A tudás és a hülyeség autonómiája
A magyar tudományos kutatói hálózat ökoszisztémáját a HUN-REN fogja össze, amely az Országgyűlésnek benyújtott tervezet szerint sajátos jogállású intézményé válik.
Létezik egy olyan online rendszer, amely viszonylag felhasználóbarát módon nyújt részletes információkat az adott iskola teljesítményéről. Nézzünk egy példát a módszer használatára!
„A diákok kompetenciáit minden iskolában a 6., a 8. és a 10. osztályban felmérik, a felmérés statisztikáit pedig feltöltik az Oktatási Hivatal honlapjára. Mivel itt országos és helyi összevetésű adatokat is láthatunk, meg tudjuk határozni az iskola relatív teljesítményét, ehhez csupán az adott iskola honlapján az OM azonosítóját kell megtalálnunk, – ezt egyébként kötelező közzé tennie minden iskolának – aztán rá is kereshetünk az adatok között. Vegyük most a budapesti Patrona Hungariae példáját!
A Jelentések között keressük meg a legfrissebb intézményi összefoglalót, amit pdf-ben le is lehet tölteni! Az alábbi, Patrona jelentéséből kivágott ábrán látható, hogy az iskolában az országos átlagnál jobb képességűek a gyerekek, sőt budapesti összevetésben sem marad alul eredményei tekintetében. Ez egy indok lehet arra, hogy az iskola mellett döntsünk.
Számos tanulmány rámutatott, hogy van egy jelentős (szignifikáns) együttjárás a jó pontszámok és a családi helyzet között. Azaz a kompetenciaméréseknél a gyerekek különböző családi háttere már önmagában magyaráz néhány pont eltérést az eredményekben. Ezért fejlesztették ki a kutatók a családi háttér-indexet (CSH), amely figyelembe veszi, hogy az adott gyermek milyen közegből jött. azaz hogy például halmozottan hátrányos helyzetű, alacsony jövedelmű családból származik, vagy sem. A Patrona Hungariae esetében az alábbi ábrán látszik, hogy nem valami meggyőzőek a matematika eredmények ahhoz képest, milyen hátterű gyerekek járnak az intézménybe. Ez egy indok lehet arra, hogy ne az iskola mellett döntsünk, hiszen előfordulhat, hogy más intézmény ennél többet hoz ki a gyerekből.
”