Mint keddi cikkükben írják, a szállodahajó és a városnéző hajó ütközésének vizsgálati anyagában az szerepel, hogy a Viking radarjához tartozó közelriasztás jelzőhangja miért volt kikapcsolva.
Előírt üzemmód maradt néma
Mint a Hableányt üzemeltető cég jogi képviselője a Blikknek elmondta, a vizsgálat eddig azt állapította meg, hogy a vészjelző nem volt élesítve, pedig a sötétben, esőben, a különösen nagy hajóforgalomban indokolt lett volna a használata, és megelőzhette volna a katasztrófát.
Egy névtelenül nyilatkozó szakember szerint azért kapcsolhatták ki, mert a forgalmas szakaszon legalább 15-20 másik hajó közlekedett, így folyamatos volt a felesleges jelzés, ami zavarhatta a hídon tartózkodtak, ezért inkább kikapcsolták a jelzőhangot.
Leengedték a kapitányi hídat?
Más furcsaságot is észleltek a vizsgálatot végzők, állítja ugyanez a szakember: nem tisztázott okból, de a műszaki szemlén kiderült az is, hogy a Viking mozgatható kapitányi hídját egy méterrel alacsonyabbra engedték a maximális magasságnál, amit az áradó Duna vízállása sem indokolt.
„A hajóhíd nem a legmagasabb pont, kényelmesen átfért volna a folyó hídjai alatt. Egy méter magasság rengeteget számít a beláthatóságnál, ám ezzel együtt is nagyon nagy a hasonló szállodahajók holttere” – idézi a Blikk a szakembert.
Május 29-én a Hableány sétahajó a Margit híd közelében süllyedt el, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, két embert továbbra is keresnek.