Orbán úgy próbál a kudarcból kimenekülni, hogy Zelenszkij és Ukrajna ellen uszít
Megpróbál világpolitikai tényezőnek látszani, de ez nem sikerül.
Elkeserítő és óriási tévedés az LMP szerint, hogy kormány a gazdaságnak kívánja alárendelni a társadalom és az emberek érdekeit és ennek megfelelően átalakítani a felsőoktatást.
AZ LMP szerint elkeserítő és óriási tévedés, hogy kormány a gazdaságnak kívánja alárendelni a társadalom és az emberek érdekeit és ennek megfelelően átalakítani a felsőoktatást – mondta Ikotity István, az LMP országgyűlési képviselője pénteki, budapesti sajtótájékoztatóján. Emlékeztetett: Orbán Viktor kormányfő a közelmúltban azt mondta, a felsőoktatás átalakításának legfontosabb célja a magyar gazdaság igényeinek kielégítése. Ikotity István szerint ez a fajta, a gazdaságot előtérbe helyező hozzáállás az éhbérért dolgozó végrehajtó embereknek, szalagmunkásoknak teremt munkalehetőséget.
Megjegyezte, a felsőoktatás irányvonalát meghatározó testületben ott ül Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke is, miközben az MKIK-n kívül további 17 kamara is van, ezek képviselői azonban nem vehetnek részt a felsőoktatás átalakításának kidolgozásában. Az iskolabezárások, szakok megszüntetése ennek a gazdaságot előtérbe helyező szemléletnek a tünetei, amelyek ellen a héten több demonstráción is tiltakoztak az érintettek – mondta az ellenzéki képviselő, hozzátéve: Magyarországon nincs konszenzus arról, mi az oktatás célja, ezért az LMP egy tízpontos javaslatot készített a felsőoktatás átalakításához, amelyet széles körben meg kívánnak vitatni.
Pető Ernő, az LMP felsőoktatási szakszóvivője a sajtótájékoztatón azt mondta, „beteg elképzelés” az embereket nyersanyagnak tekinteni. Az a baj a kormány felsőoktatási víziójával, hogy elmaradott, nem tartalmazza az igazságosságot, társadalmi felemelkedést, olyan vízió, ami a kreativitás, innovativitás ellenében hat, és egy olyan gazdasági szerkezetet próbál konzerválni a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara érdekeinek megfelelően, ami 30-40 ével ezelőtt volt Nyugat-Európában – értékelte.
Az LMP tízpontos programjának – mondta – egyik eleme az igazságosság, mobilitás, hogy – például a tandíj eltörlésével és a nyelvi követelmények átalakításával – a felsőoktatási rendszer alkalmas legyen a társadalmi felemelkedésre, hogy a rossz anyagi helyzetű diákok is bekerülhessenek a felsőoktatásba. Szerinte a kormány koncepciója a nagyipar fejlődését követi, és meg kívánja szüntetni a fölöslegesnek ítélt kreatív szakokat. Pető Ernő jelezte: egyetértenek a szakok túlburjánzásnak megakadályozásával, de ennek véleményük szerint a túlzott specializációk eltörlését kell jelentenie. Az LMP indokolnak tartja a mostani egyetemi vezetés átalakítását is. „Vörös gazdasági tanácsok és narancsos konzisztóriumok helyett” a társadalmi partnerek bevonásán alapuló egyetemi vezetést kellene kialakítani – hangoztatta a szóvivő.