Brutális pénzdíj, új versenyszám, innováció a köbön – visszatérnek a világsztárok Magyarországra
Világszenzáció készülődik a magyar fővárosban.
A Blaha Lujza tér tervezését és kivitelezését, valamint a Pesti rakpart északi irányba történő rendezését is a Strabag nyerte – derül ki a főváros közbeszerzési eljárásainak dokumentumaiból.
A Blaha Lujza tér tervezésére és kivitelezésére az árajánlatot kérő BKK mindössze egy árajánlatot kapott, mégpedig az „STR Mély- és Magasépítő Korlátolt Felelősségű Társaság”-tól (melynek alvállalkozója a címben említett a STRABAG Általános Építő Kft.) – derül ki a főváros közbeszerzési eljárásainak vonatkozó dokumentumaiból.
Az ajánlatot a BKK a következő indoklással fogadta el: „Az eljárást megindító felhívásban meghatározott értékelési szempont szerint a legjobb ár-érték arányt tartalmazó érvényes ajánlatot a közbeszerzési eljárásban ajánlattevő nyújtotta be és az ajánlat a rendelkezésre álló fedezetre tekintettel is megfelelő az alapfeladat tekintetében.”
Vagyis a közbeszerzés során a BKK-nak mindössze egy cég adott árajánlatot, amelyet mint a legjobb „ár-érték arányt tartalmazó érvényes ajánlatot” fogadott el a közlekedési központ. A szóban forgó árajánlat összege egyébként nettó 3 591 119 573 forint.
A kapcsolódó dokumentum nyertes ajánlattevőre vonatkozó részét az alábbiakban tekintheti meg:
A Pesti rakpart északi irányba történő rendezését is a Strabag nyerte meg
És bár az ehhez kapcsolódó, a Fővárosi Önkormányzat által kiírt közbeszerzésben a nyertes alvállalkozón kívül négy másik cég is részt vett*, végül ezúttal is az STR Mély- és Magasépítő Korlátolt Felelősségű Társaság (amelynek alvállalkozója ugyebár a STRABAG Általános Építő Kft.) ajánlata győzött. A nyertes árajánlat itt egyébként nettó 1 115 762 506 forint összegű.
A kapcsolódó dokumentum nyertes ajánlattevőre vonatkozó részét az alábbiakban tekintheti meg:
Karácsony: képtelenség azt állítani, hogy a Strabag érdekeit védi, aki tisztességes közbeszerzéseket követel
A fenti közbeszerzések eredménye kapcsán érdemes felidézni, hogy Karácsony Gergely 2012. júliusában blogján a Közgépről és a Strabagról szólva azt írta, szerinte
a Közgépnek a Strabaggal szövetkezve sikerült lenyomnia és a tönk szélére juttatnia a hazai riválisait.”
Karácsony akkor úgy érvelt, hogy szerinte ezért is „teljes képtelenség azt állítani, hogy labanc politikát folytat és a Strabag érdekeit védi az, aki tisztességes közbeszerzéseket követel.”
Tavaly novemberben kizáratták volna a Strabagot a közbeszerzésekből
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese szerint az osztrák Strabag vezette STR M0 Konzorcium „nem az elvárható gondossággal járt el a híd kialakításánál, és hibázott a sarutípus kiválasztásánál” egy korábbi kivitelezés során.
„Magyarország legforgalmasabb útszakaszával – és az itt rendszeresen megfordulók idegeivel azért kell tehát csiki-csukit játszani, mert a külföldi cég nem járt el a megfelelő gondossággal” – fogalmazott Schanda Tamás, és hozzátette, a kormány a Strabaggal kötött szerződés minden pontját be fogja tartatni, minden hibát, felületességet, gondatlanságot számon fog kérni, és a lehető legszigorúbban jár majd el.
Az államtitkár elmondta azt is, hogy
*Colas Alterra Építőipari Zártkörűen Működő Részvénytársaság, Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zártkörűen Működő Részvénytársaság, A-Híd Építő Zártkörűen Működő Részvénytársaság, és a SWIETELSKY Magyarország Korlátolt Felelősségű Társaság.
Nyitókép: Trenka Attila