„A betegeket ugyanis mint a munkadarabokat jelentik le a kórház felé”
A tájékoztatást illetően is a kipipálás működik – ezt már Baraczka Mariann mondta, majd példálózott: kirakják a tájékoztatót, amely mindenféle összefüggéseket és szakszavakat tartalmaz. Ezzel a gyakorlattal szemben azonban teljesen eltérően kellene tájékoztatni a fiatalkorúakat, a romákat vagy a gyengén látókat. De nem csak a tájékoztatás, az orvosi teljesítmény mérése esetében is jóval hatékonyabb módszerekre volna szükség: „minőségi indikátorokat kellene alkotni, amelyek alapján az egymáshoz hasonló egészségügyi intézmények teljesítményét össze lehet hasonlítani”. Mégpedig olyan mutatók mentén mint a műtét utáni szövődmények vagy a kórházi fertőzések száma – tette hozzá Baraczka.
Ezeket az indikátorokat azonban – vette át a szót Sinkó Eszter – az állami szerepvállalás miatt nem lehet létrehozni. A menedzser szerint az állam korábban sem tudott megfelelni a feladatának a szolgáltatásokat illetően, azonban amióta az állam elvette az intézményigazgatás jogát is, újabb szerepkört vállalt, amelyet nem tud ellátni. Ugyan – jegyezte meg Sinkó – „a központi előírásokat jelenlegi jogosultságaival már meg tudná hozni a kormány”, de mégsem hozta meg őket. A menedzser példaként a helyes kézmosás előírását hozta fel, amelyet azzal az indokkal nem fogadtak el, hogy még nem tart ott az egészségügy szervezeti kultúrája.
„A minőségmérés bolsevik trükk, csakúgy mint a hatásvizsgálat”
Az állami szerepvállalás kritikájának Kovácsy sem tudott ellenállni. Szerinte „a jelenlegi érdekviszonyrendszer nem termeli ki magából az egészségtudatos polgárokat”, sokkal inkább a birka attitűdöt preferálja. Például nem hozzák nyilvánosságra az előnytelen egészségügyi adatokat, holott nem csupán bemutatni kellene, hanem el is kellene magyarázni az embereknek, hogy mit mutatnak a számok, mégpedig mindenki képzettségének és befogadóképességének megfelelően – hangsúlyozta Kovácsy Zsombor.