Magyar szakértők szerda reggel csatlakoztak cseh kollégáikhoz, akik a cáslavi repülőtéren már kedd este óta vizsgálják a magyar vadászgép balesetének helyszínét és magát a gépet – közölte Magdaléna Dvoráková, a cseh hadsereg vezérkari főnökségének szóvivője az MTI érdeklődésére szerdán. A gép svéd gyártója arról tájékoztatta az MTI-t, hogy ha bármely hatóság kéri, akkor rendelkezésre fog állni a vizsgálatban.
„A cseh szakértők már kedden megkezdték a helyszínelést. Ma reggel csatlakozott hozzájuk a nyolctagú magyar szakértői csoport is” – mondta Dvoráková. A cseh vizsgálóbizottság tagjait a hadsereg felügyeleti és ellenőrző szekciójának szakértői, míg a magyart a Magyar Honvédség, valamint a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakértői alkotják. A szakértői vizsgálatok befejezéséig a hadgyakorlatot megszakították – közölte Dvoráková.
A magyar légierő JAS-39 Gripen típusú vadászgépe kedden délután eddig ismeretlen okokból túlfutott a leszállópályáján, a pilóták katapultáltak. A baleset konkrét oka ismeretlen. Cseh vélemények szerint két ok jöhet számításba: vagy a pilóták hibáztak leszálláskor, illetve fékezéskor, vagy pedig valamilyen műszaki probléma lépett fel.
A magyar vadászgép néhány száz méterre a leszállópályától, a vetéstől zöldellő szántóföldön áll jobb oldalára dőlve. A gép elején és hátul, a farokrészen is nagyon súlyos sérülések láthatóak, a gép orra és a pilótakabin is letörött. A szántóföldön láthatóak azok az ejtőernyők is, amelyekkel a két pilóta elhagyta a gépet. A pilótákat orvosi vizsgálatnak vetették alá, jól vannak. A balesetet szenvedett repülőgép körüli területet a hatóságok lezárták.
Míg kedden egy, a cseh televíziónak név nélkül nyilatkozó szakértő úgy vélte, hogy a javítások után a magyar gép újra működőképes lehet, szerdán borúlátóbb vélemények láttak napvilágot.
„A vadászgép megjavíthatatlan állapotban van” – mondta Tomás Maruscák, a cáslavi repülőtér szóvivője az MTI-nek szerdán délelőtt. Szerinte ezt a véleményt fogalmazták meg nem hivatalosan azok a szakértők, akik kedden közelről is megnézték az összetört magyar vadászgépet. A gép roncsának elszállításáról a szakértői vizsgálatok befejezése után születik döntés – jegyezte meg Maruscák. A gép megrongálódásához szerinte nagymértékben az is hozzájárult, hogy az a leszálláskor áttörte a pálya végén álló bonyolult antenna-rendszert.