újra – még ha csak kerékpárút szinten – vissza tudnának épülni, kerülő nélkül lehetne a városrészek között közlekedni.”