Ez gyökeresen más kimenetelt jelentene, mint amit a magyar és a lengyel kormányfő a maratoni EU-csúcsot lezáró sajtótájékoztatón mondott, igaz még nincs végső döntés, az csak az ősszel várható, ami így minden bizonnyal forrónak ígérkezik. Miután felfedte a maratoni EU-csúcs sikeréhez vezető 9+1 tárgyalási technikáját Charles Michel, az Európai Tanács elnöke, a hétvégén több interjút is adott vezető európai lapoknak, köztük a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak is, amelyben a jogállamisági szankciós rendszerhez vezető utat ismertette.
Charles Michel értelmezése
Michel szerint világosan kimondták az állam- és kormányfők az elfogadott szövegben, hogy az EU-pénzek védelme érdekében be kell vezetni egy új jogállamisági mechanizmust, amely a kidolgozása után részletesen lefekteti a kritériumrendszert és a szankciós rendszert. Ezt a mechanizmust az Európai Bizottság dolgozza ki és Michel kijelentése szerint ennek a mechanizmusnak a bevezetéséről szavaznak majd sima minősített többséggel az állam- és kormányfőket tömörítő Tanácsban (nem pedig a mechanizmus alapján születő szankciókról, mint ahogy azt a magyar és a lengyel kormány igyekszik elérni, illetve az EU-csúcs óta kifelé kommunikálni).
Mivel együttdöntési eljárásról van szó, így a mechanizmust rögzítő bizottsági rendelettervezetről érthetően minősített többség mellett szavaznak a Tanácsban, így nem véletlen, hogy ugyanezt az értelmezést mondta múlt héten Ursula von der Leyen, a Bizottság elnöke is egy tv-interjúban. Ő viszont emellett már azt is hangsúlyozta: az általuk már 2018-ban kidolgozott jogállamisági feltétel- és szankciórendszer rendelettervezetét csak átdolgozzák a friss iránymutatás alapján, azaz nem készítenek újat (mint ahogy azt a magyar és lengyel kormány szorgalmazza) és erről várják a Tanácsban a döntést minősített többséggel.
Ebben a 2018-as javaslatban pedig már az volt benne, hogy ha a Bizottság jogállamisági problémákat lát egy-egy tagállamban (pl. bírósági rendszerben, médiapiaci viszonyoknál), akkor a neki folyósított EU-s pénzeknél ezzel arányos szankciókat vethet ki (folyósítás leállítása, csökkentése, megvonása), amelyeket a Tanácsban csak fordított minősített többségű szavazással lehetne felülbírálni, blokkolni. Fontos, hogy ezt a fordított minősített többség szerinti blokkolási lehetőséget kétszer már kirostálták a tagállamok a bizottsági rendelettervezetből és a Tanács sem fogadta még el eddig sosem.