Gázolt a villamos, mentőket kellett hívni
Embert gázolt a villamos Budapest II. kerületében.
A tervek szerint 35 alacsonypadlós, használt. utólag klímával is felszerelt frankfurti villamossal váltanák ki a Ganz-csuklós járműveket.
A BKV Zrt. hétfőn közölte az MTI-vel, hogy igazgatóságuk döntött a „Használt, alacsonypadlós villamosok beszerzése” tárgyú közbeszerzési eljárás megindításáról. Az eljárás sikeres lefolytatása után 35 alacsonypadlós, használt frankfurti villamos megvásárlásával lehetőség nyílhat az elöregedett Ganz-csuklós járművek lecserélésére, és a szolgáltatás színvonalának növelésére.
Műszaki állapotát figyelembe véve a csaknem 50 éves átlagéletkorú 37 darabos Ganz-csuklós állomány cseréje a legsürgetőbb. Ezek a villamosok keskeny kialakításukkal – a többi budapesti villamos járműszélességéhez viszonyítva – és alacsony tömegükkel szinte bárhol tudnak közlekedni a BKV villamoshálózatán, leváltásukra ezért csak hasonló műszaki paraméterekkel rendelkező járművek megfelelők. A frankfurti villamosok hasonlóan keskeny kialakításuknak köszönhetően alkalmasak lehetnek erre a feladatra.
Mint kifejtették: a járművek beszerzésének előkészítése már hónapok óta zajlik. Ezalatt beszerezték az összes releváns műszaki és üzemeltetési adatot, továbbá a járműveket több alkalommal is megvizsgálták. Az összegyűjtött információk alapján elkészült a villamosok „honosítási terve”, vagyis a BKV hálózatára való alkalmassá tételük, továbbá a klimatizálásuk is.
Elkészült továbbá egy előzetes gazdaságossági számítás is, amelynek eredménye alapján a klimatizálás költségeit is figyelembe véve 10 éves futamidőre vetítve nagyságrendben hasonló költség mellett üzemeltethetők a frankfurti villamosok, mint a velük kiváltani szándékozott Ganz-csuklósok. Ugyanakkor klimatizálás nélkül több száz millió forintos nagyságrendű költségmegtakarítás is elérhető lenne ugyanezen időszak alatt a Ganz-csuklós villamosok tovább üzemeltetéséhez képest, az alacsonypadlós kivitel nyújtotta színvonalnövekedés mellett – jegyezték meg.
Ezt igazolja egyrészt a helyszíni szakértői szemle, másrészt a TW6100 típusú villamos szakembereink által nemrégiben megvalósított utólagos klimatizálásának tapasztalatai is – tették hozzá. A hétfői döntés értelmében – bár a teljes eladásra kínált mennyiséget lefedi a közbeszerzési eljárás – első körben csak egy prototípus járművet kívánnak beszerezni. A további villamosok megrendelése a prototípus jármű honosítási folyamatának függvénye lesz, mérlegelve a klimatizálás sikerességét, illetve a gazdaságossági szempontokat – közölte a BKV.
(MTI)
Fotó: Wikpedia, Duewag-Siemens R-Wagen