A 2022-es választásokra készülve a két exminiszterelnökhöz köthető cégháló óriási választói adatbázis építésén dolgozik, amelynek segítségével nagy mértékben befolyásolhatják a szavazók viselkedését.
Óriási választói adatbázist építenek Gyurcsány Ferenchez és Bajnai Gordonhoz köthető hazai és külföldi vállalkozások – számolt be a Magyar Nemzet. A lap részletes háttércikke szerint a két exminiszterelnök csapata ezzel a 2022-es országgyűlési választási kampányra készül, amelyet a baloldal elsősorban a közösségi média platformjaira tervezett.
A csatasorba állított cégek közül a legfontosabb a DatAdat Professional Kft. amelynek ügyvezetője Ficsor Ádám korábbi polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító tárca nélküli miniszter. Emellett felelős pozícióban van Szigetvári Viktor korábbi államtitkár, MSZP-s kommunikációs stratéga, a megszűnt Bajnai-párt, az Együtt egykori politikusa.
A DatAdat bemutatkozása alapján a 2016-ban alapított cég főtevékenysége az adatalapú marketingtanácsadás, kutatást és adatszolgáltatást. A cég egyik tulajdonosa maga Bajnai, de tulajdonrésszel rendelkezik Gyurcsány egykori bizalmasa, az ELTE TÁTK oktatója, Dessewffy Tibor is, akinek egyetemi kutatásai feltűnően összecsengenek a vállalkozás profiljával, hiszen ő az ELTE Digitális Szociológia Kutatóközpontjának a vezetője is.
Az ügyvezető Ficsor bemutatása szerint a cég „adatvezérelt vállalati átalakulásokat támogatnak magyar és nemzetközi ügyfelek számára”. Ficsor március végén cikket írt a Campaigns and Elections amerikai szakportálra is, a Facebook jövőbeli változásainak politikai kampányokra gyakorolt hatásairól.
Tény, hogy Gyurcsány Ferenc is rendszeresen veszi igénybe a cég szolgáltatásait. A DatAdat nettó árbevétele 2017-ben nettó 17 millió forint, adózás előtti vesztesége hárommillió forint volt. A DK-hoz köthető, részben a párt internetes hirdetéseiből működő Nyugati fény nevű hírportál adatkezelési nyilatkozatában a DatAdat szerepel adatfeldolgozóként.
De egy másik baloldali párt közelében is feltűnik a vállalkozás. A Magyar Nemzet értesülései szerint a céggel kapcsolatban áll az MSZP-hez köthető Ezalényeg.hu is. A baloldali elfogultságát nem is titkoló portál tulajdonosa a volt MSZP-s komlói polgármester fia, ifjabb Páva Zoltán, aki a Gyurcsány–Bajnai-kormányok idején a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) tanácsadója volt.
Az Ezalényeg.hu a közelmúltban közvélemény-kutatásnak álcázva telefonon keresett meg választókat, akiknek többek közt ilyen sugalmazó kérdésekkel próbálta feltérképezni politikai álláspontjukat:
„Ön szerint minek köszönhető Orbán Viktorék nyilvánvaló kudarca a koronavírus okozta halálok megakadályozásában?”
A válaszadók az alábbi lehetőségek közül választhattak:
A Magyar Nemzet szerint a telefonon megkérdezettek adatait – mint az a hívás végén el is hangzik – az Ezalényeg.hu kiadója, az Orákulum 2020 Kft. kezeli, az adatkezeléssel kapcsolatban pedig az [email protected] e-mail címen lehet tájékozódni. A lap azt írja, számos jel mutat arra, hogy a felhasználók adatai a DatAdat Professional Kft.-hez kerülnek, anélkül, hogy erről értesítenék őket.
(kép: Magyar Nemzet)
A DatAdat emellett együttműködik a Ben Horowitz vállalkozásának a tulajdonában álló Nationbuilder nevű amerikai közösségikampány-fejlesztő vállalkozással. (A cég politikai kapcsolatainak volumenét jelzi, hogy tavaly nyáron látogatta meg őket Barack Obama volt demokrata párti amerikai elnök).
A DatAdat és a Nationbuilder egy Facebook Messengerre épített, politikai kampányokra fejlesztett botprogramban működnek közre.
Gyurcsányék egyébként az EP-kampány idejére szerződést kötöttek a Smoot Tewes Group nevű amerikai tanácsadó céggel, amelyet Obama kampánycsapatának a tagjai alapítottak. De komoly amerikai, demokrata párti kapcsolatokkal rendelkezik Szigetvári Viktor, az Együtt egykori politikusa, a DatAdat egyik vezetője is, aki 2014-ben Obama kampánycsapatából hozott tanácsadókat az Együtt kampányához.
A Magyar Nemzet információi szerint Szigetvári szerint az elmúlt másfél évtizedben hozzáfért a szocialisták korábbi adatbázisához, és Bajnaiék választói adatbázisát is ő kezelte. Sajtóhírek szerint 2013 októberére, az Együtt felfutásának a végére a párt legális támogatói adatbázisában nagyjából 200 ezer háztartás szerepelt. Szigetvári tehát valószínűleg sok százezres névjegyzék felett diszponál, melynek az elfedéséhez kifejezetten hasznos a mostani vállalkozás profilja.
A Magyar Nemzet kiderítette, hogy Szigetvári Viktor és Ficsor Ádám több Észtországban bejegyzett cég ügyvezetésében is részt vesz, amelyek egyike Gyurcsány–Bajnai-adathálózat központi hazai cégével azonos nevű a DatAdat OÜ nevű vállalkozás, amely fél év alatt több száz milliós forgalmat bonyolított le.
A megbízók közt szerepel Gyurcsány pártja is: a DK honlapján szereplő adatkezelési információk alapján „szoftverfejlesztési szolgáltatást” nyújt számukra az észt Szigetvári–Ficsor-vállalkozás. De a miskolci ellenzéki ernyőszervezet, az önkormányzati választásokat megnyerő SZIVE – Függetlenek honlapján is ez az észtországi cég tűnik fel adatkezelőként.
Érdekesség, hogy Szigetvári és Ficsor ügyvezetésével bejegyeztek egy, az eddig elérhető adatok alapján bevételeket nem termelő észtországi céget, a hét vezérre utaló nevű Seven Chieftains and Partners Kft.-t. A legfontosabb azonban a szigetvári által alapított harmadik észtországi adatbiznisszel foglalkozó cég, a tavaly januárban bejegyzett Datapraxis lehet.
Paul Hilder az ezredfordulón társalapítója volt a Soros-pénzből építeni kezdett, a spekuláns által terjesztett Nyílt Társadalom-elképzelésre utaló Opendemocracy.net elnevezésű internetes felületnek, ezt követően pedig négy évet dolgozott kampányigazgatóként a szintén a milliárdoshoz köthető Avaaz.org nevű platformnál, amely 2018-ban a magyar választáson tömeges, célzott internetes hirdetésekkel támogatta az ellenzéket.
A Datapraxis honlapja szerint a cég célja elsősorban masszív adatgyűjtéssel, „választói törzsek” meghatározásával, üzenetek tesztelésével, kutatásokkal, végül pedig a választók célzott megszólításával segítsék az ügyfeleiket. A magyar ügyvezetők személyéből (Ficsor, Szigetvári), a cég nyilvános bemutatkozásának a célzásaiból, és abból, hogy Hilder egy 2015-ös könyvbe írt tanulmányát egy Soros György-idézettel indítja, sok kétségünk nem lehet afelől, hogy a magyar ellenzék is ügyfeleik közé tartozik.
Az egész adatgyűjtés célja természetesen a választók viselkedésének befolyásolása, és a szavazatszerzés. Az adatalapú pszichológia egyik legismertebb kutatója, Michal Kosinski által kidolgozott módszerrel Facebook-aktivitásuk alapján szinte valós időben lehet profilozni az embereket.
A profiljuk alapján pedig célzott hirdetésekkel, hírekkel és álhírekkel lehet elárasztani a fogékony választókat, nagy mértékben befolyásolva politikai preferenciájukat, és befolyásolni a választói viselkedést, vagy épp mozgósítani a szavazókat.