Ez a Brüsszel leckézteti Budapestet? Komolyan?
Nem Didier Reynders az első uniós bürokrata, aki azután keveredett korrupciós botrányba, hogy bőszen kritizálta Magyarországot. A híres lebukások azonban csak a jéghegy csúcsát jelentik.
Kiszivárgott az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelentése a négyes metró ügyéről. A csütörtöki Figyelő szerint 59 milliárd forintot visszakér az EU és öt esetben, az Alstom, a Siemens, a BAMCO-konzorcium, a Swietelsky és a Strabag-Hídépítő szerződéseinél találta a kár 96 százalékát. A fő okok között a bennfentes információk és a közbeszerzési szabálytalanságok állnak.
A Figyelő csütörtöki számában ismertette az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) négyes metró ügyéről szóló jelentését – írja az Index. Összesen 60 darab szerződés esetében talált problémát a szervezet, ám az okozott kár (az EU-nak visszafizetendő 59 milliárd forint) 96 százaléka öt szerződés kapcsán összpontosul.
Az első a Siemenssel kötött szerződés, amely az áramellátás és a vonatvezérlő rendszerek kiépítésére vonatkozik. A 31,7 milliárdos közbeszerzésnél a jelentés szerint a cégnek bennfentes információi lehetettek, ezáltal jogosulatlan versenyelőnyhöz jutott a cég, ezért a teljes szerződésre vonatkozó uniós támogatást visszakérik.
A második az Alstom-mel kötött szerződés a metrókocsik szállításáról, amely 22,9 milliárd forintba került. Ugyanúgy, mint a fenti esetben a teljes támogatást visszakéri az unió bennfentes információ és jogosulatlan versenyelőny problémája miatt.
A harmadik, a BAMCO-konzorciumot (Vinci CGP,Strabag,Hidépítő) alagútépítését érinti. Itt a 62 milliárd forintos közbeszerzésnél a jogszerűtlen tendergyőzelem miatt 8 milliárd forintot kér vissza az EU.
A negyedik, Swietelsky Kft.-vel kötött szerződés az állomások belsőépítéséért 40 milliárd forintba került. A tenderfolyamat szabálytalanságai miatt itt 7,5 milliárdot kell visszafizetni.
Az ötödik szerződés a Strabag-Hidépítő Zrt-vel a Baross téri állomás szerkezetépítéséről szólt 3,7 milliárd forintért. A közbeszerzési szabálytalanságok miatt 2,5 milliárd forint támogatást fizethetünk vissza.
Súlyos eljárási szabálytalanságot látott továbbá az OLAF az Eurometro Kft. feladatkörében, ugyanis a cég egyszerre végezte a projektmenedzsmentet és a közbeszerzések előkészítését, amely a hivatal szerint összeférhetetlen.