Itt vannak a számok: így működik a rezsicsökkentés
Bár a rendszert több kritika éri, a számok nem hazudnak,: az áram- és a gázrezsi egy friss felmérés szerint is Magyarországon a legalacsonyabb az Európai Unión belül.
Megjelent a hármas metró kocsijainak felújítására kiírt tender, amelyben a főváros 65 milliárd forintra becsülte a munka értékét - írja a Népszabadság. Az újság szerint ennyi pénzért már új kocsik is elérhetőek lehetnek. A győztesnek 39 hónapja lenne a kocsik teljes felújítására.
Megjelent a 3-as metró szerelvényeinek felújítására kiírt tender, a projektre 65 milliárd forintot szánnak - írta hétfőn a Népszabadság Online. A bírálóbizottság először a pályázók gazdasági, műszaki alkalmasságáról bizonyosodik meg, a beérkező ajánlatokat csak ez után kezdik tárgyalni. A pályázó feladata lesz az engedélyezési dokumentáció kidolgozása, a hatóság által előírt vizsgálatok, próbafutások végrehajtása, a szükséges engedélyek beszerzése.
Az újság szerint a műszaki alkalmasság vizsgálata során a cégeknek tulajdonképpen mindazon feladatokat be kell mutassák referenciamunkákon keresztül, amit a BKV a 3-as metró járművein elvégeztetne. A kiírás alapján a győztesnek kell kidolgoznia azt a technológiát is, amelynek segítségével megállapítja, hogy mely szerkezeti elemeket kell kicserélni az elvárt élettartam eléréséhez. A felújítási munkák keretein belül el kell végezni a járművek újrakábelezését, ki kell cserélni a forgóvázakat, vontatómotorokat, levegőrendszert, a hajtóműveket, el kell látni a járműveket korrózióvédelemmel, rezgésgátló, hő- és hangszigetelő bevonattal, korszerű utastérrel, új utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti megfigyelőrendszerrel, és a vezérkocsik homlokzatát is megszépíttetnék. A BKV gyakorlatilag teljesen új járműveket szeretne.
A felújításra és engedélyezésre 39 hónapot ad a pályázati kiírás, a késedelmes vagy hibás teljesítés kötbére 1,5 milliárd forint, és naponta 1 millióval növekszik. A BKV emellett a vállalási ár nettó öt százalékáért teljesítési és jótállási biztosítékot is kér.
A bírálati szempontok közül az ár a legfontosabb, és a felhívás értelmében a BKV utólag fizetne, a gyártó nem kérhetne előleget. A Népszabadság szerint a főváros által 65 milliárd forintra becsült felújítás értékéért már új kocsik is beszerezhetőek lehetnek, a spanyol CAF éppen ennyiért szállít Bukarestbe új kocsikat. Így az sem elképzelhetetlen, hogy a tenderen induló gyártók új kocsikat ajánlanak a felújítás helyett. A tenderen az újság szerint a jelenlegi vonatvezérlő rendszereket szállító Siemens, a Prágában hasonló munkát végző Skoda és a 4-es metró kocsijait szállító Alstom is elindulhat. A cikkben azt is hozzáteszik: a kormány eddig csak az oroszokkal tárgyalt az üzletről.