Az elmúlt egy hónapban öt különböző szakmai konferencián tűnt fel Fekete Péter miniszteri biztos, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatójának neve. Jó menedzsment vagy tényleg ilyen nagy az érdeklődés az iránt, mi történik a cirkuszművészettel Magyarországon?
Munkatársaim jól dolgoznak, nem tagadom, szerveznek, pörögnek, hallatják hangjukat, s ez nagy öröm számomra, de tagadhatatlanul nagy felelősséget ró ránk a figyelem, amellyel megtisztelnek bennünket. Néhány hete, mikor kiderült, hogy Magyarország a világon másodikként vette fel a cirkuszművészetet a Szellemi Kulturális Örökség Nemzeti Listájára, Uls Pilz, a Cirkuszi Világszövetség elnöke és Helmuth Grosscurth, az Európai Cirkuszszövetség (ECA) elnöke személyesen jött el Budapestre, hogy gratuláljon. Meggyőződésem, hogy a tisztelet nem a személyemnek, hanem a magyar cirkuszművészetnek szól, melyet a nagy öregek, artistacsoportok, művészek hosszú évtizedes munkával vívtak ki a világban. Kristóf István ma is Európa egyik legjelentősebb cirkuszművészeti fesztiváljának zsűrielnöke, Endrész László a talán legtradicionálisabb kőcirkuszt vezeti Blackpoolban. Mata Zsuzsanna, a Cirkuszi Világszövetség igazgató asszonya is magyar. Mind az öt földrészen ott vagyunk a világ nagy cirkuszainak porondjain, legyen szó akár klasszikus cirkuszról, akár a kortárs cirkuszművészet területéről.
Kijevben a színművészeti egyetem konferenciáján adott elő személyes kapcsolat okán, hiszen tudjuk, ott szerezte egyik diplomáját és ott is doktorál. Más oka is volt a meghívásnak?
Az ukrán artistaművészettől van mit tanulnunk. A konferencián előttem szólalt fel a kijevi artistaképző egyetem rektora – a cirkuszművészet ott közel áll a színházhoz, filmhez, tánchoz, egyetemi szinten oktatják az artistákat. A régi, oroszos „kemény iskola” eredménye sokszor látható a Fővárosi Nagycirkuszban is, legutóbb az Atlantisz gyermekei című vízi cirkuszi műsorban léptek fel fantasztikus ukrán művészek. Ha egy ilyen tradíciókkal bíró ország szakemberei fontosnak tartják meghallgatni a mi gondolatainkat, netán tanulni is akarnak belőle, az komoly dolog. Az előadó-művészeti háttérszakmák képzésének fontosságáról szólt az előadásom, ebben élen járhatunk. Nincs fejlődés a háttér képviselőinek megbecsülése, magas szintű képzése nélkül. Ez vonatkozik a színházra és a cirkuszra egyaránt.