A Várkert Irodalom új, Az irodalom visszavág című sorozatának estjein Nényei Pál irodalomról, oktatásról beszélget meghívott vendégeivel – hirdette a prospektus.
Aki március 15-én az első alkalomra ellátogatott, az többet kapott ennél. Nényei Pál, Szabó Borbála, Egger Géza és Takátsy Péter egy rövid és humoros performansz keretében
Petőfi Sándor békeszerető énjét igyekeztek művei alapján megtalálni és bemutatni,
hogy milyen lett volna, ha a nagy költő szívében nem lobogott volna a forradalom lángja.
Nényei Pál, az est házigazdája középiskolai tanár, író, drámaíró és színész, nem mellesleg Az irodalom visszavág című könyvsorozat szerzője – innen az előadássorozat címe is. Felesége Szabó Borbála drámaíró, író, számtalan sikeres magyar színdarab szerzője. Vendégeik Egger Géza és Takátsy Péter színészek voltak.
Az 1848-as forradalomról, annak eseményeiről és legfontosabb szereplőiről minden évben megemlékezünk. Hogyan emlékezünk Petőfi Sándorra? Saját emlékeink nem lehetnek róla, mások emlékein és képzeletünkön múlik, hogy milyen kép jelenik meg előttünk, ha a forradalom nagy költőjére terelődik a szó. Nem tudjuk milyen volt és már nem fog nekünk újra megjelenni, meghalt – nyitja az előadást Nényei.
Próbáljuk elképzelni, milyen is lehetett ő. Petőfi (Takátsy Péter) rögtön a színpadon terem, teli torokból ordítva a Nemzeti dalt.
Tényleg ilyen lett volna? Egy indulatos, korabeli nemzeti rocksztár?
Próbáljuk újra. A költő a színpadon a nadrágját ledobva táncra perdül – hiszen mindannyian tudjuk már óvodás korunk óta, hogy „Petőfi Sándor gatyába’ táncol”.
Az előadás humora azonban korántsem ilyen gyermekded. A költő különböző műveit olvasva igyekszünk felfedni az énjét, megérteni, hogy miért gondolt még a mézeshetek alatt is – miközben felesége „szelídeden hullámzó kebelét” fogta – az „imakönyvre”, a Szabadságháborúk történetére.
Láthatunk Petőfi-féle problémamegoldást („Bécs a hibás mindenért!”), aztán Szabó Borbála – kérdéses, hogy kinek a szerepében – elpanaszolja a nézőknek azt a bánatát, hogy a nőket mellőzték a forradalom során. Legismertebb képviselőjük Laborfalvi Róza volt, de még ő is csak kokárdákat készített.
Az igazi forradalmi változás amúgy is az lenne, ha a férjek végre hazaérnének a fürdetésre, segítenének a házimunkában.
A problémákat nem lincseléssel, királyfelakasztással, hanem higgadt párbeszéddel kéne megoldani,