A társaság az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében azt írta: az utóbbi napokban „a tények részleges ismeretén és hibás értelmezésén alapuló téves információk jelentek meg a használt frankfurti villamosok beszerzésével, klimatizálhatóságával kapcsolatban.”
Hozzátették, hogy az elmúlt időszak új járműbeszerzései (CAF) ellenére is a BKV Zrt. villamos-járműállománya zömmel, mintegy 80 százalékban magaspadlós, korszerűtlen járművekből áll. A korszerűsített, csaknem 50 éves Ganz csuklós villamosok is elérik 10-12 év múlva azt az életkort, amely után már nem üzemeltethetők tovább.
Ezért az elsődleges beszerzési cél a korszerűtlen Ganz csuklós villamosok kiváltása.
Végül Frankfurtban sikerült olyan használt járműveket találni, amelyek műszaki kialakítás szempontjából megfelelőek (jól karbantartott, keskeny kocsiszekrényük van, alacsonypadlósak). A villamosok ugyanakkor nem klimatizáltak, mivel a 10-15 évvel ezelőtti felújításoknál a frankfurti üzemeltetőnek nem sikerült erre gazdaságos megoldást találnia. Azóta azonban a klímatechnológia jelentősen fejlődött, a berendezések kompaktabbak lettek – jelezték.
Ezt felismerve, az első pillanattól kezdve azzal számoltunk, hogy a beszerzendő villamosok honosítása során a klimatizálást meg kívánjuk oldani.
A klimatizálhatóság előzetes felmérését, tervezését megkezdtük, jelenleg műszaki akadályát nem látjuk a megvalósíthatóságnak, amelyet az elsőként beszerzendő prototípus jármű átalakítása egyértelműen igazolhat majd” – emelték ki, hozzátéve, hogy jelenleg tart a beszerzés pénzügyi kérdéseinek és a járművek műszaki megfelelőségének vizsgálata.
Hozzátették, hogy a műszaki környezet és a lehetőségek folyamatos változását jól mutatja az a tény is, hogy az R2-s széria vezetőfülkéit a német cég utólagosan már klimatizálta. A Magyar Nemzet hétfőn azt írta: a tulajdonos német közlekedési vállalat, a VGF szerint utólag sem klimatizálhatók azok a frankfurti használt villamosok, amelyeket megvenne a Karácsony Gergely vezette budapesti Városháza.
(MTI)
Fotó: Bombardier MÁV Kft, IHO