A köznevelési intézmények állami fenntartásba vételét és a pedagógus életpályamodell elindítását emelte ki legnagyobb változásként az elmúlt négy év oktatáspolitikai intézkedései közül Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár csütörtökön Budapesten.
Az államtitkár a kormányzati ciklust értékelő csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján kiemelte: olyan helyzetet örököltek 2010-ben, amelyben az állam nem tudott élni felelősségével a köznevelés működtetésében. A tartalmi szabályozás hiányzott, olyan NAT határozta meg a kereteket, amelyben csak a kompetenciákat várták el a tanulóktól.
Súlyos pénzhiány és nagyon sok pazarló intézkedés jellemezte a rendszert, a pedagógusok erkölcsi és anyagi megbecsülése rendkívül alacsony volt – sorolta Hoffmann Rózsa, aki utalt arra, hogy 17 ezer pedagógust bocsátottak el az előző kormányok idején, s 2181 közoktatási intézményt zártak be. Ennek hatására az eredmények folyamatosan romlottak. Az államtitkár szerint a legutolsó, 2012-es PISA-felmérés adatai szintén azt igazolták: meg kell újítani az iskolarendszert.
Hoffmann Rózsa szerint a működési döccenőktől eltekintve a KLIK beváltotta a hozzá fűzött oktatáspolitikai célokat, és semmi olyan nincs a működése körül, ami aggodalomra adna okot. Arra a kérdésre, hogy valóban 57 millárdos-e a hiány, az államtitkár azt mondta: szó sincs róla.
Egyetlen iskolát sem kellett bezárni, vagy átadni bizonytalan hátterű alapítványoknak - jegyezte meg az államtitkár, aki kitért arra: javult minden térségben az iskolák szakos tanárokkal történő ellátottsága. Az intézmények tárgyi feltételei is sok helyen jobbá váltak. Tapasztalatai szerint az önkormányzatok megértették: elemi kötelességük és érdekük, hogy az iskolák működését segítsék adott esetben a törvényi kötelezettségen túl is.
Hoffmann óriási változást hozó intézkedésként említette a pedagógus életpályamodell bevezetését. Kiemelte: ez azt szolgálja, hogy javuljon a köznevelés színvonala, eredményessége és ezzel párhuzamosan jobbá váljon a pedagógusok helyzete. Első lépcsőként tavaly szeptemberben volt jelentős béremelés, a továbbiakról jogszabály rendelkezik. 160 ezren kaptak béremelést, több mint 80 százalékuk több mint havi 40 ezer forintos növekménnyel számolhatott – jelezte az államtitkár.
Hoffmann Rózsa beszélt még arról is, hogy a kormányzásuk alatt egyetlen iskolát sem zártak be, sőt nyolc kisiskolát újranyitottak. Új NAT-ot adtak ki, kerettanterveket dolgoztak ki, s ezekből több mint egytucatot hagytak jóvá.
A tanfelügyelet rendszerétől szintén minőségi javulást remélnek – folytatta a politikus, hozzátéve: az a következő tanévtől indul el. Fontos kritériuma lesz a rendszernek, hogy állandóan képzett és továbbképzett szakértők működjenek közte. A politikus megjegyezte: tantárgygondozói szaktanácsadói rendszer kialakítását is tervezik.
Újdonság e tanévtől még, hogy törvény a társadalmi igényekhez igazodva az általános iskoláknak kötelezővé tette a délután négyig, igény esetig 5-ig tartó nyitva tartást, és foglalkozások biztosítását. A felső tagozatosok több mint 30 százaléka részt vesz ezeken – közölte Hoffmann Rózsa, aki elmondta: az iskolák visszajelzései alapján ahol nőtt a részvétel, ott a tanulmányi eredmények is jobbak lettek. Az államtitkár úgy látja: a mindennapos testnevelésnek egyértelműen pozitív a fogadtatása. Bár komoly létesítményhiányok vannak még sok helyen.
A jövőre nézve kiemelte: intenzív lépések várhatók az érettségi rendszer felülvizsgálatánál, a művészeti nevelést is napirendre tűzték, és a kollégiumok rendszerével szintén kiemelten szeretnének foglalkozni. Kérdésre az államtitkár azt mondta: elkötelezett az iskolaügy javítása érdekében, ezért bármilyen feladatot szívesen vállal a jövőben, ami ezt lehetővé teszi.