Egy esetleges közös uniós haderő ötlete rendkívül régre, a hidegháború kezdetére nyúlik vissza, habár akkor ez egy nyugat-európai közös fegyveres erő létrehozását jelentette volna. Az 1990-es és 2000-es években egy európai kiterjedésű szervezet helyett a felek olyan gyorsan bevethető közös erő kialakítására helyezték a hangsúlyt, amelyet szükség esetén fel lehet vonultatni Európa határain belül és kívül is. Ám egyes kétoldali együttműködéseket leszámítva ez nagyrészt elsikkadt, különösen azt követően, hogy a 2008-as válságban az európai gazdaságok is nehéz helyzetbe kerültek, pár évre rá pedig a szuverén adósságválság az euró létezését fenyegette.
Az önálló, uniós képességek kialakítása, egy közös haderő összességében kevesebbe kerülne az európai adófizetőknek, teret engedne az egyes országok specializációjának, amely emelné a hatékonyságot, miközben többet lehetne fordítani más, égető, nem védelmi kérdésekre. A 2015-ös migrációs válság világosan megmutatta, hogy ha az EU nem tud beavatkozni közvetlen földrajzi szomszédságában, nem tudja megvédeni saját határait, akkor képtelen elejét venni az olyan humanitárius katasztrófáknak, amelyek következtében szenvedő alannyá válik. Eközben az Egyesült Királyság kilépésével az Unió az egyik legjobb és legerősebb katonai képességekkel rendelkező tagállamát veszíti el. Ez pedig komolyan leértékeli a blokk presztízsét, hitelességét a világ többi katonai hatalmának szemében.
Azt is figyelembe kell venni, hogy miközben Oroszország folyamatosan fejleszti képességeit, növeli katonai költségvetését, addig az EU tagállamai csak a 2010-es évek közepétől kezdték el újra a territoriális védelem kapacitásainak bővítését. A Donald Trump vezette új amerikai adminisztráció tett ugyan lépéseket az európai szövetségesek biztonságának garantálására, de közben nagyobb nyomást is helyez az európai államokra, hogy fizessenek saját védelmükért, kevésbé hagyatkozzanak az Egyesült Államokra. Ez a kezdete lehet egy olyan trendnek, amely keretében Washington fokozatosan befelé fordul, Európa pedig egyre inkább magára maradhat, így alkalmazkodnia kell az új viszonyokhoz. Ez egyben morális kötelesség is az Unió számára, mivel védelmét nem hagyhatja másra. Azzal pedig, hogy az európai államok hajlandóak jobban kivenni a részüket saját védelmük megteremtéséből, bizonyíthatják az Egyesült Államoknak, hogy a NATO fenntartása még mindig célszerű, az EU pedig nem pusztán teher, hanem hiteles szövetséges.