500 éve élnek magyar csoportok Afrikában, máig őrzik identitásukat
Számukat több tízezerre teszik, eleik szokásait a mai napig tartják.
A magyar megmaradáshoz erős anyaországra van szükség, de az is fontos, hogy minden egyes nemzetrész külön-külön is megmaradjon – mondta Semjén Zsolt a magyar szórvány napja alkalmából adott szerdai interjújában. A miniszterelnök-helyettes szerint a Kárpát-medencében élő tömb magyarság – először Trianon óta – létszámában és százalékosan is erősödött.
A magyar nemzet akkor tud megmaradni, ha minden nemzetrész megmarad – mondta Semjén Zsolt nemzetpolitikáért is felelős miniszterelnök-helyettes a magyar szórvány napja alkalmából a közmédiának adott interjújában, amelyből a szerdai 180 percben közöltek részletet. A miniszterelnök-helyettes közölte: történelmi okok miatt háromból egy magyar nem él Magyarországon, „részint, mert a trianoni határok elszakítottak minket egymástól, részben a háborúk után, illetve a kommunista rendszer elől menekültek a nagyvilágba”.
Semjén: Minden egyes nemzetrésznek meg kell maradnia
Semjén Zsolt hangsúlyozta: csak akkor van magyar megmaradás, ha minden egyes nemzetrész megmarad. Ehhez erős anyaországra van szükség, valamint meg kell erősíteni a Kárpát-medence történelmi magyarlakta térségeit, és meg kell tartani a nyugati világban való diaszpórát.
A Kárpát-medencében élő tömb magyarság – először Trianon óta – létszámában és százalékosan is erősödött, sőt a vegyes házasságoknál a magyarok asszimilálják a többségi nemzethez tartozókat. Ez a jellemző Székelyföldön, a Csallóközben, azonban „a szórványban súlyos a fogyás” – jelentette ki. A miniszterelnök-helyettes hangsúlyozta: az állampolgárság nagyon fontos, mert személyes köteléket hoz létre a magyar állam és a külhoni magyar között.
Mindenütt legyenek magyar iskolák
A szórványban élők létszámának csökkentésével kapcsolatban fontosnak nevezte, hogy „hídfőállásszerűen” mindenütt legyenek magyar iskolák, a nagyobb iskolaközpontok körül pedig kollégiumok, hogy így biztosítsák, mindenkinek meglegyen hozzáférési lehetősége a magyar oktatáshoz.
Kiemelte a vasárnapi iskolák jelentőségét, ahol a magyar nyelvet szórványkörnyezetben is tanítani lehet, és azt, hogy a magyar iskolák, kollégiumok legalább olyan szintűek legyenek, mint a többségi társadalomé, hogy intellektuális előny legyen oda járni.
(MTI)