Mi változott a vasfüggöny leomlása óta a visegrádi országok médiapiacain?

2020. február 18. 13:34

Hogyan változtatta meg a privatizáció a magyar sajtóviszonyokat? Profitált ebből az ország? Az internet térnyerése és a 2008-as válság miként rendezte át a piaci viszonyokat? Ilyen és hasonló kérdésekre keresik a választ az MCC Média a V4 országokban című konferenciáján.

2020. február 18. 13:34
Pap Lázár

Mi változott a vasfüggöny leomlása óta? Új konferenciát szervez az MCC a Budapest Lectures keretei között.

A vasfüggöny leomlását és a rendszerváltást követően a közép-kelet európai országok médiapiaca jelentősen megváltozott. A nagy nyugat-európai vállalatok könnyedén meghódították az újonnan megnyílt, kevésbé szabályozott piacot. Az 1990-es évektől kezdődő átalakulásban játszott kulcsfontosságú szerepüket gazdasági, kulturális és politikai tényezők befolyásolták. Az érintett országok némelyike üdvözölte ezeket a befektetéseket vagy éppenséggel profitált belőlük, mások viszont úgy vélték, hogy a nyugati tőke káros hatást gyakorol a sajtószabadságra. 

Vajon mindez valós változást és egyensúlyt hozott az információs térben vagy csupán a hajdani szovjet-kommunista szereplőket illették új névvel? Szükséges-e egy országnak a ‘nemzet hangját’ megóvni a piaci erőkkel szemben? A média a politika része vagy pusztán annak külső megfigyelője? Kinek a felelőssége a médiapluralizmus biztosítása? Milyen szerepe van napjaink demokráciájában a médiának?

Időpont: 2020. február 19. 18:00-19:30

Helyszín: Budapest Music Center (1093 Budapest, Mátyás u. 8.)

Itt regisztrálhat.

Vendégek:

Lukáš Kovanda, cseh közgazdász, író, a Czech Fund vezető közgazdásza

Łukasz Warzecha, lengyel újságíró, politikai kommentátor, Do Rzeczy magazin

Szalai Zoltán, lapigazgató-főszerkesztő, Mandiner

Moderátor: Surjányi Fanni, kutatási igazgató, MCC

 

A Budapest Lectures újabb vitaestje kapcsán Szalai Zoltánt, az MCC igazgatóját és a Mandiner lapigazgatóját kérdeztük.

***

A magyar sajtóviszonyok rendszerváltás utáni átalakulása egyedi jelenségnek számított, vagy lehet párhuzamot találni a környező országokban?

Úgy gondolom, hogy a visegrádi országokban, és más volt kommunista országokban is nagyon hasonló folyamat zajlott le. A különböző állami kézben, alapvetően a pártirányítás alatt lévő sajtótermékeket privatizálták. Ezeket nagyrészt nyugati cégek vásárolták meg, akiknek elsősorban az volt az érdekük, hogy profitot szerezzenek. Sokszor az eladás körülményei is kérdésesek voltak, éppen ezért ragaszkodtak a már jól bevált szerkesztői gárdákhoz, a régi kommunista főszerkesztőkhöz.

Az esetek többségében nem nyúltak a meglévő rendszerhez,

nem bolygatták meg a szerkesztőségeket. Az ekkor még a nyomtatott piacon is nyereségesen működő lapokból pedig kivették a profitot. A magyar újságírók nagyjából ugyanazok maradtak, akik a rendszerváltozás előtt, az első szabad választások előtt is írták a lapokat.

Milyen előnyei és hátrányai voltak ennek a privatizációs folyamatnak?

A privatizáció mellett érvként ez esetben a fizikai és a humántőke beáramlását említhetjük. A térségbe benyomuló cégek már megküzdöttek a ’70-es és ’80-as évek sajtópiac-válságaival: mind a szerkesztőségi, mind a kiadói folyamatokat áramvonalasították. A tőkének és a szakértelemnek ez a párosítása képes lett volna felkészíteni a magyar piacot is a fenntartható működésre. Sajnos ez nem így lett: a térségben privatizáló német, svájci és osztrák vállalatok első sorban szabadpiaci befektetésként tekintettek a posztszocialista jelenlétre, ahol az elsődleges – és meglehetősen rövidtávú – cél volt a megtermelt profitok hazajuttatása.

A vadkapitalista stratégia sok helyen monopol piacokat hozott létre,

jó példa erre a magyar vagy akár a cseh vidéki sajtó piaca. Utóbbi esetén szinte kizárólag egy német vállalat fölözte le a vidéki lapokat. Ez a piaci erő és volumen tette lehetővé a terjesztési és hirdetési bevételek növekedését, a koordinált kiadói és szerkesztőségi működést, valamint a jól körülhatárolható baloldali politikai narratíva erősítését.

Mennyiben változott ez a folyamat az internetes médiumok elterjedésével?

A rövidtávú befektetési stratégia nem tette lehetővé, hogy a privatizáló vállalatok a hazai működésük során annyi tőkét halmozzanak fel, hogy a digitalizáció első hullámával sikeresen meghódítsák az online szegmenst. Ez és a költségek – első sorban munkabér – jelentős visszavágása az iparágat különösen veszélyeztetetté tette: egyszerűen nem csoportosult kellő szakértelem és forrás egy esetleges gazdasági vagy iparági válság leküzdésére.

A vég aztán eljött, a 2008-as világválság megtörte a hirdetési piacokat,

a kiadók hirdetési bevétele csökkent, amiből a Google és Facebook hirdetési jelenléte miatt a mai napig nehezen tud kilábalni. A befektetők mentették a pénzüket, és felszámolták a hazai pozícióik jelentős részét, itt hagyva a sok sebből vérző iparágat.

A nyugatról érkező, nagy tőkével rendelkező cégek mennyiben akadályozták új magyar sajtóvállalkozások helyzetbe kerülését?

Külön kell választani az internet előtti és utáni időszakot. 1990-ben tőke nélkül lehetetlen volt egy nyomtatott lapot, rádiót indítani, televíziózásról pedig még nem is beszélhettünk, a kereskedelmi tévék csak jóval később, a ’90-es évek második felében jelentek meg először Magyarországon. Összességében egy bebetonozódott struktúrát vásároltak meg a tőkeerős nyugati befektetők. Az internet megjelenésével változott meg a helyzet, mivel olyan piaci viszonyok alakultak ki, ahol teljesen új szereplők, akár alacsonyabb tőkével is képesek lehetnek a piacon megragadni. A mai körülmények között egy-egy blog vagy a közösségi média világában lévő mikrotartalom is képes betörni a tartalompiacra és adott esetben jelentős szerepet is játszani.

Összesen 18 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
yanoo
2020. február 18. 16:17
A véleményem szerint a V4 országok között a cseh médiaviszonyok a legrosszabbak éps a mienk a legjobb. A cseheknél még mindig kb. 90 %-ban a liberálisok uralják a piacot, nálunk csak kb. az 50 %-át. E két érték között vannak a szlovákok és lengyelek.
Akitlosz
2020. február 18. 15:48
Az változott, hogy drasztikusan csökkent az újságírás színvonala. Ma már az sem ellenőrzi le az újságcikket, aki írja megjelenés előtt, nemhogy még más is. Régen voltak "nyomdafestéket nem tűrő" szavak, ma minél trágárabb, stílustalanabb egy cikk, annál menőbb.
OberEnnsinnen
2020. február 18. 14:52
Olyan, hogy médiapiac, sehol a világon, nem létezik. Ill. létezik, álpiac. Mióta nem a példányszám, hanem a hirdetők száma a döntő, azóta a média a legprostituálódottabb közösségi hely. Az meg tart az 1928-30-as nagy világválság óta, amelyet irányítottan, előre kitervelten bonyolítottak le, az USA és Ny-Európa vagyoni elemeinek alattomos megszerzésének céljával. Benne az lapok, a kiadók, a nyomdák Wall Street-kézbe ragadásával. Nálunk, Magyarországon annyi a változás, az egykor volt belpol-külpol társadalom-szociológia újságíró elit szakma teljes eltűnésével.
popzene
2020. február 18. 14:09
Az változott, hogy amit régen az MSZMP agitációs és propagandaosztályának hívtak, azt most MTVA-nak és nemzetstratégiai jelentőségű médiakonglomerátumnak.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!