A magyar lakosság támogatja az árnyékgazdaság visszaszorítását célzó eszközöket: így az elektronikus pénzforgalom terjesztését (88 százalék elégedett a bankkártyahasználattal), az online pénztárgépek (négyszer többen tartják hatékonynak, mint nem) és az EKÁER bevezetését (háromszor többen tartják hatékonynak, mint nem) – derül ki a Nézőpont Intézet Gazdaságfehérítési Kerekasztalának kutatásából. A felmérés alapján viszont az is látszik, hogy még lehetne javítani a szürkegazdaság elleni harc hatékonyságán.
A kutatásból kiderül: a magyarok döntő többsége találkozik az adókerülés különböző válfajaival a nem bejelentett munkák elvállalásától, a csúszó- és hálapénz fizetéseken át a nyugtaadás elmaradásáig. A kutatás szerint legtöbben – 59 százalék – a vizsgált szektorok közül a háztartási szervizszolgáltatások – mint a vízvezeték-szerelés, kőműves munka, takarítás stb. – esetében találkoztak azzal, hogy nem kaptak számlát/nyugtát a szolgáltatás igénybevétele során. A kiskereskedelemben 53, míg a vendéglátóipari egységeknél 19 százalékos a nyugtaadás elmulasztásának aránya a felmérés szerint, vagyis ebből a szempontból a szervizszolgáltatások mondhatók a legfertőzöttebbnek.
A csalások visszaszorítására az online eszközök alkalmazását megfelelő eszköznek tartja a lakosság, így például elégedettek az elektronikus pénzforgalom bővítésével is. Annak ellenére azonban – állapította meg a kutatás –, hogy a magyarok többsége elégedettnek mutatkozik a bankkártyás fizetés lehetőségeivel – a kártyahasználók 88 százaléka nyilatkozott így –, még mindig gyakori, hogy bár szeretnék, de lehetőség híján nem tudják használni a plasztiklapot. A válaszadók 53 százaléka nyilatkozott akként, hogy az elmúlt egy év során előfordult vele, hogy szeretett volna, de nem tudott bankkártyával fizetni.
A Magyar Nemzeti Bank adatai alapján a kártyás fizetések száma 2015 első negyedévéhez viszonyítva 22,1 százalékkal emelkedett, ám a bankkártyás fizetések arányának megoszlása eközben egyáltalán nem homogén az egyes kereskedelmi egységek között. Míg a válaszadók 79 százaléka úgy nyilatkozott, hogy szupermarketekben és plázákban rendszeresen fizet bankkártyával, a kisboltokban már csak 36, a vendéglátóipari egységekben pedig 21 százalék ez az arány. Egyes szolgáltatói szektorokban viszont elenyésző a készpénzmentes fizetés aránya: ilyen például a fodrász vagy a taxi, ahol mindössze 5 százaléknyi az olyan vásárlók aránya, akik kártyával egyenlítik ki a számlát.