Nincsenek plusz költségeink a „fehér” szereposztás miatt, így nem is terheljük az adófizetőket, mert MINDENT előre kifizettünk a jogtulajdonosnak és a kottakiadónak.
A magyar operabarátok hozzáférése nem oldható meg másképp, csak ha a művet saját produkcióban repertoárra vesszük: ez történt. 14 énekes idereptetése, 8 héten át történő itt tartása, és a műsorterv évről évre annak fényében történő összeállítása, hogy ők mikor érnek rá, teljességgel lehetetlen, és a hazai énekeskultúra, valamint az utazó társulatok minőségének ismeretében indokolatlan túlköltekezés is volna, valódi „kárt okozna az adófizetőknek”.
Nem hisszük, hogy a magyar művészek, operaénekesek értenék, miért írja róluk Miss James, hogy „kiváltságos, hatalmi helyzetben” lennének: ők a legjobb tehetségükkel és szándékukkal működnek közre Amerika operairodalma legszebb művének előadásában.
Nem hisszük azt sem, hogy ha Miss James ma az orosz származású amerikai születésű, zsidó Gershwint nem engedné a saját darabjában fellépni (mert az közben már az afroamerikaiak elnyomás alatti küzdelmének összművészeti szent tehene lett (ez következik gondolatkísérletéből), józanul gondolkodik.
S végül még valami a Miss Valencia James olvasói leveléhez szerkesztett fotó nyomán: a Szkéné 2015-ös előadásában a karibi művésznő (aki Budapesten tanult) Szergej Gyagilevet, a híres Cári Balett vezetőjét alakítja. Tehát barbadosi születésű, afro-amerikai hetero, nádszálvékony táncosnőként bújik egy fehér, orosz homoszexuális (korpulens, víziszonyos, cukorbeteg stb.) menedzser bőrébe, s közben a fehér francia zeneszerző, Debussy zenéje szól… Merész művészi megoldás, szó se róla, ám semmiképp nem hívnám perverziónak, lehet, hogy működik, és lehet, hogy valamiképp a „balettigazgatókkal”, a „fehérekkel”, az „oroszokkal”, a „homoszexuálisokkal”, a „korpulensekkel”, a „víziszonyosokkal” és a „cukorbetegekkel” is egyeztetve volt… Azonban hol van ez az azonosulási salto mortale attól, hogy 35 év rasszista tiltás után Budapesten egy európai társulat újra előadja az európai származású George Gershwin operáját annak eredeti nyelvén, angolul?