Ezek a kérdésfeltevések elhazudják a történelmet, vagy gazdagítják a történelmi tudásunk, ha ezeket megválaszoljuk? Hannah Arendt relativizálta Eichmannt (Eichmann Jeruzsálemben), A. J. P. Taylor Hitlert (A második világháború okai), csak mert nem abból indultak ki, hogy ők maguk voltak a megtestesült Gonoszok?
Más példa: tegyük fel, hogy egy ország vezetője elképesztő vagyonokat halmoz fel hazája élén, ez esetben tényleg az erre az egyetlen erkölcsös magyarázat, hogy “kapzsi”, és ezt mélyen, nagyon elítéljük, és már “relativizálás”, ha azt a választ adjuk, hogy mivel ennyi pénzt valószínűleg úgysem tudna elkölteni, talán nem is magának gyűjti mind, hanem hogy ne másé legyen a vagyon, hogy ne nőjenek ki olyan oligarchák alatta, akik már elég erősek ahhoz, hogy le tudják váltani? Ezzel már felmentjük ezt a politikust?
Miért ne lehetne gondolkodni és kérdéseket felvetni? A történészt épp ez különbözteti meg a krónikástól. A megértés pedig nem felmentés.
És továbbra is kérem a “vita” iránt érdeklődőket, hogy a csúsztató, vagy egyenesen hazug ismertetések olvasása helyett inkább magát a “Kérdések és válaszok 1918-1919-ről” című kötetünket forgassák, ha kíváncsiak az állításainkra.”