DatAdat: a vezérhajó
A Magyar Nemzet január 8-i, Választói adatbázisokat épít a Gyurcsány-Bajnai-hátország című cikke rámutatott: a DK, annak ellenére, hogy egy elöregedő támogatói bázissal rendelkező pártnak szokás titulálni, módszereiben nagyon is modern.
A Gyurcsány-féle párt és Bajnai Gordon hátországa ugyanis jelentős választói adatbázisokat épített fel,
ennek a gyümölcsei pedig az EP-választások idején meg is mutatkoztak.
A választói adatbázis-építés legfőbb motorja a 2016. decemberében alapított DatAdat Professional Kft., amelyet négy személy hozott létre Ficsor Ádám – Gyurcsány Ferenc egykori kabinetfőnöke, majd Bajnai Gordon miniszterelnöksége alatt a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító miniszter – vezetésével. 2017 februárjában bekapcsolódott Bajnai Gordon is az Ebit Consulting Kft. nevű cége révén, 10 százalékos részesedéssel. Ezen felül Szigetvári Viktor, Bajnai volt kabinetfőnöke, valamint korában a Gyurcsány-kormány kommunikációs vezetője is betársult „menedzser partneri” minőségben. A negyedik szereplő Dessewffy Tibor, a Gyurcsány agytrösztjének tartott Demos korábbi vezetője, az ELTE TáTK oktatója, akinek az egyetemi kutatómunkája teljesen beleillik a cég profiljába, mivel ő az ELTE Digitális Szociológia Kutatóközpontjának vezetője.
De mi tartozik a DatAdat profiljába? A Magyar Nemzet cikkében a következőket gyűjtötték össze: adatalapú marketing-tanácsadás, kutatás és adatszolgáltatás, webalkalmazások fejlesztése, modellek, IT adatszolgáltató rendszerek kiépítése, multinacionális piaci szereplők részére – sorolták. A cég kínálatában szerepel egy „Digitribe” nevű program, valamint egy „Voter Relationship Manager” elnevezésű csomag is. Utóbbiról a neve alapján nehéz elképzelni, hogy csupán „multinacionális piaci szereplők” igényei miatt született (a választókkal való kapcsolattartásra utal a csomag neve).
Gyurcsány-bot
Ficsor összeköttetései egyébként messzire elérnek, 2019 március végén megjelent egy írása egy amerikai választási szakportálon a Facebook politikai kampányokban betöltött szerepéről. Továbbá a DatAdat együttműködik a Nationbuilder elnevezésű amerikai közösségi kampányfejlesztő vállalkozással – írta ugyancsak a Magyar Nemzet. Ezen a téren egy Facebook Messengerre támaszkodó, politikai kampányok során hasznosítható botprogram kapcsán folyik a közös munka.
Ilyen jellegű chatrobotot használ Gyurcsány is,