Carr számba veszi, hogy a történetírás, a történettudomány, maga a történeti tény mitől az, ami. A XIX. századot még a ’tények uralma’ jellemezte – állapítja meg – maguk a történészek is úgy gondolták, hogy ezek számba vétele a legfőbb feladatuk, amelynek során a pontosságnak, forráskritikának – miként a korszak egyik hosszú életűnek bizonyult kiemelkedő alakja: Leopold von Ranke (1795-1886) is megfogalmazta – központi jelentősége van. Csak az 1890-es évektől kezdődően változott ez az álláspont, egyébként szintén a német történészek hatására, de mégis sokkal inkább az olasz Benedetto Croce-t szoktuk idézni, aki szerint ’a történésznek nem a feljegyzés, hanem az értékelés a fő feladata’, hiszen a tények amúgy sem soha tisztán kerülnek elénk. Ezért azokat meg kell szűrni és Croce szerint pont ezért a történelem alapjában véve nem más, mint értelmezés, amelynek során nem csupán a tények egymáshoz való viszonyának van óriási szerepe, hanem a ’szándékok képzelőerővel megáldott megértésének’ is. A történész eközben támaszkodik más tudományágak, így például az érem- és oklevéltan, a földrajz, a nyelvészet eredményeire, amelyeket szokás segédtudományoknak is hívni, de a beleélés, az átélés, a ’múlt birtokba vétele’ nélkül semmire sem megy! Következhetne-e ebből, hogy a ’Melyik a helyes nézőpont?’ – kérdése értelmetlen lenne? Vagyis hogy nincs objektív valóság, sem objektív történeti tény? Bár az értelmezések különbözőek lehetnek – válaszol a kérdésre Carr –, hiszen mást mond például Trianonról egy magyar és megint mást egy román történész, de a trianoni békeszerződés ettől függetlenül mégis objektíve létezik!
Igen plasztikus Carr ún. hegy-hasonlata! Ha a Badacsonyt a Balaton déli partjáról nézzük, majd annak a nyugati oldaláról – másként fogjuk látni! A hegyről készült két fényképet összehasonlítva senki sem gondolná, hogy ugyanarról van szó, de ettől függetlenül a Badacsony – a maga teljességében létezik. Vagyis nincs arról szó, hogy ne létezne ún. objektív valóság! Mivel azonban a történész maga sem független a környezetétől, így ő sem tekinthető ’történelmen kívüli lénynek’! Carr szerint ezért a történelem ’szakadatlan kölcsönhatás a történész és a tények, valamint soha véget nem érő párbeszéd a múlt és a jelen között’. Vagyis – bár a múltról szól, de a történelemnek legalább annyi köze van a jelenhez, mint a múlthoz! Ez viszont azt is jelenti, hogy a történetírás és a politika kapcsolata igen érdekes meglepetéseket tartogathat!
Fukuyama 1989-es tanulmánya, amelyet három év múlva könyvvé fejlesztett, erre is kiváló példa! Amikor íróasztalhoz ült, nemcsak a Szovjetunió kelet-európai szövetségi rendszere volt összeomló félben, hanem maga a Moszkva-központú állam és így tulajdonképpen maga a kommunizmus is! A liberális demokrácia számára korábban kihívóként jelentkező versenytárs szemmel látható veresége azt látszott bizonyítani, hogy a világon nincs a liberális demokráciánál jobb megoldás! Fukuyama igen meggyőző tud lenni, amikor kiszámolja, hogy mennyit kell egy amerikai, egy kelet-német és egy szovjet munkásnak dolgoznia annak érdekében, hogy meg tudjon élni! Ezek a kézzel fogható példák kiválóan szemléltették, hogy a liberális demokráciánál világméretekben – bár az út nem egyenes vonalú – nem igen van jobb társadalom, mint amit az emberiség ki tudott találni! Ezért is választotta Fukuyama művének azt a címet, hogy ’A történelem vége és az utolsó ember’! Ez a néhány év, amíg Fukuyama könyvének mondanivalója érvényesnek tűnt – elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy a számtalan kritika ellenére máig ne sikerüljön meghaladni e könyv világméretű olvasottságát, pedig az ezt követően három év múlva írt Bizalomban, amelyben Fukuyama immár arra kíváncsi, hogy egy társadalom mitől sikeres, áttételesen immár pont saját magát cáfolja, hiszen itt már azokra a tényezőkre kíváncsi, amelyek egy-egy társadalom verseny- és teljesítőképességét meghatározzák! Ez azt jelenti, hogy szükség van más tényezőkre is még a liberális demokrácián belül is a társadalom sikerességéhez és – amint azt a dél-kelet ázsiai kis tigrisek példája is bizonyítja –, a társadalmi sikernek nem feltétele a liberális demokrácia megléte!
Ha a történelmet, illetve a történetírást kölcsönhatásként és párbeszédként jellemezve a politika szempontjából vizsgálom, akár gondolatébresztőként is lehet értékelni a 444.hu idei január 30-i összefoglalóját, amely egyfajta reakcióként is felfogható Lezsák Sándor ezt megelőző nyilatkozatára. Az Országgyűlés alelnökét azért támadják sokan, mert a kormányzó 1944. júniusi, budapesti zsidókat mentő akciójára hivatkozva helyénvalónak tartotta volna, ha többedmagával részt vesz a Horthy emlékére tervezett misén is!
A történelmi távlat elvileg biztosított, hiszen a két világháború közötti és alatti időszak ma már a ’messzi múlt’, mégis, különösen az 1944-es esztendőben történtek, a majd félmillió halálgyárakban megölt zsidó magyar, valamint a fronton meghaltak miatt továbbra is neuralgikus téma! A közvélemény nyilván kíváncsi rá, hogy minek tudható ez be, ki hibázott, lehetett volna-e másként? Hallhattuk, hogy 2015 és 2016 között Gecse Gézának volt egy több részes, kiadós vitája Ungváry Krisztiánnal és Karsai Lászlóval, de olvashattuk a témával kapcsolatos véleményét Diószegi István diplomáciatörténésznek is! A vita a Mandinerben zajlott, méghozzá úgy, hogy a Karsai-Ungváry páros leírták a véleményüket. Írásaikban visszatérő fordulat, hogy a kormányzónak ’tudnia kellett róla’. Jó-jó – fogalmazott Gecse – de mi van akkor, ha ez mégsem így történt? Vagyis a kormányzó nem tudott róla, akármennyire kellett vagy illett volna is? Ott van például Jány Gusztáv esete, aki a hadsereg felszereltségében tapasztalt hiányosságok miatt már 1942 őszén jelezte lemondási szándékát a 2. magyar hadsereg főparancsnoki posztjáról, de Horthy Miklóssal ezt végül nem közölték.