EMMI: Minden területen javultak Magyarország oktatási eredményei a PISA mérésben

2019. december 03. 10:17

A családi háttér miatti különbségek egyre kevesebb szerepet játszanak a magyar tanulók teljesítményében.

2019. december 03. 10:17

A magyar tanulók a 2015-ös eredményekhez képest jobban teljesítenek – derül ki a PISA felmérésből.  A magyar diákok eredményei mindhárom mérési területen – a szövegértésben, matematikában, természettudományban  – javultak.

Magyarország eredménye megközelíti a világ legfejlettebb országait tömörítő OECD átlagát. Szintén pozitív, hogy a családi háttér miatti különbségek egyre kevesebb szerepet játszanak a magyar tanulók teljesítményében, kevesebb az iskolai hiányzás és a magyar tanulók 68%-a nyilatkozott úgy, hogy elégedett az életével. A nemzetközi PISA mérésre – melyben ezúttal 79 ország vett részt – 3 évenként kerül sor, a 2018 tavaszán végzett felmérés eredményeit ma mutattat be az OECD. Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár szerint a javuló tendenciák mögött ott vannak a köznevelésben elindított fejlesztések,  az állami felelősségvállalás az iskolák fenntartásáért, a pedagógusok, a  gyermekes családokat és az iskoláztatást segítő kormányzati intézkedések.  Az államtitkár azt is hangsúlyozza, hogy feladat van még bőven, holnaptól a 2021-es mérésre készülnek. A kormány jövőre 645 milliárd forinttal többet fordít oktatásra 2010-hez képest, 355 milliárddal többet pedagógus bérekre, dupláját az ingyenes tankönyvprogramra, háromszorosát az ingyenes gyermekétkeztetésre és folyamatosak az iskolafejlesztések.

Közel az OECD átlaghoz
 
Magyarország eredménye megközelíti a világ legfejlettebb országait tömörítő OECD átlagát, mely a szövegértésben 487, a matematika és a természettudomány területén 489 pont, a magyar tanulók teljesítménye csak 1-2%-kal marad el ettől. Az OECD elemzése kiemeli, hogy a magyar tanulók a szövegértés területén a szociokulturális hátterükhöz képest jobban teljesítenek.  A magyar tanulók a szövegértés területén 470 helyett 476 pontot, a matematika területen 477 helyett 481 pontot, a természettudomány területén 477 helyett 481 pontot értek el. Ezzel Magyarország a résztvevő 79 országból a szövegértés területén a 29-38. helyet (2015: 35-47 hely), a matematika területén a 31-37. helyet (2015: 35-39 hely), a természettudomány területén a 29-34. helyet (2015: 34-39 hely) érte el.
 
Szövegértésben a magyar eredmény Olaszországéval egyező, 8 ponttal elmarad Ausztriától, de 6 ponttal jobb Luxemburgnál. Matematikából a magyar eredmény Spanyolországéval egyezik meg, 3 ponttal jobb az Amerikai Egyesült Államok, de 6 ponttal rosszabb Olaszország eredményénél. A természettudomány területén a magyar eredmény 2 ponttal gyengébb a spanyol eredménynél, ugyanakkor 3 ponttal jobb Oroszországnál és 13 ponttal jobb Olaszországnál.  A szomszédos országok közül - társadalmi, anyagi helyzetünknek megfelelően – Ausztria (bár ők mindhárom területen romlottak) és Szlovénia eredménye jobb a magyarnál, Horvátország szövegértésből, Szlovákia pedig matematikából ért el a magyarnál néhány ponttal jobb eredményt, Szerbia, Románia, Ukrajna minden mutatója érdemben gyengébb a magyarnál.

A magyar oktatási rendszerben nagyok az eltérések

A PISA mérés ismét rámutatott arra az évtizedes állapotra is, hogy a magyar oktatási rendszerben nagyok az eltérések, a kiváló és a gyengébb teljesítmények egyaránt jelen vannak. Csökkent ugyanakkor 2015-höz képest az alulteljesítők aránya: a szövegértés területén 27,5% helyett 25,3% (OECD átlag: 22,7%), a természettudomány területén 26% helyett 24,1% (OECD átlag: 22%), a matematika terén 28% helyett 25,6% (OECD átlag 24%) teljesített a második képességszint alatt. A mindhárom területen alulteljesítő tanulók aránya 15,5%, az OECD átlag 13,3%.

A mérés érdekessége, hogy nemcsak a diákok tudását, készségét méri, hanem a diákok egyéb az iskolai légkörrel kapcsolatos véleményét is.  A családi háttérnek Magyarországon valamennyi mérés szerint átlag feletti szerepe van a tanulók teljesítményére, a 2018-as mérés szerint a teljesítménykülönbségek 19,1%-át ez magyarázza. Ez egyértelmű javulás a 2015-ös mérés eredményéhez képest, amikor ez a mutató 21,6%-os, a 2012-es mérés során 23%-os, 2009-ben pedig 26%-os volt. Az OECD átlaga ezen a téren 2015-ben 12,9%, 2018-ban pedig 11,9% volt. A magyar adathoz hasonlót produkál egyébként Franciaország és Németország oktatási rendszere. Abban minden oktatási szakember egyetért, hogy a magyar iskolarendszer hátránykompenzációs képességét erősíteni kell, ezért is került sor 2013-ban az iskolák állami fenntartásba vételére, hogy ne legyen az, hogy a gazdag településeken jobb, a szegény településeken pedig rosszabb iskolák működnek, emellett számos a gyermekes családokat és az iskoláztatást segítő intézkedés segítette a családok szociális biztonságának  és ezzel a családi háttér javítását.  A 2012-es és 2015-ös PISA méréskor ennek még alig lehetett hatása, a javuló eredmények ugyanakkor igazolják a Kormány ezen intézkedését.

Iskolai légkör
 
A PISA mérés vizsgálta az iskolai légkört is. Magyarországon a tanulók 23%-a jelezte, hogy az elmúlt hónapban legalább egyszer piszkálták a társai, ami pontosan megegyezik az OECD átlaggal. A magyar tanulók 90%-a nyilatkozott úgy, hogy általában megtalálja a kiutat a nehéz helyzetekből, míg az OECD országok átlaga ezen a téren csak 84%. Az OECD országokban a tanulók 21%-a hiányzott legalább egy napot az iskolából a PISA teszt előtti két hétben, Magyarországon ez az arány csak 12%. A magyar tanulók 73%-a nyilatkozott úgy, hogy véleménye szerint a tanára szeret tanítani, az OECD átlaga 74%. A magyar tanulók 68%-a nyilatkozott úgy, hogy elégedett az életével, az OECD átlag 67%. A nemzetközi mérés adatai azt mutatják, hogy a magyar oktatás teljesítménye ezen a téren is megfelel a világ élvonalába tartozó országok átlagának.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 78 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bunko_jobbos
2019. december 03. 21:54
A marketingben nem kell semmi, hogy igaz legyen. Elég az "érzés". Egy jó példa, hogy a 2002-es választás után vitatkoztam egy libsi ismerősömmel (mostanában már ilyen botorságot nem teszek), és ő szent meggyőződéssel mondta, hogy Orbán megmondta, hogy nem kell fejleszteni Budapestet. Mire mondtam neki, hogy keresse má meg a neten. Aztán visszakullogott, hogy nem találta meg. Elég ha sokat mondogatod, elhinted, és akkor így van. Ilyen a PISA-teszt is. Nem kattintok rá, de gondolom, hogy nagyjából azon a helyen állunk a rangsorban, ahol a GDP-ben is. Nincsenek nagy csodák. A kínaiak meg csalnak, ezt mindenki tudja. A cigányok aránya meg növekszik az országban, nekik pedig alacsonyabb az IQ-juk. Ezek tények, vitatkozni nem nagyon lehet velük (azt szokták ilyenkor mondani, hogy nem is fontos az IQ, aztán meg azt, hogy ha kiderül, hogy az, hogy az elnyomás miatt kisebb.) Ezért kicsit mindig csökkenni fog hosszabb távon a tudásszint. Vélhetően az észtek ráálltak a tesztre. Egy másik jó példa a EURONCAP törésteszta a kocsiknál. Mikor bevezették, pár év múlva mindegyik kocsi rohadt biztonságos lett. Aztán lemértek egy olyan szempontot, amit a teszt nem pontozott (azt hiszem, hogy hátulról belerohanás volt), és azon meg minden kocsi elbukott (kivéve pár márkát). Szóval rálehet állni egy szempontrendszerre, és ki lehet maxolni azt. Ha mi is hasonló feladatok tucatjait oktatnánk a gyerekeknek, és treníroznánk őket erre, akkor biztosan sokkal előbbre lennénk. (Persze akkor mindjárt más mutatót hoznának a libsik). Kérdés, hogy jobb lenne-e az az országnak? Nem vagyok benne biztos, hogy igen. Van magyar kompetencia mérés is, meg meg lehet nézni a magyar gimnaziszták teljesítményét, és az elit teljesítményét is. De elég a magas GDP-n9vekedést néznünk. Az sem a rossz oktatás miatt nő ennyire. Szóval szerintem nem rossz a magyar oktatási rendszer, annyira biztos nem, mint a libsik marketingelik. De mondjuk a tanárokat jobban meg lehetne szűrni, ha többb fizetésük lenne. Mert rendegetk kiváló van köztük, de sok szar is.
Anya Természet
2019. december 03. 20:56
Semmi baj. Ez egy ilyen "párbeszéd" volt: - Mennyi? - Harminc. - Mi harminc? - Há' mi mennyi? Tartsd meg a hamis kínai PISA teszteket.
Gregorius
2019. december 03. 16:41
Sem örömtűzre sem sopánkodásra nincsen ok, valamit javultunk 2015-höz képest. A tágabb, összesített rangsor érdekesebb. Kína és Szingapur vezet, ez nem meglepő, Észtország viszont a harmadik, ami megmutatja azt, hogy egy kis ország, ha akarja mire képes. Régiónkat tekintve a lengyelek, csehek és szlovénok előttünk vannak, Ausztria mögöttük egy kicsivel, épp az OECD átlagot hozza, amíg mi kicsivel az átlag alatt vagyunk, a szlovákok, románok, szerbek meg mögöttünk vannak.
B_kanya
2019. december 03. 12:48
Aki 2009-ben végezte a tesztet, az akkor volt 15 éves, tehát 2002 előtt tanult pld olvasni. Aki 2015-ben az még ungarischevalentin alatt. Aki most, az már nem. Kell még valamit mondanom, ildikó?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!