Lapunk közölt egy videót, amin Vona Allahot élteti török fiatalok gyűrűjében. Vona Gábor tiltakozott, mondván, az Allah kifejezést pusztán annyit tesz, hogy Isten. Ezzel igazából, mint megírtuk, saját maga alól is kihúzta a talajt.
Felmerül pár dilemma: az Index és a Válasz arról ír, hogy az Allah kifejezés arabul általában véve jelent Istent, és hogy az arab nyelvű keresztények és zsidók saját, bibliai Istenükre is használják ezt. Kétségkívül így van. 2014-ben „a malajziai bíróság megtiltotta a helyi krisztushívőknek, hogy Allahként utaljanak Istenre, mondván, az a muszlimok sajátja. A perben a katolikusok ügyvédei azzal érveltek, hogy az Allah elnevezés már az iszlám születése előtt létezett, és a Borneó szigetén élő, maláj anyanyelvű keresztények már évszázadok óta így hívják az Istent, de mindhiába”.
Ez a hír persze mindkét félnek szolgálhat munícióul: a muszlimok saját istenükre akarják szorítani az elnevezést, a keresztények viszont meg akarták tartani.
Az Allah arabul általában véve jelent Istent, és számos vallás, felekezet a saját istenét jelöli vele.
De. A török nyelv nem arab. A török saját, őseredeti szava istenre: Tanri, ez pedig rendszeresen használatos török nyelvű keresztény bibliákban is.
A muszlimok hitvallása, a shahada pedig így hangzik: „Tanúsítom, hogy nincs más isten csak Allah, és tanúsítom, hogy Mohamed az Ő küldötte.”
Egy Allah van a muszlimok számára, az, akinek Mohamed a küldötte.
Nyilván az arabból érkezett a kifejezés a törökbe. A magát katolikusnak tartó Vona Gábor az adott videón török nemzetiségű, muszlim fiatalokkal beszélget. Ebben a kontextusban az Allah a közönség számára nyilvánvalóan a muszlimok istenét jelenti, azt az istent, akinek Mohamed a küldötte – és nem mondjuk azt, aki a zsidók számára küldi majd a megváltót, vagy az, akiről a keresztények azt tartják, hogy az egyszülött fiát adta értünk.
Vona azzal, hogy törökül Attilától való közös leszármazásunkat és Allah félését emlegeti a török muszlim közönségnek, nyilvánvalóan a közönség szimpátiájára, befogadására, elfogadására törekszik. Nem teológiai fejtegetésekbe kezd katolikusként az egyistenhívő vallások közötti hasonlóságokról és különbségekről, nem is Krisztus-hitéről tesz tanúvallomást. Azt valószínűleg nem fogadta volna olyan kitörő tapsvihar a török muszlimok körében. Az ünnep oka nyilvánvalóan az, hogy odament egy nyugati, európai politikus, és törökül Allahot emlegetve ölelné őket keblére. Ennyi a videófelvétel sztorija.