Kormányzat kontra Karácsony: mi lesz a Lánchíddal?

2020. június 10. 07:22

Újra felizzott a vita a Lánchíd felújítása körül. Egy nap csúszással összeül a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT), ám a budapesti önkormányzatot nem Karácsony Gergely, hanem egyik helyettese fogja képviselni. A Mandiner azt járta körül, mi lehet az ügy hátterében, s leginkább arra voltunk kíváncsiak, mennyire biztonságos a híd.

2020. június 10. 07:22
Almási B. Csaba

Úgy tűnik fel, a kormány kontra főváros csatájának két ikonikus helyszíne a Pesti úti idősotthon, valamint a Lánchíd. Az előbbinél erősen vesztésre áll Karácsony Gergely és csapata, hiszen elindultak a különböző hatósági vizsgálatok, és nem lesz egyszerű magyarázatot adni arra, hogyan fordulhatott elő, hogy ilyen sok gondozott fertőződött, illetve halt meg az önkormányzati fenntartású intézményben.

A Lánchíd ügyében kissé más a helyzet: hónapok óta zajlik a nyilatkozatháború, s több heti mosolyszünet után most leülnek egymással a felek, bár a keddi tárgyalást először még lemondta a főpolgármester, s most sem ő vesz rajta részt.

De nagy kérdés, miért ebben a legalább 10-15 éve húzódó, s bár várostörténetileg ugyan jelentős, de pénzügyileg mégsem igazán meghatározó – pár milliárd forintos – ügyben estek egymásnak a felek

Legutóbb 1986 és 1988 között újították fel a Lánchidat

„A Lánchíd állapota a műszaki-szakmai fogalomrendszer szerint kritikus, így az átfogó felújítás nem halogatható tovább. A napi üzem azonban nincs veszélyben, az átkelés gyalogosan és járművel is biztonságos.”

Ez önmagában nem hír, hiszen az elmúlt pár hónapban gyakran elhangzott ez az állítás nemcsak a politikusok, hanem a szakértők részéről is. Ám ha hozzátesszük, hogy ezt a Budapesti Közlekedési Központ válaszolta 2014 novemberének a végén egy azóta már megszűnt portál kérdésére, akkor már sokkal érdekesebb a helyzet. Az eltelt öt és fél évben ugyanis nem kezdődött meg a munka,

a napi karbantartásokon kívül gyakorlatilag nem történt semmi.

Egyébként az idézett cikk azzal folytatódik, hogy a híd átfogó rekonstrukcióját már a Demszky-éra alatt, 2002-ben beígérte a városvezetés, hiszen legutóbb 1986 és 1988 között újították fel. Akkor úgy számoltak, hogy 5-6 évvel később elkerülhetetlen lesz a nagy rekonstrukció.

Ebből nem lett semmi, ám 2011-re elkészült a híd műszaki felülvizsgálata. A zárójelentésből kiderült, hogy a most harmincnégy évvel ezelőtti felújításkor használt anyagok – festék, szigetelés, burkolatok – ma már nem garantálják a teherhordó szerkezetek elvárható mértékű védelmét. A híd vasbeton pályalemeze pedig olyan súlyosan károsodott, hogy ki kell cserélni. Egyelőre nincs veszélyhelyzet – írták 2011-ben is –, de a munkálatokat mielőbb el kell kezdeni, különben a költségek jelentősen megemelkednek.

Azóta tehát a helyzet csaknem változatlan.

A Mandiner megkereste a tárgyaláson a fővárost képviselő Kiss Ambrus főpolgármester-helyettest, de azt a választ kaptuk a főpolgármesteri hivatal sajtóosztályától, hogy a megbeszélés előtt sem ő, sem a főváros más tisztségviselője sem kíván nyilatkozni az ügyben. Közölték: az elmúlt hetekben már többször kifejtették az ügyben az álláspontjukat, keressük elő Tüttő Kata vagy a főpolgármester nyilatkozatait. Az ügyben egyébként nemrég megszólalt Kerpel-Fronius Gábor is, de nem véletlen, hogy nem őt ajánlották a figyelmünkbe. Politikus ritkán kerül olyan kínos helyzetbe, mint a momentumos főpolgármester-helyettes, pedig nem egy vele „ellenséges” riporternek, hanem Rónai Egonnak nyilatkozott az ATV Egyenes beszéd című műsorában. Még a pszichológia iránt alig érdeklődő laikus is pontosan láthatta, hallhatta Kerpel-Fronius gesztusaiból, mozdulataiból, hogy mikor nem mond igazat, és a „folyamat folyamatban van” kiszólása hosszú időkre beleég a tévénézők agyába.

Ne a hídfelújítók, hanem a budapestiek járjanak jól, ez a főváros célja Karácsony Gergely szerint

Ám szerencsére kedden délután Karácsony Gergely sajtótájékoztatót tartott a Budapestet érintő kormányzati döntések kellemetlen következményeiről, és a főpolgármester egy kérdésre válaszolva érintette a Lánchíd ügyét is. Kijelentette, hogy értetlenül áll bizonyos, sajtóban megjelent álláspontokkal kapcsolatban. Szerinte ugyanis a híd felújítását kilenc évig odázta el az elődje, de megörököltek tőle egy közbeszerzési eljárást, amelyről Tarlós maga mondta a tavalyi önkormányzati választási kampányban, hogy pofátlanul drágán akarták volna felújítani, ezért ezt a közbeszerzést érvénytelenítették és egy új kiírás előtt áll a főváros.

De ez akkor lesz lefolytatható – folytatta –, ha a főváros pénzügyileg nem kerül abba a helyzetbe, hogy gyakorlatilag minden beruházását le kell húzni.

A felújításához ugyanis legalább 20 milliárd forint szükséges Karácsony szerint,

s gyakorlatilag ennyit buktak idén a közösségi közlekedés finanszírozásából, és ha hozzávesszük a „Budapest-adót”, akkor ez az összeg szerintük meg is duplázódhat. Ezért tárgyalnak a kormánnyal arról, hogy mik azok a közbeszerzést érintő technikai részletek, amelyek lehetővé teszik, hogy ne a hídfelújítók, hanem a budapestiek járjanak jól a Lánchíd felújításával – fogalmazott Karácsony.

A Karácsonyék késlekedéséből származó többletköltségeket nem fizeti ki a kormány, szögezi le Fürjes Balázs

A Mandiner megkereste Fürjes Balázst, aki teljesen másként látja a helyzetet. A Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár elmondta, hogy három hete írtak a főpolgármesternek egy levelet, amelyben tiszteletteljes kérdéseket fogalmaztak meg, de eddig nem kaptak választ.

Fürjes szerint azért volt erre a levélre szükség, mert ellentmondást látnak a fővárosi vezetők különböző időben tett nyilatkozatai között, és ezt szeretnék feloldani. Fél éve Karácsony Gergely azt mondta, a Lánchíd állapota gyalázatos, halaszthatatlan a felújítása, s ennek alátámasztására átadott egy mérnöki szakvéleményt, amelyet a városháza rendelt meg. Ebben négy fontos állítás van. Az egyik, hogy fél évnél tovább nem lehet elhalasztani a felújítást, továbbá a Lánchíd részeiben és egészében is nagyon rossz állapotban van, a harmadik, hogy az acélszerkezet teherbíró-képessége kimerül, illetve, hogy a felújítás elhalasztása nemcsak biztonsági kockázatokat jelent, hanem a késlekedés drasztikusan növeli a költségeket, azaz minél később fognak hozzá, annál drágább lesz – sorolta az államtitkár.

Viszont nemrég a Facebookon azt közölte Karácsony, hogy a Lánchíd felújítása nem fontos, bizonytalan időre halasztható, helyette más beruházásokat akar megvalósítani, állítja Fürjes. Ezért várják három hete a választ, hogy melyik állítás igaz: a fél évvel ezelőtti, mérnöki szakvéleménnyel alátámasztott vagy a mostani, s hogy ennek a mérnöki szakvéleménynek érvényesek-e a megállapításai, vagy esetleg készültek újak. De

az államtitkár már azt is nagy eredménynek tartja, hogy az FKT-ban főpolgármester-helyettes szinten szóba áll velük a főváros,

s lesz egyeztetés.

Fürjes Balázs azt is kijelentette: a kormány továbbra is garantálja, hogy a kormány hatmilliárd forinttal támogatja a beruházást, s esze ágában sincs számon kérni a fővárosi önkormányzatot, ehelyett segítséget kínálnak, együttműködést javasolnak. De a kormány elvonni sem akar feladatot az önkormányzattól, a Lánchíd gazdája ugyanis a főváros, a felújítás feladata a főpolgármester felelőssége. Az államtitkár úgy véli, Tarlós előkészítette a felújítást, de a választók októberben Karácsonyt bízták meg a munka befejezésével.

Ezért úgy véli a kormány, Karácsony nem vele, hanem az általa megrendelt a mérnöki szakvéleménnyel áll vitában. S azt reméli, most nem csak egyeztetés lesz, hanem válaszokat is kapnak a budapestieket jogosan foglalkoztató kérdésekre. Arra a kérdésre, hogy a kormány előáll-e esetleg egy új elképzeléssel, például felajánl-e több pénzt a rekonstrukcióra, Fürjes azt mondta, Tarlós  úgy adta át a Városháza kulcsát, hogy a felújításhoz szükséges összeg teljes egészében rendelkezésre állt: 17,3 milliárd forintot tett félre a főváros a saját költségvetésében, ehhez jön a kormány hatmilliárdos támogatása.

Emellett Tarlós megterveztette a teljes felújítást, minden hatósági engedélyt beszerzett, kiírt egy közbeszerzést. Ez három elemből állt volna: a Lánchíd, a váralagút, illetve a pesti oldalon a kettes villamos aluljárójának felújítása. S miután beérkeztek a tender ajánlatai, Tarlós azt mondta, ha folytathatja a munkát, akkor rendkívüli árfelülvizsgálatot hajt végre, és lenyomja a kivitelező árát. De nem győzött a választáson.

Egyébként a közbeszerzésen kapott ajánlatok szerint csak a Lánchídra elég a 23,6 milliárd forint, ezért Karácsony Gergely nem is kért több pénzt a kormánytól, csak azt, hogy a hatmilliárd forintból ne kelljen más beruházást végrehajtani, a pénzt csak a Lánchídra fordíthassa.

„Ezt a kérést a kormány akceptálta, így meg kell lennie a pénznek”

– fogalmazott Fürjes Balázs, ha tehát a főváros időben megkezdi a beruházást, ez a forrás elég lett volna. Ugyanakkor kétségtelen, hogy maga a Karácsony-féle szakvélemény mondja ki, hogy a felújítás elhalasztásával drasztikusan nőnek a költségek, s eljöhet az a pillanat, hogy már nem lehet a hidat megjavítani, hanem ki kell cserélni és újra le kell gyártani az egészet, beleértve a tartószerkezetet, a láncokat, ami sokszorosára növelné a költségeket. Természetesen az nem lehetséges, hogy a Városháza késlekedésének az árát a kormány fizesse meg – jelentette ki az államtitkár.

Egyes részeken az anyag 80 százalékát is megette a rozsda

És mit mondanak a híd állapotáról a szakértők? Nem volt könnyű nyilatkozót találni. A Mandiner megkereste Dunai Lászlót, a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) Építőmérnöki Karának dékánját, a Hidak és Szerkezetek Tanszék tanszékvezető egyetemi tanárát. A professzor nagyon udvariasan, de határozottan

kitért az elől, hogy „ebben a kényes helyzetben” válaszoljon a kérdéseinkre.

Holott ő valóban szakértője a témának. Tavaly novemberben egy ünnepi konferencián A Széchenyi lánchíd felújításának független szakértése, célvizsgálata” címmel tartott előadást. A műegyetem honlapjáról kiderül, hogy „Dunai László és munkatársai 2016-ban kezdték független statikai számításaikat. Modellezték a csomóponti kialakításokat és vizsgálták a láncelemek állapotát; ha a korrózió miatt utóbbiak nem mozognak kellőképpen, nemkívánatos feszültségek, nyomatékok alakulhatnak ki. Az acélszerkezeteken fáradásvizsgálatokat végeztek a környezeti hatásokra roncsolódott részeket is figyelembe véve. A próbaterhelés alkalmával végzett nyúlásmérés igazolta a feltételezést, hogy a láncszemek csapjai befeszült állapotban vannak, így a láncköteg az erre kidolgozott modellel vizsgálható. Dunai elmondta, most a károsodott pályaszerkezet vizsgálatán dolgoznak: a használat és az élettartam összefüggéseit kutatják, és javaslatokat dolgoznak ki a felújításig tartó időszakra a használatot illetően.”

A BME dékánja maga helyett Horváth Adriánt javasolta, aki a Főmterv híd- és szerkezettervezési ipari professzora. 2013 végén egy konzorcium egyik tagjaként ez a cég nyerte el a Lánchíd engedélyezési, kivitelezési és tendertervének elkészítésére kiírt közbeszerzési pályázatot.

Horváth Adrián a Mandinernek kijelentette, Magyarországon tízévente részletesen, testközelből vizsgálják a hidakat – ami nem minden országról mondható el –, így

a Lánchídról is mindig tudták a szakértők, hogy éppen milyen állapotban van.

Amikor tavaly szeptemberben kiderült, hogy a főváros pénzhiány miatt eredménytelennek nyilvánítja a közbeszerzést, a Főmterv felkérést kapott arra, hogy mondják meg, milyen intézkedések és beavatkozások szükségesek addig a forgalom biztonsága érdekében, illetve milyen várható következményekkel jár, ha a híd felújításának megkezdése legfeljebb egy évvel később kezdődik meg. A megbízás keretében alulról végigpásztázták a híd pályaszerkezetét, s a leginkább károsodott helyekről anyagmintákat vettek szilárdságuk és korrózióállapotuk kísérleti megállapítása érdekében, mondta el a professzor.

Ezeknek az eredményeire támaszkodva – a Budapesti Műszaki Egyetem Hidak- és Szerkezetek Tanszékének bevonásával – a szokásos számítási eljárásoktól eltérően sztochasztikus modellekkel vizsgálták a szerkezet megbízhatóságát. A részletes modellekkel nem csupán a biztonság szintjét tudták megállapítani, hanem az esetleges „tönkremeneteli folyamat” lefolyását is elemezni tudták. Megállapították, hogy

a pálya alatti hossztartók nagyon rozsdásak, de a pályaszerkezetnek még nem kritikus a teherhordó képessége,

fogalmazott Horváth Adrián. Az északi oldalon az úttest mintegy három négyzetméteres felületén javasoltak sürgős beavatkozást, mert ott a korrózió hirtelen teherbírás-csökkenést is eredményezhet. A járdákat is rendszeresen karban kell tartani, mert a nagyon vékony vasbetonlemezek is súlyos korróziós károkat szenvedtek. Közvetlen veszélyről tehát nem beszélhetünk, fogalmazott az ipari professzor.

Ugyanakkor a helyzet súlyosságát jelzi, hogy egyes helyeken az anyagnak már a 80 százalékát ette meg a rozsda, máshol „csak” a felét, de még ez az 50 százalékos teljesítmény is azt jelenti, hogy a pályaszerkezet szerencsés kialakítása miatt még megfelelőnek tekinthető a biztonság, állítja Horváth Adrián.

Így a személygépkocsi-forgalmat továbbra sem kell korlátozni, s a gyalogosok sem jelentenek gondot, feltéve, ha nem hatalmas tömegben lepik el a hidat. Tehát attól nem kell tartanunk, hogy Budapesten is megismétlődik a tavalyi genovai hídomlás vagy ahhoz hasonló katasztrófa. De azt hangsúlyozza a szakértő, hogy a híd állapotát – folyamatosan és gyorsulóan – pusztító folyamatokat sürgősen meg kell állítani. Mert ugyan az útpályát egy meghatározott ideig bármikor át lehet építeni, ám a láncok előbb-utóbb menthetetlenek lesznek, s akkor maradnak a pillérek, s a teljes felszerkezet újra kell építeni.

Összesen 324 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
pumuklik
2020. június 11. 08:26
Meg tudja valaki mondani, T.Péter nevű egyén mit akar mondani a süketelésével, azon kivül, hogy faszbukgeri hátsóját rendre tisztára igyekszik nyalni?
adonyi29
2020. június 10. 21:44
Én csak egy dolgot nem értek: Kari folyamatosan azért sír, hogy elvették a fővárostól a kompetenciákat. Amikor azonban kiderül, hogy azon a kévés területen, ami náluk van áll a bál, akkor pedig tolja magáról a felelősséget? Hogy bírt Budapest egy ilyen fatökű, vinnyogó nyálgépet főpolgármesternek megválasztani??!! Mi ebben a jó? Belegondolni is rossz, hogy iskolák, kórházak vannak a kezében, kipusztult volna a fél város...
Amerigo
2020. június 10. 20:57
vezet
Türelem
2020. június 10. 19:53
Dorosz Dávid, Gergő egyik helyettese a Klubrádióban világossá tette, Budapest jövője: a város a gyalogosoké, a kerékpárosoké, a tömegközlekedésé. Világos, polgártársak, el lehet adni az autókat, a belvárosban, a a balliberális törzsszavazó lakótelepeken. Budapest az egészséges gyalogosoké, a Lánchíd , mint műemlék megmarad, a gyalogos és kerékpáros forgalom számára felépül a Manci-híd. Gergő tervezi a lóvasút visszaállítását. Egyébként egy tömeggyilkos meddig lesz még főpolgármester?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!