A kelenföldi állomásépület lesz a Közlekedési Múzeum új kiállítóhelye

2021. február 10. 08:27

Kiegészítő terepasztalt is építenek, különlegesen izgalmas helyszínt teremtve kisgyermekes családok számára is.

2021. február 10. 08:27
null

Budapest-Kelenföld vasútállomás 137 éves indóházában kap helyet a Közlekedési Múzeum legújabb kiállítóhelye. Az állomásépület teljes felújításával, bővítésével létrejövő új múzeumi kiállítóhely fő attrakciója egy vasúti kiállítást kiegészítő terepasztal lesz, így a vasútbarátok és a kisgyermekes családok számára különlegesen izgalmas helyszín jön létre az autentikus vasúti épületben. Az épület így megmenekül a pusztulástól, és színvonalas műemléki helyreállítása is megtörténik. „A Közlekedési Múzeum kapta meg a lehetőséget, hogy megmentse az enyészettől, és új, másfél évszázados múltjához méltó funkcióval újítsa meg a műemléki védettség alatt álló Kelenföldi indóház épületét”  – mondta el Vitézy Dávid, az intézmény főigazgatója.

Kiemelt beruházássá minősítették

A Kormány tegnap este megjelent rendelete kiemelt beruházássá minősítette a Kelenföld indóház megmentését a Közlekedési Múzeum által előkészített tervek nyomán és rendelkezett az építési engedélyezés menetéről, valamint a kivitelezési közbeszerzés kiírásáról. A Kelenföldi indóházban a Közlekedési Múzeum új kiállítóhelyet hoz létre, amelynek legfőbb attrakciója egy több száz négyzetméter alapterületű terepasztal lesz egy vasúttörténeti kiállítás részeként. A kulturális kínálatot időszaki kiállítások és múzeumpedagógiai foglalkozások színesítik majd. Az épület környezetében vasúti tematikájú játszókert létesül, teraszán szabadtéri mozivetítéseket tarthatunk majd, az épület pedig kiegészül egy kilátópontként, trainspotter-helyként is szolgáló új, kortárs terasszal a vasút felé, valamint terveink szerint egy bisztró is helyet kap az épületben. Az épület előtt, szabadtéren az indóházzal közel egyidős gőzmozdony fog állni.

Az 1884-ben épült Kelenföldi indóház az ország egyik legrégebbi állomásépülete, amely a közelmúltig be is töltötte ezt a szerepét. A 4-es metró projekt részeként épült aluljáró miatt azonban funkcióját az elmúlt években teljesen elveszítette, a MÁV pénztár kiköltözött belőle és állapota tovább romlott, így félő volt, hogy az egyébként dinamikusan fejlődő, átalakuló Etele tér közelségében idővel lebontják. „A Kormány egy évvel ezelőtt hagyta jóvá a Közlekedési Múzeum koncepcióját az épület megmentésére. Kelenföld az ország egyik legforgalmasabb vasútállomásaként kitűnő helyszín arra, hogy az itt létesülő kiállítás bemutassa Budapest és a vasút kapcsolatának 175 éves történetét és az előttünk álló kihívásokat és lehetőségeket” – mondta el Vitézy Dávid, az intézmény főigazgatója.

A Közlekedési Múzeum az Építész Stúdiót bízta meg az építészeti tervek elkészítésével, akik az eredeti épület műemléki jellegének, karakterének tiszteletben tartása mellett azt az új funkcióknak megfelelő kortárs építészettel is kiegészítik. A kiállítási tartalom tervezését a Közlekedési Múzeum megkezdte, a következő hónapokban a részletek kidolgozása zajlik. A Kelenföldi pályaudvar mint városi és vasúti tér biztosan meghatározó szerepet kap majd a tematikában, ahol nem csak a vasút történeti szerepét, múltját, jelenét, jövőjét kívánja a Múzeum bemutatni, hanem a helyszínhez kapcsolódó emlékeket, történeteket is.

Várják a tárgyi emlékeket, javaslatokat

Ezért a Közlekedési Múzeum arra biztat mindenkit, hogy járuljon hozzá a Kelenföldi indóház újjászületéséhez. Akinek van régi képeslapja, fényképe, egyéb tárgyi emléke, története, ami Kelenföldhöz kapcsolódik, és szívesen megosztaná másokkal is, jelentkezzen a [email protected] email címen. Kérünk továbbá mindenkit, hogy segítse munkánkat a kelenfold.kozlekedesimuzeum.hu honlapon található kérdőív kitöltésével, ahol lehetőség lesz további javaslatok megfogalmazására, például a tervezett rendezvényekkel, a kisgyerekeseknek szóló programokkal, vagy épp a bisztró kínálatával kapcsolatban.

2019 őszén jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hoffmann Tamás, Újbuda akkori polgármestere, hogy a Közlekedési Múzeum mentheti meg az állomásépületet. Az akkor létrejött megállapodás nyomán 2020-ban a Miniszterelnökség 100 millió forinttal, Újbuda önkormányzata pedig – az előző kerületvezetés által tett ígéretet betartva – 20 millió forinttal támogatta a tervezést és a beruházás előkészítését. Az elkészült tervek elnyerték az újbudai önkormányzat támogatását, miután a Múzeum bemutatta a koncepciót László Imre polgármesternek. A Kelenföld indóház megmentését és az elkészült terveket Simicskó István, a kerület országgyűlési képviselője is támogatásáról biztosította.

A munkát a Múzeum folytatja, a tartalomfejlesztésen túl az építési engedélyezés és a kivitelezési közbeszerzés kiírása áll előttünk, hogy mihamarabb megindulhasson Budapest egyik legrégebbi vasúti emlékének megmentése.

(Közlekedési Múzeum / Építész Studió)

Fotók: Közlekedési Múzeum / Építész Studió

Összesen 34 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Potymog
2021. február 10. 14:53
Ezért kár volt elbontani a régi Közlekedési Múzeumot
Gyéressy Károly
2021. február 10. 14:07
Bocs, ezt nem ide, hanem Váráshelyi Máriához akartam írni. " Gyéressy Károly 2021. február 10. 11:26 Írja mindezt egy ősbolsevik família gyűlöletből élő sarja."
Gyéressy Károly
2021. február 10. 11:26
Írja mindezt egy ősbolsevik família gyűlöletből élő sarja.
AndyP
2021. február 10. 11:14
Szep es jo de jo lenne mar azt a sok semmirekelo csovest is eltakaritani a kornyekrol.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!