Bürokráciacsökkentés: ötven hivatalt szüntet meg a kormány

2016. április 04. 15:42

Ötven kormányzati háttérintézmény szűnik meg június végével a 91-ből – írja a Népszava. A lap szerint 36 intézmény marad meg biztosan. A legtöbb háttérintézményt az Emmi és a Földművelésügyi Minisztérium veszíti el, de sok intézmény csak beolvad.

2016. április 04. 15:42

A jelenlegi 91 központi hivatalból és költségvetési háttérintézményből 50 szűnik meg június 30-ig, illetve az év végéig, 36 megmarad, további 5 hivatalról pedig még nem döntöttek  - írja a Népszava a birtokába került kormányzati előterjesztésre hivatkozva. 

A kabinet a háttérintézmények átszervezését 20 százalékos leépítés mellett képzeli el, az előterjesztés szerint az átalakítással nem érintett hivataloknál és háttérintézményeknél is csak az idei előirányzatok 80 százalékát vehetik figyelembe a jövő évi büdzsénél – teszi hozzá a lap.

Brutális csökkenés a számokban

A Miniszterelnöki Kabinetiroda egyetlen háttérintézménye, a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) például megmaradna, az Emberi Erőforrások Minisztériumának 26 ilyen szervéből viszont csak 7 maradna és 19-nek megszűnne önállósága. A másik nagy vesztes a Földművelésügyi Minisztérium, amelynek jelenlegi 11 háttérszervéből 8 szűnik meg és csak 3 marad. 

Nem változik a 11 rendvédelmi és nemzetbiztonsági központi hivatal, a rendőrség, a nemzetbiztonság, a katasztrófavédelem és a NAV önállósága (1. táblázat). Az egyes minisztériumok 20 háttérintézmény, illetve központi hivatal esetén lobbizták ki a fennmaradást. Ezek közé tartozik a már említett NKH, a Kehi, a Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete, az Oktatási Hivatal vagy épp a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal (2. táblázat). A megszűnő központi hivatalok esetében a hatósági feladatok minden esetben a fővárosi és megyei kormányhivatalokhoz kerülnek - a feladatot ellátó kormánytisztviselői állománnyal és az infrastruktúrával együtt.

Az Államkincstár lesz az egyedüli kifizető

További 16 háttérintézménynél nem egy minisztérium, hanem egy másik, megmaradó központi hivatal vagy gazdasági társaság lesz a jogutód. Az oktatáskutató a könyvtárellátó cégbe, a Kellóba, az örökségvédelmi Forster Központ pedig saját eddigi gazdasági társaságába és a Miniszterelnökségbe olvad be, a Magyar Nemzeti Digitális Archívumnak pedig az Országos Széchenyi Könyvtár lenne a jogutóda.

Lázár János kancelláriaminiszter a csütörtöki Kormányinfón már bejelentette, hogy jövő nyárig az összes állami kifizetés a Magyar Államkincstárhoz (MÁK) kerül, beleértve az összevonandó és a MÁK-ba olvasztandó Országos Egészségbiztosítási Pénztárat és az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóságot is.

Összesen 33 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
liberálzöld.
2016. április 05. 12:06
Megszüntene 50 hivatalt, És alakít 60-70 kis KLIK-et. Na így kell ezt!
Tintamin
2016. április 04. 19:41
Ja, csak a szokásos ügymenet a fidesznél. "Hagyjuk a szakmázást, a lényeg, hogy NEHOGY ÉSSZEL!"
chack
2016. április 04. 17:57
A ténylegesen munkát is végző alkalmazottakat kirúgják, majd visszaközfoglalkoztatják :) őket. Még jobb lesz a statisztika, hiszen ebben az évben két "munkakörben" is foglalkoztatták ugyenazt az embert. Az a "néhány" munkanélküli kormányhivatalnok meg eddig se zavart senkit, ezután is elleszek valahol egy irodában, legfeljebb lecserélik az ajtón a feliratot.
Onurisz
2016. április 04. 17:34
Semmi értelme az egésznek. A feladatok ott maradnak, valakiknek el kell végezniük, mindegy milyen intézményen belül. Itt-ott bizonyára volt csökkenthető létszám, máshol viszont nem volt elég. Már Lázárék is jóval kisebb megtakarítással számolnak, mint amikor meghirdették az átszervezést. Ugyanakkor tudni kell, hogy minden átszervezés jelentős többletköltségekkel jár (költözés, új informatikai háttér kiépítése, új szervezet összerakása, stb.), nagyon sok idő kiesik, amit azután többletmunkával kell bepótolni, s ha új vezetés áll fel, fél év, amíg megismeri a területet, s azután kezdhet lobbizni a hiányzó kapacitások megszerzéséért. Két éven belül ugyanott tart a struktúra csak más elnevezések alatt. Nem az állam nagy, hanem az állam bevétele kevés. Az eltérő egy főre jutó jövedelemmel működő államok költségarányainak felületes összehasonlítása sehová nem vezet, mert a szegényebb államoknak is lényegében ugyanannyi és ugyanolyan feladatokat kell ellátniuk, eltérő bérekkel, de hasonló dologi költségekkel. Csak a részletekbe menő többdimenziós összehasonlításoknak, egyes intézmények átvilágításának van értelme. A KLIK is azért bukott meg, mert felülről hasraütésszerűen meghatározott költségmegtakarítást kellett produkálnia. Ennek érdekében kivonták a pénzügyi-gazdasági szakembereket az iskolákból, nem maradt, aki intézményi költségvetéseket készítsen és információkat adjon, ugyanakkor rányomták a központosított szervezetre az idióta központi közbeszerzési rendszert. A feladatok nem szűntek meg, csak nem végezte el senki.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!