Úgy gondolom, hogy a visegrádi országokban, és más volt kommunista országokban is nagyon hasonló folyamat zajlott le. A különböző állami kézben, alapvetően a pártirányítás alatt lévő sajtótermékeket privatizálták. Ezeket nagyrészt nyugati cégek vásárolták meg, akiknek elsősorban az volt az érdekük, hogy profitot szerezzenek. Sokszor az eladás körülményei is kérdésesek voltak, éppen ezért ragaszkodtak a már jól bevált szerkesztői gárdákhoz, a régi kommunista főszerkesztőkhöz.
Az esetek többségében nem nyúltak a meglévő rendszerhez,
nem bolygatták meg a szerkesztőségeket. Az ekkor még a nyomtatott piacon is nyereségesen működő lapokból pedig kivették a profitot. A magyar újságírók nagyjából ugyanazok maradtak, akik a rendszerváltozás előtt, az első szabad választások előtt is írták a lapokat.
Milyen előnyei és hátrányai voltak ennek a privatizációs folyamatnak?
A privatizáció mellett érvként ez esetben a fizikai és a humántőke beáramlását említhetjük. A térségbe benyomuló cégek már megküzdöttek a ’70-es és ’80-as évek sajtópiac-válságaival: mind a szerkesztőségi, mind a kiadói folyamatokat áramvonalasították. A tőkének és a szakértelemnek ez a párosítása képes lett volna felkészíteni a magyar piacot is a fenntartható működésre. Sajnos ez nem így lett: a térségben privatizáló német, svájci és osztrák vállalatok első sorban szabadpiaci befektetésként tekintettek a posztszocialista jelenlétre, ahol az elsődleges – és meglehetősen rövidtávú – cél volt a megtermelt profitok hazajuttatása.