A diákok is egyre inkább keresik ezeket a lehetőségeket. Úgy látom, hogy a mai fiatalok sokkal színesebben, izgalmasabban, változatosabban képzelik el a tanulást. Ezt az egyetem önmagában általában nem képes megadni. De ha már tud dolgozni valahol, valós környezetben, részt vehet érdekes, gyakorlati projektekben, az már kiegészíti az elméletet.
Tehát sokkal gyakorlatiasabb képzést kellene csinálni?
Igen, fontos lenne fejlődni ebben. Ráadásul nem lenne ördögtől való dolog jobban megérteni a diákok igényeit is a vállalati igények mellett. Magyar gazdasági érdek, hogy az egyetemeink legalább regionális szinten vonzóak legyenek külföldi hallgatók számára is. A magyar vezető egyetemeknek be kellene vonzaniuk a környező országok legjobbjait is, így a nálunk kialakult nemzetközi kapcsolatok tovább erősítenék az egész országot. Ezt kiemelten fontosnak tartom. Komoly hatással bíró befektetés lenne a magyar gazdaságba, ha fel tudnánk építeni egy olyan gazdasági képzést, ami Közép-Kelet-Európában egyértelműen a legjobbnak számít, és egy pozsonyi, prágai, varsói diáknak rangot jelentene, ha el tudna jönni egy évre Budapestre tanulni, mondjuk a Corvinusra. Érdemes ezen a ponton hangsúlyozni, hogy az oktatás fejlesztésénél nincsen jobb befektetés. Minden egyes belerakott, hatékonyan elköltött plusz forint hússzorosan térül meg a GDP-ben.
Ehhez egy angol nyelvű reformra is szükség lenne az egyetemeken, nem? Itthon még mindig a magyar nyelv dominál sok üzleti képzésnél is.
Igen. Szerintem a teljes anyagot képesnek kell lenni átadni angolul is. Másfelől meg kell teremteni a távoktatás feltételeit is. Ez ma már bármelyik top egyetemen adott, online is mindent oktatnak.