A meccs is félbeszakadt: összebalhéztak a románok Koszovóval
Románia azon országok közé tartozik, amely nem ismeri el Koszovót független államnak.
A nagyközönség talán még nem is ismeri ezt a fogalmat, miközben szerte a világon tömegek vesznek részt akár hatalmas stadionokban is a nemzetközi, több millió dolláros díjazású versenyeken. A mai számítógépes játékvilág csúcsán hatalmas üzlet alakult ki – de mit kezdjen ezzel a társadalom és az állam? Az EMMI szervezésében vitatkoztak a kérdésről.
Az e-sportról vitatkoztak az EMMI Ifjúságpolitikáért és Esélyteremtésért Felelős Helyettes Államtitkárságának újabb „Kerekasztal a Fiatalokért” fórumán. A találkozó célja az volt, hogy felmérjék a fiatalokkal foglalkozó szervezetek és szakemberek véleményét az e-sporttal, vagyis a mai számítógépes játékokkal való sport-szerű foglalkozással kapcsolatban. A záró beszélgetésen részt vett Gergely István, a Budapesti Honvéd Sportegyesület ügyvezető elnöke, Bedő Imre, a Férfiak Klubja alapítója és az Egymillióan a Magyar Esportért Egyesület képviselője, Péter Zoltán.
– kezdte a beszélgetést Péter Zoltán. Szerinte az e-sport gyökerei visszanyúlnak a számítógépek őskorába, az első ping pong szimulátorokhoz. Innen indult el a számítógépes játékok fejlődése, ami hatalmas ugráson ment keresztül az internet elterjedésével a kétezres években. Az eredetileg magányos játékosok közös játszmákat indítottak, majd elindult a nemzetközi versenyzés, és ebbe becsatlakozott a számítógépes és elektronikus szórakoztatóipar is. Ma már több millió dolláros összdíjazású versenyeket is tartanak a világ körül, sokszor teltházas stadionokban. „Ez verseny: mindenki jobb akar lenni a másiknál” – mondta Péter Zoltán.
Bedő Imre a Férfiak Klubja képviseletében szkeptikusan reagált az egész e-sport jelenségre, kritikáit az egész beszélgetés során hangoztatta. Szerinte a jelenlegi nyugati társadalmakban a férfiak egyre inkább hiányoznak mind a családokból (akár a sok munka, akár a válások miatt), mind pedig az oktatásból is, hiszen ez a pálya mára elnőiesedett. „A férfivá válás útja megtört, a Nyugat katasztrófa felé tart” – fogalmazott Bedő. Kifejtette: az e-sportolók 85 százaléka férfi. A tömeges e-sport játékok miatt fiúk, fiatal és idősebb férfiak tömegei tűnnek el családjaik szeme elől – akkor is, amikor már saját családot alapítottak. Szerinte a videójátékok úgy vannak megalkotva, hogy függőséget okozzanak, a naponta több órát elrabló e-sport pedig romboló hatással van a családokra. „Nem vagyunk technológia-ellenesek, de azt az élet megkönnyítésére és praktikus célokra kellene használni” – mondta Bedő. Kifejtette: az e-sportot piaci igények hajtják,
Figyelmeztetett: az e-sportot most már az államok és a sportegyesületek is legitimálják, ez pedig vízválasztót jelent, ezért van miről beszélni, vitatkozni.
Itt vette át a szót Gergely István, a Budapesti Honvéd Sportegyesület ügyvezető elnöke, kétszeres olimpiai bajnok vízilabdázó. Szerinte mindig és mindenhol létezik függőség, ilyen például a sport és az élsport iránti függőség is. Elmondta: ők nem legitimálni szeretnék az e-sportot, de meg akarják szólítani az új nemzedékeket és új fiatalokat, és bevonzani őket a sportegyesület életébe. Ezért hoztak létre e-sport szakosztályt a Honvédben, ahol gyakorlatilag egy jól felszerelt akadémiát indítottak az e-sportolók számára, felkészült tanárokkal, jó körülményekkel. Gergely elmondta azt is: az e-sportban könnyen lehet szponzorokat találni, ez a szakág nyereséges, szemben más sportágakkal. „Kimozdítjuk a gyerekeket az otthoni gépeik elől, és a sportklubban már csak a környezet miatt is el tudjuk őket mozdítani a rendszeres fizikai sportolás felé” – mondta a Honvéd ügyvezetője.
Péter Zoltán az e-sportolók képviseletében úgy folytatta: a pizzát és kólát habzsoló, kövér gamerek sztereotípiájának ugyan van némi kilencvenes évekből származó alapja, de a kétezertízes évekre megváltozott a helyzet.
és a magukat komolyan vevő e-sportolók, amennyiben sikereket akarnak elérni a profi szinteken, maguk is tudják, hogy fizikailag is fittnek kell lenniük. Úgy folytatta: igaz, hogy sokan sokat vannak online, de ezekben a játékokban folyamatosan kommunikálniuk kell, stratégiákat alkotni, a történésekre reagálni, és kialakulnak a valódi életben is emberi kapcsolatok a játékon keresztül.
Bedő Imre úgy reagált: az e-sport csúcsának sztárjait el kell választani a játékosok tömegeitől, akik szerinte igenis a virtuális világba menekülve, a valódi emberei kapcsolatoktól, családjuktól elzárkózva a játéknak élnek. „Ők a virtuális világban akarnak elérni sikereket, az lesz nekik az elsődleges” – mondta Bedő. Kifejtette: hatalmas piac alakult ki, marketinggépezettel, tömegrendezvényekkel. Vannak a sztárok, de mi van a tömeggel? Bedő Imre szerint a túlzásba vitt e-sport családi ellentétekhez vezet szülők és gyerekek, és házastársak között is. Egyes játékos férfiak azt érezhetik, hogy a családalapítás ütközik az addigi játékos életmóddal, és ezért végül úgy döntenek, hogy inkább maradnak a játékok világában. Felidézte: Japánban és Dél-Koreában már nagyon súlyos jelenségek is kialakultak, például a hikikomori férfiak, akik otthon maradnak a szüleik nyakán a szobájukban ülve, csak a játéknak élve. „Én '73-as születésű vagyok, nekem még volt igazi gyerekkorom, szemben a mostani gyerekekkel” – jelentette ki Bedő.
Gergely István itt átvette a szót: arról beszélt, ő szeretne úgy élni és dolgozni, hogy megérti közben a mostani gyerekeket is.
– mondta az olimpiai bajnok, és ismét utalt arra, hogy sokféle függőség van, munkafüggőség és sportfüggőség is. Kifejtette: „Adott egy nagy e-sport gépezet: szembeszegüljünk vele? Zárjuk ki az életünkből? Egyesületként úgy döntöttünk, hogy becsatlakozunk és megpróbáljuk hasznosítani a jelenséget. Fiatal embereket mentünk meg a sport számára”. Szerinte a virtuális világ gyorsan és megállíthatatlanul fejlődik, ebben kell megtalálni a társadalom és az egyes szervezetek számára hasznos, vállalható lehetőségeket. „Felügyelni, irányítani kell ezeket a folyamatokat” – tette hozzá végül az olimpiai bajnok.