Ha Miss James valóban úgy érzi, hogy azért van értelme a tiltást tartani ma is, mert a feketék elnyomása Amerikában folyamatos („mind a mai napig ostrom alatt áll”), miért nem csatolta be a két éve, nyolcesztendős kormányzás után leköszönt „fekete” elnökhöz, Mr. Barack Obamához e tárgyban nyilván küldött leveleit, rajta mégis csak nagyobb relevanciával kérhető számon az USA-béli rasszizmus, mint rajtunk?
A Porgy-opera nem autentikus, viszont egy absztrakt műfaj stilizált opusza, a tánc meg aztán kiváltképp nem dokumentarista művészeti ág; Puccini Cso-cso-szánja vagy Verdi Aidája sem par excellence japán vagy etióp művész a világ színpadain (még Tokióban sem, Addisz-Abebában pedig nincs operaház), ahogy Bartók Mandarinja se kínai szinte soha.
Az európai művészet minimum a középkor óta szabad, senki sem fog arra engedélyt kérni (maradva az előbbi példánál) Japán vagy Etiópia népességétől, hogy bő 80 éve vagy régebben keletkezett darabokat miként állítson színpadra, ez a cenzorkodás teljes nonszensz.
Magyarországon a jobbágyfelszabadítás óta nincs igazi szolgaság, és az sem rabszolgaság volt, szóval egy másik kontinens igazságtalanságait bár értjük, azért büntetni minket nem lehet.
A rasszizmus per definitionem sem az, amikor „nagy” nyomja el a „kicsit”, mert a rasszizmus bizonyos jegyek alapján létrehozott hierarchiát jelent; vagy akkor a táncosnő szerint például a dél-afrikai apartheid nem volt rasszizmus, ahol épp a „kicsi” nyomta el a „nagyot”?
Valószínűleg Miss James keveri a mi hazánkat más államokkal: ma Magyarországon nem érhet megkülönböztetés színes bőrű embereket, ha pedig mégis történne ilyen eset, a hatóságok azonnali feladata eljárni, állampolgárként pedig kötelesség feljelentést tenni a tudomásra jutott bűncselekményről.
Magyarországon nem sújtja romák ezreit „intézményes elnyomás” (az „intézményes” jelzőt nem is értjük, valamilyen romaellenes hivatalról lenne szó?), ellenben számos külön program létezik a felzárkóztatásukra; azt pedig muszáj visszautasítanunk, hogy ne jelenne meg magyar színpadokon roma művész: az Operának is számos – mivel nyilvántartani nem lehet, „szemlátomást” illetve saját elbeszélésből tudhatóan – cigány származású, közszeretetnek örvendő művésze és munkatársa van, főszerepeket énekelnek, szólókat játszanak, a magyar könnyűzene és dzsessz tekintetében pedig ez a vád nemcsak sértő, de nevetséges is.