„Én itt nem a romantikus szerelemről fogok beszélni, hanem arról a nagyon durva szerelemről, amelynek 99 százaléka szexuális vágy” – nyitott Máté-Tóth András teológus, vallásszociológus, aki a vallásban erószként megjelenő szerelmet vizsgálta. Mint mondta: a vallás mindenre kiterjedő keretrendszerként az erószt is megpróbálja valahogyan a saját kereti közé illeszteni. Az ősi vallásokban például az orgiák szertartásain kapott teret, ahol sem a társadalomban érvényes szerepek és korlátok, sem a nemi különbségek nem számítottak.
A kereszténység kezdetben – Szent Ágoston nyomán – teljesen ki akarta szorítani az erószt, a szexualitás legfeljebb gyermeknemzés céljából jöhetett szóba. Később a házasság kötelékében már elfogadhatónak tekintették a szexualitást és megkülönböztették az erósz, a fília és az agapé hármasát. A nem házas emberek az Isten iránti szeretetükben élhették meg az erószt, s itt a vallásszociológus utalt azokra a misztikusokra, akik szinte szexuális egyesülésként írják le az Istennel való találkozást.
Máté-Tóth András azonban nem a vallást és erotikát állítja szembe egymással, mint inkább a giccset és pornográfiát, amelyek a vallást és erotikát fenyegetik az utilitarizmus és popularizmus által.
Vissza a konyhába?
Nehéz megmondani, mit gondolnak a konzervatívok a szerelemről, mivel nem nagyon írtak róla – kezdte mondandóját Szilvay Gergely, a Pázmány doktorandusza, a Mandiner munkatársa, aki a konzervatív emberképet és a konzervatívok egyenlőségről alkotott képét vázolta, majd Roger Scruton szerelemképéről beszélt. Mint mondta: a konzervatívok a baloldali gondolkodókkal szemben úgy látják, van egy örök, mrhváltoztathatatlan emberi természet, s az ember nem pusztán a történelem és a társadalmi interakciók terméke. Miközben pedig az egalitáriusok az egyenlőségben látják a szabadság zálogát, a konzervatívok szerint az egyenlősítés a szabadság ellensége.