Lázár János: Magyarország kormánya a legnagyobb alföldi vasútépítési fejlesztésre készül
A Fidesz az egyetlen olyan politikai közösség, amely az Alföld fejlesztését fontosnak tartotta az elmúlt harminc évben – mutatott rá a miniszter.
Újabb üzengetés indult a Heisler András vezette Mazsihisz és a Magyarhoni Zsidó Imaegylet között. Az egyik fél egy történelmi egyház, a másik egy nemrég alakult vallási egyesület. Utánajártunk a konfliktus hátterének.
Furcsa levélváltás történt a minap két zsidó vallási szervezet, konkrétan a legnagyobb hazai zsidó egyház és egy újonnan alakult vallási egyesület között. A Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz) vezetősége egy nyilatkozatot adott ki, amelyben aggodalmát fejezte ki a Rabbitestületért. Vagyis a világi vezetés kvázi üzent a vallásinak. Heisler András elnök, illetve a vezetőség „arra kéri a testület tagjait, hogy a neológia, illetve tágabb értelemben a magyar zsidóság érdekében emelkedjenek felül személyes sérelmeiken, legyenek figyelemmel hivatásuk méltóságára – s mindennek közös munkában kell megnyilvánulnia”.
Önmagában is magyarázatra szorulna, hogy egy történelmi egyház vezetősége miért fejezi ki nyíltan az aggodalmát kvázi a saját papsága miatt, ám a nyilatkozat nyomán ennél súlyosabb konfliktus is kirajzolódik. Ahogy arról már korábban is írtunk, megalakult a Magyarhoni Zsidó Imaegylet, azaz a ZSIMA, amelyet a Rabbitestület vezetői pozíciójában megerősített Róna Tamás főrabbi alapított, és számos „mazsihiszes” rabbi csatlakozott hozzá. Csakhogy Rónát hivatalosan elbocsátotta a Mazsihisz vezetése, miután több fórumon is nyíltak kritizálta a Heisler-féle irányvonalat, ám a testület végül megerősítette pozíciójában.
A rabbik „jelentős része” marad
A Mazsihisz mostani nyilatkozatában valójában nekik üzen elsősorban. Mint írják, „sem a Mazsihisznek, sem a neológiának nincs szüksége olyan szervezetre, amelyik megosztja a magyarországi neológiát”. Kitérnek arra is, hogy a rabbik „jelentős része” a Mazsihiszen belül kívánja a neológiát szolgálni.
„A neológia egysége, rabbinikus hagyományainak védelme megkívánja, hogy világossá tegyük: a neológ vallási mozgalmat a Mazsihisz és a benne tömörülő neológ hitközségek reprezentálják. Aki ezt nem így gondolja és a Szövetségünkön kívüli neológ vallási közösségért dolgozik, azt felkérjük, hogy ezt már ne a mi fizetett alkalmazottunkként tegye. A Mazsihisz Vezetősége elvárja minden munkavállalójától, így rabbijaitól és kántoraitól is, hogy a Mazsihiszben és tagszervezeteiben dolgozzon a neológia jövőjéért” – olvasható a közleményben.
Mindezekből az következik, hogy
amit csak erősít, hogy az elmúlt időszakban folyamatosan apadt a tagság. Távozott mások mellett Darvas István, Deutsch Péter, Fináli Gábor, Markovics Zsolt, majd Radnóti Zoltán és Radvánszki Péter. Ők nem csatlakoztak a ZSIMÁ-hoz, indoklásuk szerint elegük van a „háborúzásból”.
Vitás pontok, konfliktusok
Amikor január közepén Verő Tamás is kilépett, a Szombat nevű portál így foglalta össze a belső konfliktusok lényegét: az Országos Rabbiképző-Zsidó Egyetem pár éve rektorválasztással kezdődött megújulása, illetve az ezzel kapcsolatos viták, a reformzsidó hitközségek felvétele társult tagként a Mazsihiszbe, továbbá a viszonylag friss hír, hogy a Mazsihisz külföldi rabbit szeretne alkalmazni egyik hazai zsinagógájába. Leegyszerűsítve: e kérdések mentén összeveszett egymással a világi és a vallási vezetés.
Forrásaink szerint ezek az ügyek mind visszatetszést váltottak ki a rabbikat egy részében. Ráadásul az elmúlt időszakban Heisler András elnök a Budapesti Zsidó Hitközség (BZS) vezetőjével, Mester Tamással is összekülönbözött. Ugyancsak „nagyot szólt”, amikor egy izraeli lap mazsihiszes rabbik szexbotrányáról írt. Úgy tudjuk, miután a rabbikar ennyire megosztott, Heislerék olyan szervezeti átalakításon dolgoznak, amellyel a világ vezetés irányvonalával egyetértő rabbikat össze tudnák fogni, Radnóti Zoltán vezetésével. Erre utalhat Radnóti búcsúüzenetében a kitétel: „Tanítani szeretnék, továbbadni a zsidóság és a neológia csodás értékeit. Ezt meg lehet tenni a Rabbitestületen kívül, ám a Mazsihiszen és a BZSH-n belül maradva.”
továbbá a baloldal felé tett gesztusokat sem nézik jó szemmel, míg az elnök külső zavarkeltésről beszélt a viták kapcsán több interjúban. Aligha tett jót neki az sem, hogy megírtuk: Orbán Viktor a Mazsihiszt, személyesen annak elnökét, Heisler Andrást tartja felelősnek azért, hogy a baloldali pártok egy antiszemita jelöltet támogattak a szerencsi időközi parlamenti választáson. Információink szerint a kormányfőben megütközést keltett, hogy Heislerék az ügy súlyát relativizálva, határozatlanul nyilvánultak meg az ügyben.
Válaszol az egyesület
„Mélyen fájó, hogy a felekezeti irányultságban a ZSIMA-hoz legközelebb álló bejegyzett másik zsidó egyház részéről ismételten nem csak nyers elutasításban, hanem nyílt támadásban is van részünk” – írta válaszában a megszólított egyesület. Hozzátették: „A ZSIMA megalakulása óta elkötelezett a magyarországi neológ zsidó értékek képviselete és ápolása iránt. A nemes feladatunk ellátásában partnerként gondolunk minden izraelita felekezetre, zsidó szervezetre, amely céljainkkal azonosulni tud. Ennek megfelelően szívbéli barátként tekintünk neológ, orthodox és chabad irányzatot képviselő hittestvéreinkre.
Baráti közeledésünket a Magyarországi Orthodox Izraelita Hitközség és az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség örömmel fogadta.”
Kitértek továbbá arra is, hogy az Alaptörvény felhatalmazása alapján az „együttes, nyilvános és szabad vallásgyakorlás a ZSIMA tagjait és szimpatizánsait is megillető alapjog, és nem egy másik bejegyzett egyház vezetősége által biztosított kegy”.