Elképesztő: józan résztvevőkre költene milliókat a hetente csőddel riogató budapesti városvezetés
A terv totálisan ellentmond a Magyarországon hatályos törvényeknek.
A szerelvények klimatizálása korábban Karácsony Gergely kampányának egyik központi eleme volt.
Várhatóan az idén sem lesz még klíma a hármas metró felújított szerelvényein – írja a Népszava. A lap szerint a vonalon futó 222 szerelvény klímával való felszerelése még akkor is lehetetlen lenne a nyári hónapokig rendelkezésre álló rövid idő alatt, ha már kiválasztották volna a céget, de egyelőre még a pályázatot se írták ki, pedig a városvezetés korábban azt mondta, hogy tendert hirdetnek ez ügyben. Ráadásul áprilisban a bizonytalan gazdasági helyzetre hivatkozva közbeszerzési moratóriumot hirdetett a fővárosi önkormányzat, így szeptember közepéig semmilyen kötelezettségvállalással járó tendert nem hirdethetnek a fővárosi cégek, beleértve a BKV-t is.
Karácsony Gergely főpolgármester februári Facebook-bejegyzésében még azt írta: „a klíma beszerelése elsősorban nem pénzkérdés, a forrás erre rendelkezésre áll, ezért nem kellett külön módosítót befogadni a költségvetéshez”. A főpolgármester azért kényszerült magyarázkodásra, mert korábban a kampánya egyik központi eleme volt a hármas metró klimatizálása. Később pedig a fővárosi közgyűlésben a fideszes Ughy Attila azzal hozta kínos helyzetbe a városvezetést, hogy a hármas metró klímával való felszerelésére kért pénzt az idei költségvetésben. Az ügy legnagyobb kérdése, hogy a költségeket lenyeleti-e a főváros az orosz beszállítóval, a városnak járó kötbér terhére. Ennek érdekében jelenleg is folyik a per.
A BKV egyébként már tavaly nyáron felvette a kapcsolatot több klímagyártó céggel, és közvetlenül a választások előtt műszaki szimpóziumot rendezett öt szakcég − a Liebherr, Kiepe, Thermo King, Shijazhuang King, Webasto, valamint a Metrowagonmash − részvételével. A BKV rámutatott, hogy az orosz céggel kötött vállalkozási szerződés értelmében mindenféle változtatáshoz hozzá kell járulniuk, különben elvész a szerelvényekre adott 30 év garancia.
Előzetesen 6-10 milliárdra becsülték a légkondícionálás utólagos kiépítésének költségét, csakhogy a felújított kocsikat ehhez meg kell erősíteni, amely jelentős beavatkozást kíván a vázszerkezetbe. A lap szerint az oroszok a jelenleg is folyó perben követelt kötbér és kártérítés fejében szerelnék be klímákat. Az oroszokkal folytatott alkudozás közben három cég is jelezte, hogy vállalkozna a feladatra. A BKV mindegyiktől kért egy orosz kocsiszekrényre felszerelt prototípust.