Drága barátaim, megint házhoz megyek a pofonért
Én nem akarok egy pukkancs, sértett, nárcisztikus, hazudozós, bosszúálló, populista elnököt.
A Facebookon toronymagasan a Fidesz mozgósít a leghatékonyabban, az ellenzéki pártok közül a Gyurcsány-párt váltja ki a legtöbb aktivitást, a Jobbik és az MSZP kampánya pedig a közösségi médiában is összeomlani látszik. A Médianéző Központ kutatása.
A kampány mozgósító szakaszában minden párt nagy hangsúlyt fektetett az online, Facebook alapú aktivizálásra. A Facebook pedig olyan terep, ahol a pártok mozgósító képessége és sikeressége tetten érhető, pontosan mérhető és egymáshoz hasonlítható a pártok teljesítménye a bejegyzéseiken születő interakciók (kedvelések, megosztások, kommentek) alapján. Minél több egy párt Facebook oldalán található bejegyzéseken az interakció, annál több emberhez jut el az adott üzenet, hiszen az adott felhasználó ismerősei is látják a reakciót, ezzel pedig az adott párt mozgósítási potenciálja is meghatványozódik.
Sikeres Fidesz-mozgósítás
A kampány legintenzívebb, mozgósító időszakában a Fidesz tudta messze a legtöbb embert aktivizálni, hiszen a vizsgált időszakban az összes, 1,1 millió interakció 59 százalékát, azaz 643 ezer reakciót a kormánypárt generálta a közösségi médiában. A korábbi elemzésekkel összehasonlítva ez azt mutatja, hogy a Fidesz messze kiemelkedik a pártok mezőnyéből és egyik ellenzéki formáció sem tudott csökkenteni mozgósítási hátrányán a kormánypárthoz képest.
Az ellenzéknél a Gyurcsány-párt vezet
Az elmúlt hónapokban már megszokhattuk, hogy a Facebookon a legpotensebb ellenzéki párt a Demokratikus Koalíció, amely a kampányhajrára nemcsak megőrizte, de még növelte is előnyét a többi ellenzéki párttal szemben (17 százalék, 182 ezer interakció). Érdekesség, hogy a DK-hoz képest feleannyi interakciót kiváltva ugyan, de a Párbeszéd (8 százalék, 93 ezer) feljött a harmadik helyre, ami valójában nem a párt sikerességének, hanem a versenytársak kudarcának tudható be. A magukat modern, fiatalos pártoknak előszeretettel bemutató Momentum (3 százalék, 35 ezer) és LMP (1 százalék, 7 ezer) továbbra is a lista legvégén kullog.
Összeomlott az MSZP és a Jobbik kampánya
A kampány két nagy vesztese egyértelműen az MSZP és a Jobbik. A korábbi vizsgálatok még stabil dobogós helyezést mutattak ki a szebb napokat látott egykori radikális pártnak, mára azonban arányaiban felére esett az általuk kiváltott reakciók száma a közösségi médiában, hiszen a korábban mért 14 százalékos részesedésük a kampány finisére mindössze 6 százalékra esett vissza (68 ezer interakció). Bár a szocialisták a korábbiakban sem bizonyultak hatékony Facebook-használónak, de ezen a választások véghajrájában sem sikerült változtatniuk és a Jobbikhoz hasonló eredményt tudhatnak magukénak (6 százalék, 68 ezer). Ennél is beszédesebb azonban, hogy ez az a két párt, amelyek nemhogy növelték volna követőik számát, hanem folyamatosan iratkoznak le hivatalos Facebook-oldalaikról. A vizsgált időszakban nem volt olyan nap, hogy ne hagyták volna el a néppártosodott Jobbikot a követői, így átlagban napról-napra 67 felhasználót vesztett a párt, míg a szocialistákat naponta nagyjából tízen hagyták faképnél.