Az álhírek terjesztésével a vesztünkbe rohanunk: ijesztő gyakorlat terjed a közösségi oldalakon
Négyből három hírt anélkül osztanak meg a felhasználók, hogy elolvasnák. Íme, az álhírek terjedésének pszichológiája.
Dirk Gercenst a francia Libération kérdezte a reklámadó kapcsán, ahol az RTL Klub vezérigazgatója elmesélte: testőrök kísérik, mióta közvetítőkön keresztül „üzeneteket”. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy semmilyen zsarolásnak és nyomásnak nem engednek, mindenáron maradnak a piacon és minden jogi utat ki fognak meríteni az ügyben.
Nem fogunk engedni sem a zsarolásnak, sem a nyomásgyakorlásnak címmel közölt interjút Dirk Gerkensszel, az RTL Klub vezérigazgatójával a Libération című francia baloldali lap. A magyarországi reklámadó bevezetésével kapcsolatban a vezérigazgató elmondta, hogy annak 65 százalékát az RTL köteles befizetni, miközben a reklámoknak csak 15 százalékából részesül. A törvényalkotó szerinte a TV2-t támogatta, amikor a konkurens csatorna számára egy módosítással adókönnyítést tett lehetővé. Amikor viszont kiderült, hogy az az RTL-nek is kedvez, akkor módosították a szöveget, hogy ez utóbbinak nagyobb összeget kelljen fizetnie – hangsúlyozta Gerkens.
A vezérigazgató szerint a reklámadó „óriási (tétel) az RTL-nek, de marginális az államnak, hiszen a köztelevíziós költségek alig 10 százalékának felel meg”. Szerinte valójában „ez kísérlet arra, hogy az RTL KLubot médiarészvényeinek alacsony árú értékesítésére késztetessék”. Megjegyezte, hogy ezt a „technikát” a magyar kormány már tavaly is használta: amikor a TV2 akkori tulajdonosa, a ProSieben német csatorna bejelentette eladási szándékát, a kormány azonnal jelezte, hogy reklámadót vezet be, ez pedig elijesztette a potenciális külföldi befektetőket, például a svéd Modern Times Groupot. „Aztán a TV2-t két alkalmazottja vette meg, feltehetően strómanok. Az adó arra szolgált, hogy a csatornát biztosan barátok szerezzék meg” – vélekedett az RTL vezérigazgatója.
A Libérationnak arra a kérdésére, miért kellett a reklámadóig várni arra, hogy az RTL „igazi híradóval” jelentkezzen, Gerkens elmondta: az RTL már néhány évvel ezelőtt politikai tévéhíradót csinált, de amikor a TV2 elment bulvárosabb irányba, akkor ők is követték. A TV2 már az RTL előtt áttette 18 órára a híradóját, ezért – mint a vezérigazgató fogalmazott – az RTL is kénytelen volt hasonló témákkal foglalkozni: bűnügyekkel és balesetekkel. „Aztán teszteltünk egy politikai híradót egy másik kábelcsatornánkon. És miután jól ment, úgy döntöttünk, hogy visszatérünk egy politikai aktualitásokat feldolgozó változathoz a fő csatornánkon is” – tette hozzá.
Gerkens megerősítette, hogy újabban testőrök kísérik, miután közvetítőkön keresztül „üzeneteket” kapott. Ennek ellenére nem fog engedni „sem a pénzügyi és gazdasági zsarolásnak, sem a szerkesztői függetlenséget sértő nyomásoknak”. „Nem hagyjuk magunkat kisajátítani, s a piacon maradunk mindenáron. És minden jogi utat ki fogunk meríteni, Magyarországon és külföldön is, akkor is, ha ez évekbe fog telni” – tette hozzá az RTL Klub vezetője.